Drar dubbelt så mycket bensin
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
- Kontakt:
Drar dubbelt så mycket bensin
Hej skall börja med att tack för den fins sidan, mitt första inlägg.
Nu till problemen med min 480 ES -87.
Bilen har det senaste börjat dra dubbelt så mycket bensin plus att röken som kommer vid gas pådrag är väldigt svart, antar att de två fenomenen hör samman.
Efter att ha läst lite här på sidan/och pratat med volvo handlare, kanske det är choken som är skumm?
I alla fall så mätte jag på vatten temp sensorn igår när det var ca 12-15gr ute, då gav den ca 500-530 ohm, läste i ett annat inlägg att den skall ge 290 vid 20gr. Sen när jag kört med bilen i några minuter(ca 5) gav sensorn 470ohm. Vad säger detta till choken?, att motorn är varm eller kall? Det är aldrig några problem att starta bilen.
Efter sista servicen(på verkstad) ligger olje nivån strax över max nivån,det kan inte vara det som ger svart rök?
Min färddator är också ur funktion så jag kan inte få någon information från den.
Är det något annat som kan vara fel också? Volvo handlan prata något om nån vacumslang?
Nu till problemen med min 480 ES -87.
Bilen har det senaste börjat dra dubbelt så mycket bensin plus att röken som kommer vid gas pådrag är väldigt svart, antar att de två fenomenen hör samman.
Efter att ha läst lite här på sidan/och pratat med volvo handlare, kanske det är choken som är skumm?
I alla fall så mätte jag på vatten temp sensorn igår när det var ca 12-15gr ute, då gav den ca 500-530 ohm, läste i ett annat inlägg att den skall ge 290 vid 20gr. Sen när jag kört med bilen i några minuter(ca 5) gav sensorn 470ohm. Vad säger detta till choken?, att motorn är varm eller kall? Det är aldrig några problem att starta bilen.
Efter sista servicen(på verkstad) ligger olje nivån strax över max nivån,det kan inte vara det som ger svart rök?
Min färddator är också ur funktion så jag kan inte få någon information från den.
Är det något annat som kan vara fel också? Volvo handlan prata något om nån vacumslang?
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Håller med föregående talare.
Svart rök=för mycket bränsle
Blå rök=olja
Vit rök=Vatten (kylvätska)
Om man förutsätter att tändsystemet är servat, bra luftfilter så bör felet ligga i insprutningen (felaktiga tempgivare, högt bränsletryck eller tryckgivaren) Choken är alltså inbyggt i insprutningssystemet och fetar på när motorn är kall.
Ditt motstånd verkar ok, tag gärna o mät spänning i stället, tag bort gummit på kontakten. Det finns även en givare på insugslangen, den har samma värde. 290 ohm och värdet ska öka med varm motor.
Tryckgivaren sitter på torpeden, en liten dosa med en slang tillkopplad. Ska ge 1,6-5 volt mellan stift A-B (Varierande värde mellan tomgång-gas)
Din färddator, testa ta bort instrumetet. Tag bort kretskortet på baksidan och smörj kontakterna mellan instrument och kort.
Mvh Jonas
Svart rök=för mycket bränsle
Blå rök=olja
Vit rök=Vatten (kylvätska)
Om man förutsätter att tändsystemet är servat, bra luftfilter så bör felet ligga i insprutningen (felaktiga tempgivare, högt bränsletryck eller tryckgivaren) Choken är alltså inbyggt i insprutningssystemet och fetar på när motorn är kall.
Ditt motstånd verkar ok, tag gärna o mät spänning i stället, tag bort gummit på kontakten. Det finns även en givare på insugslangen, den har samma värde. 290 ohm och värdet ska öka med varm motor.
Tryckgivaren sitter på torpeden, en liten dosa med en slang tillkopplad. Ska ge 1,6-5 volt mellan stift A-B (Varierande värde mellan tomgång-gas)
Din färddator, testa ta bort instrumetet. Tag bort kretskortet på baksidan och smörj kontakterna mellan instrument och kort.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
- Kontakt:
skall kolla detta!
Du säger att motståndet i vatten-temp-sensorn verkar ok, 500 ohm vid 15gr, Vart kommer 290 ohm ifrån då?
Skall jag mäta spänningen på kontakten eller när kontakten är inkopplad?
Vad bör det vara för spänning här?
Sitter tryckgivaren nära motorn, eller ute i högra uppre hörnet av motor rummet? hitta en dosa där förra veckan med en slang från insuget.
Tre kablar gick det från dosan en blå,en grön och en grön-brun, den grön-bruna kabeln var av så jag lödde ihopp den igen, men bilen gick inte bättre för det. Kan detta vara tryckgivaren?
Skall jag mäta spänningen på kontakten eller när kontakten är inkopplad?
Vad bör det vara för spänning här?
Sitter tryckgivaren nära motorn, eller ute i högra uppre hörnet av motor rummet? hitta en dosa där förra veckan med en slang från insuget.
Tre kablar gick det från dosan en blå,en grön och en grön-brun, den grön-bruna kabeln var av så jag lödde ihopp den igen, men bilen gick inte bättre för det. Kan detta vara tryckgivaren?
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Raz!
Tempgivarna ska ha 290 ohm vid 20* celsius. Men det viktigaste är att detta värde är ungefärligt och ändrar sig med temperaturen, dvs ökar (PTC motstånd)
Det bästa är att mäta med kontakten inkopplad. Då får de med kontakter och ev kabelbrott.
Styrdonet lägger ut en referensspännig på 5 volt, så med litet motstånd=kall motor så ska spänning vara "låg" kanske runt 1-3 volt och ska stiga med ökande temp. Detta gäller dock inte insugningstemgivaren som kommer att ligga rätt stabil.
Det verkar vara tryckgivaren du hittat, den grön bruna är jorden, de två andra är spänningsmatning och signal ut. Jag vet inte om den matas med 5 eller 12 volt. Men om du mäter upp det så vet du vilken som är signalkabeln. Det är för övrigt en GM produkt, det kan du se på den.
Mvh Jonas
Tempgivarna ska ha 290 ohm vid 20* celsius. Men det viktigaste är att detta värde är ungefärligt och ändrar sig med temperaturen, dvs ökar (PTC motstånd)
Det bästa är att mäta med kontakten inkopplad. Då får de med kontakter och ev kabelbrott.
Styrdonet lägger ut en referensspännig på 5 volt, så med litet motstånd=kall motor så ska spänning vara "låg" kanske runt 1-3 volt och ska stiga med ökande temp. Detta gäller dock inte insugningstemgivaren som kommer att ligga rätt stabil.
Det verkar vara tryckgivaren du hittat, den grön bruna är jorden, de två andra är spänningsmatning och signal ut. Jag vet inte om den matas med 5 eller 12 volt. Men om du mäter upp det så vet du vilken som är signalkabeln. Det är för övrigt en GM produkt, det kan du se på den.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
- Kontakt:
Äntligen kollat
Har haft massa att göra i skolan, men nu har jag haft tid att mäta lite i motorn.
Vi kan börja med temp-giv på höger sida av motorn, när jag starta motorn låg den på ca 1V, men sen när motorn blivit varm gick den inte upp till mer än ca 1,5V. När jag mäter direkt i kontakten utan motstånd har jag en spänning på ca 6,4V( är det referensspännigen?)
Man kan inte kortsluta kabeln till denna givare för att se fall den är sönder?
Detta med 1,5 V känns inte så bra? jag mätte även på en givare i luftinsuget(den du mena jag skulle mäta) här verkar det vara konstant ca 1V.
Har även mätt på tryckgivaren, här låg den på ca 3,5V vid tomgång och ca 5V vid gas. För mycket bränsle då eller?
Mätte även på en givare på mitten av motorn som sitter under insuget, en referens spänning på 2V, och som ger 2V vid varm motor, vet inte vad den är till för.
Är det fel på temp-giv då eller? testade att kortsluta den men hade fortfarande samma höga(3,5V) på tryck-giv.
Vi hörs.
Vi kan börja med temp-giv på höger sida av motorn, när jag starta motorn låg den på ca 1V, men sen när motorn blivit varm gick den inte upp till mer än ca 1,5V. När jag mäter direkt i kontakten utan motstånd har jag en spänning på ca 6,4V( är det referensspännigen?)
Man kan inte kortsluta kabeln till denna givare för att se fall den är sönder?
Detta med 1,5 V känns inte så bra? jag mätte även på en givare i luftinsuget(den du mena jag skulle mäta) här verkar det vara konstant ca 1V.
Har även mätt på tryckgivaren, här låg den på ca 3,5V vid tomgång och ca 5V vid gas. För mycket bränsle då eller?
Mätte även på en givare på mitten av motorn som sitter under insuget, en referens spänning på 2V, och som ger 2V vid varm motor, vet inte vad den är till för.
Är det fel på temp-giv då eller? testade att kortsluta den men hade fortfarande samma höga(3,5V) på tryck-giv.
Vi hörs.
480 es
Har en lmm och en lambdasensor liggande om det skulle visa sig vara fallet. Starta motorn, kläm ihop slangen till lmm, se om den går upp i tomgång, gör den inte det så kan det vara så att lmm är trasig, min rök lite svart när katten var trasig men detta försvann efter byte, däremot fick jag ner förbrukningen från 1,3 till mera lagoma litern i stadskörning genom att byta luft tempsensorn och kylvatten tempsensorn. kostnad ca 500 kr så det är ju bekvämt att bara byta och testa, lufttempsensorn bör vara ok om du kan se att "tråden" i den inte är av (sitter intryckt i insugningsgummmit) lycka till
mvh Micke
mvh Micke
drar dubbelt så mycket bensin
ja det är den jag talar om, min slang är av hårdplast en bit och sen av mjukare, kanske kan du lossa slangen från fästet och se om det blir nån skillnad, tänk på att nollställa efter att du haft loss nåt med motorn igång, felkoder lagras och dessa bör raderas, lossa helt enkelt battariet nån minut. Min kompis har en saab turbo, slangen från turbon hade lossat och då gick bilen pottaskit och rök kolsvart (den sitter innan lmm så det kan ju onekligen ha med det att göra)
Du kan ju alltid nollställa, köra en vända och sen läsa ur felkoderna, troligen kommer du att få flera olika men kanske kan det ge dig en fingervisning. kommer inte ihåg hur man läser ur dom men här finns lite koder http://devlin.olsza.krakow.pl/serwis/Kody400.html, jag fick en beskrivning på mekonomen hur man gjorde... du kan ju fråga där, jag hittade inte mina papper.
mvh Micke
Du kan ju alltid nollställa, köra en vända och sen läsa ur felkoderna, troligen kommer du att få flera olika men kanske kan det ge dig en fingervisning. kommer inte ihåg hur man läser ur dom men här finns lite koder http://devlin.olsza.krakow.pl/serwis/Kody400.html, jag fick en beskrivning på mekonomen hur man gjorde... du kan ju fråga där, jag hittade inte mina papper.
mvh Micke
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
- Kontakt:
NICE färddatorn lever igen!
Hej!
Har idag fixat min färddator, var inte så svårt, en jord kabel ansluten vid generatorn var av. Som jag läst om här på forumet är vanligt! tack för det tipset!
Så då blev det att köra en vända och se vad förbrukningen i färddatorn visa. Konstigt nog visa datorn rätt så normal förbrukning vad jag tyckte lång omkring 1L/mil vid blandad körning och kanske 2-2,5L/mil vid gasen i botten. Hur får färddatorn fram dessa värden? är det riktiga värden uppmätta i insuget? i så fall borde det inte vara något fel på min bil?
För att testa lite koppla jag bort vatten temp givaren på höger sida men färddatorn visa fortfarande ett värde på vattnet, så den använder sig inte av den givaren? en separat?
Problemet med den svarta röken vid gas pådrag kvarstår dock?
mvh Rasmus
Har idag fixat min färddator, var inte så svårt, en jord kabel ansluten vid generatorn var av. Som jag läst om här på forumet är vanligt! tack för det tipset!
Så då blev det att köra en vända och se vad förbrukningen i färddatorn visa. Konstigt nog visa datorn rätt så normal förbrukning vad jag tyckte lång omkring 1L/mil vid blandad körning och kanske 2-2,5L/mil vid gasen i botten. Hur får färddatorn fram dessa värden? är det riktiga värden uppmätta i insuget? i så fall borde det inte vara något fel på min bil?
För att testa lite koppla jag bort vatten temp givaren på höger sida men färddatorn visa fortfarande ett värde på vattnet, så den använder sig inte av den givaren? en separat?
Problemet med den svarta röken vid gas pådrag kvarstår dock?
mvh Rasmus
svart rök
Hej!
Kul att du lyckades fixa färddatorn, helt ärligt så är det där med insprutning inte den lättaste grejen att lära sig att felsöka på... min bil rök också som sagt svart vid gaspådrag, det var min katalysator som stälde till det, kanske var det så att den var tät och på så vis kunde inte lambdan känna av syrenivån (lambdasensorn sköter blandningen luft / bränsle) eller så kan ju lambdan vara trasig. Jag rekommenderar att du lämnar bilen till någon som kan mäta detta (bara en mätning är gjort på nån halvtimma och borde inte kosta så mycket.)
att provbyta sig frak kan bli hur dyrt som helst... tycker ändå att du ska läsa ur ev. felkoder för att se om du har något fel på insprutningen eller om det är så att du har en sliten motor...
mvh Micke
Kul att du lyckades fixa färddatorn, helt ärligt så är det där med insprutning inte den lättaste grejen att lära sig att felsöka på... min bil rök också som sagt svart vid gaspådrag, det var min katalysator som stälde till det, kanske var det så att den var tät och på så vis kunde inte lambdan känna av syrenivån (lambdasensorn sköter blandningen luft / bränsle) eller så kan ju lambdan vara trasig. Jag rekommenderar att du lämnar bilen till någon som kan mäta detta (bara en mätning är gjort på nån halvtimma och borde inte kosta så mycket.)
att provbyta sig frak kan bli hur dyrt som helst... tycker ändå att du ska läsa ur ev. felkoder för att se om du har något fel på insprutningen eller om det är så att du har en sliten motor...
mvh Micke
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 21 maj 2004 21:08
- Kontakt:
ok
Hej!
Har nu kört endel med min gamla temp-givare, och bensin förbrukningen verkar vara rätt normal. Har bytt luftfilter. Det är bara när man startar bilen som färddatorn visar typ 2,5L/mil sen går den ner till mer normalt värde.
Dock ryker det rätt svart när man gasar på rejält på tomgång.
Vet inte om man skall bry sig om detta? olja eller fortfarande för mycket bränsle.
Har nu kört endel med min gamla temp-givare, och bensin förbrukningen verkar vara rätt normal. Har bytt luftfilter. Det är bara när man startar bilen som färddatorn visar typ 2,5L/mil sen går den ner till mer normalt värde.
Dock ryker det rätt svart när man gasar på rejält på tomgång.
Vet inte om man skall bry sig om detta? olja eller fortfarande för mycket bränsle.
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Blog
Please try Google before asking about Awesome Product Blog b3d34d0
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Blog
Please try Google before asking about New Product Guide d3b1c9c
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Rated Clothing Store Simulator Site
In response to the person talking about the store clothing, you are here, accessories fashion, about you clothing brand, designer of clothing, fashion designer cloth, be you clothes, customized clothing websites, we will fashion store, i fashion store, any clothes, clothes so, the perfect fashion, clothing starting with a, all of clothes, brand name clothing store, the have boutique, fashion shop, all that fashion, clothing designer, I can vouch for this the advantage about clothing store simulator details for clothing websites, we are clothing brand, go to clothing, to the top clothing, in store clothing, fashion designer cloth, a clothing store, you are here clothing, home clothes name, in touch clothing, you fashion store, new in clothing brand, top clothes store, the womens store, clothing brand &, clothing accessories, perfect clothing store, design clothing brand, clothing fashion store, new clothes fashion, also. See More Great Wrongful Death Lawyer Tips e18b3d3
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Useful Garden Offices Website
To the guy talking about garden pod office, conservatory to garden room, essex garden offices, heater for shed without electricity, garden room planning permission, insulated garden office with electrics, outgouse, are garden rooms a good investment, bespoke garden design st albans, electrics to summer house, I highly recommend this i was reading this about garden buildings info or can you build an outhouse without planning permission, composite outbuildings, garden room extension costs, laying decking over lawn, best shed heater, garden rooms blog, planning permission for garden rooms, garden office cladding, garden room conservatories, garden room permitted development, and don't forget this here on garden summer houses info alongside all what size garden building without planning, glass garden rooms hertfordshire, planning requirements for garden buildings, grey garden room, outhouse in garden, kitchen garden room extension, black garden rooms, 4m by 4m room, garden room for commercial use planning permission, solar powered heater for summerhouse, as well as this on yahoo for garden summer houses advice which is also great. Also, have a look at this his comment is here about garden sheds info and don't forget borehamwood garden room, red cedar garden room, garden room permitted development size, mini garden office pod, garden building height, garden room height, garden outhouses, how to build a garden room, kitchen garden room extension, 4m x 4m garden room, alongside all this high rated garden outhouses blog with timber buildings hertfordshire, how big can you build a garden room without planning permission, costco garden studio, "artificial wood cladding", what size armoured cable for garden room, insulated outhouse, outhouse in garden, modern garden rooms reviews, garden room permitted development, laying decking over lawn, for good measure. Check more @ Top Rated Garden Buildings Site 6_e2537
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst