Två irriterande elfel.

danny
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 jan 2004 14:47
Kontakt:

Två irriterande elfel.

Inlägg av danny »

Jag har två fel.

Min fläkt funkar inte, det blir ingen fart. Det har kommit rök under instrumentpanelen två gånger, kan det ha med det att göra?
Ibland när man åker över gupp så startar fläkten för att sedan dö igen. Tidigare kunde jag dra till i hela panelen så att den startade, men det går inte nu heller.
Jag har bytt värmepanelen och fläktfartreglaget. Så vad gör jag nu? Kan det vara fläkten?

Sedan är det så att min dörr lyser öppen hela tiden. Vilka brytar behövs byttas vid dörren och är inte det lite krångligt?

Är lite trött på min bil just nu, trots nya fälgar.
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej Danny,

På ventilationsenhet med knappar finns en AC-max knapp (finns bakom den lilla täckbrickan som det står Volvo på om du ej har AC). Tryck in AC-max knappen och se om fläkten fungerar, gör den det så kan du utesluta fläktmotorn.

Nästa del att undersöka är ventilationsenheten. Två fel kan förekomma, antingen en trasig lödning (som i mitt fall) eller dåliga kontakter i bakstycket. Kolla denna länk, http://www.volvo-480-europe.org/cardata ... werfix.php, du måste vara medlem i 480 Club Europe, vilket är gratis
mvh /Janne #60
danny
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 jan 2004 14:47
Kontakt:

Inlägg av danny »

Tack för svaret Jan.

Det hände inte ett skit när jag tryckte på den knappen, ingen förändring.

Så man får mecka vidare.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Bakom kontaktstycket som går till fläkten sitter det trådmotstånd som reglerar dem olika hastigheterna.
Skruva bort locket o se så att det inte har brunnit där, läget för MAX är direktkopplat=inget motstånd i serie men iom röken så kan ju motorn ha brunnit upp.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst