Problem

Skriv svar
henrikberg
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
Kontakt:

Problem

Inlägg av henrikberg »

Hej jag har en volvo 480 ES - 87 som har stora problem vid start och när motorn är kall.
När jag har startat bilen smattrar det bara ifrån motorn och i avgassystemet jag får inget svar på gasen och försöker jag köra iväg så dör den när jag släpper kopplingen. Jag får gasa i några minuter tills motorn blivit varm. Jag har även problem vid kortare stop t.ex vid tankning då är den mkt trögstartat den "surar"

Jag har bytt diverse givare och annat utan framgång. Mycket tråkigt då det är en underbar och bil när den är varm! Hoppas på tips då jag börjar tröttna på detta och skroten inte känns allt för avlägset, synd på en så välbevarad 480 endast 13000 mil men det kanske har körts för lite?

Henrik
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Problem

Inlägg av Mogge »

Hej!

Spontant låter detta som problem med tändningen. Kolla framför allt fördelarlock och se om kolbiten i mitten sticker ut och fjädrar in som den ska. Standardfel på dessa volvo ur 400 serien.

Till detta, hela och rena tändkablar och stift som är bytta med rätt avstånd.
Är detta i ordning?

Steg två är att mäta bränsletrycket, troligtvis inte något fel men det är ändå bra att få detta ur världen. (mäts lämpligvis hos macken eller volvo)

Mvh Jonas
henrikberg
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
Kontakt:

Re: Problem

Inlägg av henrikberg »

Hej

Tack för svar.

Jag har nu bytt ut fördelarlock och tändstift tagit från min 440 turbo som ändå ska skrotas. Utan resultat jag ska nu ge mig på tändkablarna.

Henrik
henrikberg
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
Kontakt:

Re: Problem

Inlägg av henrikberg »

Jag har nu även tändkablarna och bilen går lika knackigt fortfarande. Bara kolla bränsletrycket kvar.

Henrik
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Problem

Inlägg av Mogge »

Det låter tyvärr lite som fel i styrdonet. Jag har själv aldrig råkat ut för det men tydlgen går styrdonen sönder på ES modeller.
henrikberg
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
Kontakt:

Re: Problem

Inlägg av henrikberg »

Hej

Något tips på hur man ska gå till väga?

Henrik
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Problem

Inlägg av Mogge »

Mäta bränsletryck är lätt, börja med det för att utesluta annat.

Steg två, låna ett annat styrdon.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Problem

Inlägg av 211#Christer Lindström »

henrikberg skrev:Hej jag har en volvo 480 ES - 87 som har stora problem vid start och när motorn är kall.
Jag har bytt diverse givare och annat utan framgång. Mycket tråkigt då det är en underbar och bil när den är varm! Hoppas på tips då jag börjar tröttna på detta och skroten inte känns allt för avlägset, synd på en så välbevarad 480 endast 13000 mil men det kanske har körts för lite?
Henrik
Men kollade du då att mittenkolet kunde röra sej lätt och var tillräckligt långt på den gamla slitna och rotorn? BYT :mrgreen:

Jag skulle inte testa ett lock från en annan bil även om den andra går som en klocka om du förstår?

Sen, har du bytt tempsensorn? Den som styr kall/varm motor? Sitter nedanför ettans stift.

Dumt att utgå från att styrenheten är paj utan snarare "Fel på vägen" :mrgreen: Och glöm inte tändstiften som är A o. O
Chrille
henrikberg
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2010 21:41
Kontakt:

Re: Problem

Inlägg av henrikberg »

Det var tempsensorn tack för hjälpen, grymt skönt!

Henrik
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Website d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Tips d34d08c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster