Byte av länkarm i framvagnen.
På min ES87: a, som idag har rullat 39000 mil, har jag måst byta båda länkarmarna i framvagnen. Första gången fick jag nedslag vid besiktningen 2005. Det var en spricka på HF och jag bytte länkarmen. OK vid efterbesiktning.2006 i september fick jag ett brott på VF. Inga stora problem men jag märkte att ”rattinställningen” hade ändrat sig. Det blev en ny länkarm. Jag hade inte hört talas om detta fel tidigare, men med info från forumet fick jag höra att detta är ett mycket vanligt fel på 400-serien (enligt bilprovningen). Således SVETSA INTE den defekta länkarmen utan byt till ny. Länkarmarna är ju vitala säkerhetsdetaljer så ett brott där vid 100 km/tim kan ju vara förödande.
Själva bytet är enkelt. Förfaringssättet skiljer lite på VF och HF.
VF:
Tag bort skruvarna till ramen och spindelleden. Tag även bort skruvarna som håller ”stänkplåten (av plast)” så du kan böja ner stänkplåten för att ta bort skruvarna som håller länkarmen vid chassiet. Tag bort skruvarna som håller navet vid fjäderbenet. Drag försiktigt ut axeln från växellådan så mycket att du får loss spindelleden från länkarmen. Troligen måste du palla upp navet på något sätt så det inte hänger i bromsslangen. Vid monteringen sätter du först fast länkarmen till chassiet. Därefter trär du in spindelledsfästet i länkarmen. Böj ner länkarmen med ett spett så du får rätt vinkel vid införandet. Kontrollera att axeln glider in korrekt i växellådan.
HF:
Innan du lyfter framvagnen, lossa och tag bort axelmuttern. Den är åtdragen med mycket stort moment! Då kan du senare dra ut navet från axeln så mycket att du får loss spindelleden från länkarmen. Du behöver inte ta bort skruvarna som håller navet vid fjäderbenet. Tag bort alla andra skruvar enligt VF. Därefter är det lätt att montera den nya länkarmen. När hjulet är på plats, och du sänkt framvagnen, sätt dit axelmuttern och drag åt den med rätt moment ( värde ca 200 kpm). Kolla i verkstadshandboken!).
Arbetstid per hjul ca 1 timme.
Esko