Jag hade ju egentligen inget problem men var bara nyfiken... Det sitter ju en plåtburk med värmeisolering runt sig på framsidan av motorn vid sidan om oljefiltret. Den sitter "bara" nertryckt i ett hål i blocket. Sedan går det en slang från den upp till insuget. Detta är oljeavskiljaren ! Den får man loss genom att knacka på den på sidorna runtom så mycket det går(är ju lite trångt på sina ställen...). Den lossnar nog inte omedelbart utan man får hålla på ett tag och när man minst anar det så börjar den röra på sig. Prova att dra i den med en plattång och får man inte upp den så är det bara att fortsätta att knacka på den... !
När man har fått loss den så sätt en tejpbit över hålet så inget olämpligt ramlar i det . Prova att blåsa från båda hållen och är det fritt och det ser någorlunda rent ut så är det OK. Tror nog att man kan skölja den med något för att få den ren helt ren men den bör nog vara helt torr innan man monterar tillbaka den. På min hade mössen ätit upp värmeisoleringen så jag fixade ny och satte dit. Blev såå fint!
Vevhusventilation på B20F.
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Vevhusventilation på B20F.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst