Fråga angående sportluftfilter & Sportavgassystem

Skriv svar
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Fråga angående sportluftfilter & Sportavgassystem

Inlägg av 480Alex »

Jag skulle vilja sätta på ett sportluftfilter & sportavgassystem på min 480ES, 88:A, men då är min fråga:

i min så sitter det en B18F en sk. sug-motor & har en kompis sagt till mig men själv är jag osäker på det och han har också sagt till mig att om man sätter på sådana grejer så kan motor förlora hästar istället för att få dom men jag är osäker även på denna punkt. själv tycker jag att det låter konstigt men jag vet inte.

om det nu funkar att sätta dit, vad kan man sätta dit för typ/storlek på sportluftfilter & sportavgassystem utan att motorn går sämre eller förlorar HK??? :?: :roll: :shock:
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Om du monterar ett vanligt "köpesportsystem" så förlorar du ingen effekt. det som kan bli problem är när man bygger 3" hela vägen på en gammal 240 med förgasare ;) de blir iofs inte bra på våra pärlor heller.

Ett öppet luftfilter kan ge problem med orolig tomgång o förlorad effekt om det sitter monterat så det suger varmluft från motorn. ska man ha öppet filter så bör man dra upp slangar o gärna bygga en box runt filtret för att få så mycket kall luft som möjligt till motorn.

Men ett vanligt insats sportfilter påverkar inget sådant. Den största vinsten med detta är att du kan tvätta det, gör det oftare än normala filterbyten så får motorn mycket luft o det ger mer effekt och lite lägre bränsleförbrukning.


Räkna inte med mer än ett par tre hästkrafter i vinst. Men ett i mina öron trevligare motorljud :)

O du... köp avgassytemet i rostfritt så har du ett bekymmersfritt system som håller. Simmons e billiga, men de rostar oxå....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Trevligast ljud får du absolut om du plockar bort original luftlåda o sätter ett öppet filter, men som boostofta säger så måste du vara noga med att skärma av från varmluft. Sen drar vissa slangar så att kalluften hittar in till filtret, för det är när du får en kallar luft som det verkligen gör nytta.

Jag hörde en bra förklaring på varför det kan vara fel med större avgasrör.
Ska du skjuta ut en ärta ur ett blåsrör så får det bättre kraft om det precis passar till ärtan, men om det är ett par cm större så får inte ärtan någon kraft. Avgaserna behöver det motståndet på samma sätt som ärtan.
480Alex
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 okt 2006 14:23
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 480Alex »

Tack för Tipsen och Boostofta sa att 2,5tums sportsystem kan var för stort för våra/min pärlor/pärla, men vad tycker du/ni, om det är för stort med 2,5tum, ska jag då använda mig av 2tum eller ska jag behålla originalet men jag skulle vilja ha lite mer bröl genom avgassytemet????
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

2,5" är inte föör stort, men onödigt stort :)

Motståndet beror inte enbart på rörets diameter, har du ljuddämpare av normaltyp så får du ju fortfarande ganska bra mottryck i systemet.

men med fullflödes dämpare så kommer de att låta rätt bra och det blir klart överdimensionerat. Inte säkert att du förlorar effekt, men risken finns.

2,25" är nog lagom ;)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Biffen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av Biffen »

boostofta skrev:2,5" är inte föör stort, men onödigt stort :)

Motståndet beror inte enbart på rörets diameter, har du ljuddämpare av normaltyp så får du ju fortfarande ganska bra mottryck i systemet.

men med fullflödes dämpare så kommer de att låta rätt bra och det blir klart överdimensionerat. Inte säkert att du förlorar effekt, men risken finns.

2,25" är nog lagom ;)
Hur stort är avgassystemet orginal på 480t? sitter 2,25" på min bil hela vägen.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

jepp, turbon har 2,25" standard
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Biffen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2007 22:29
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av Biffen »

boostofta skrev:2,5" är inte föör stort, men onödigt stort :)

Motståndet beror inte enbart på rörets diameter, har du ljuddämpare av normaltyp så får du ju fortfarande ganska bra mottryck i systemet.

men med fullflödes dämpare så kommer de att låta rätt bra och det blir klart överdimensionerat. Inte säkert att du förlorar effekt, men risken finns.

2,25" är nog lagom ;)
Men om man skulle få för sig att endast byta ut ljuddämparen till tex en sådan http://www.blueride.se/ljuddampare-dual ... l?cPath=61 skulle man även då förlora lite effekt tror du?
480 Turbo/88
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

absolut inte på din turbo :)

o troligtvis inte på en sugis heller 8)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide 8_595dd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster