Luftutsläppen bak läcker in vatten
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 okt 2007 17:41
- Ort: Svenljunga
- Kontakt:
Luftutsläppen bak läcker in vatten
Min bil har känts fuktig ett tag och i dag gjorde jag, med hjälp av min man, vattenprovet. Vi tog loss panelerna runt bagageutrymmet och spolade vatten med trädgårdslang från utsidan.
Det började lovande, både luckan och bakljusen verkade täta. Däremot forsade det, och då menar jag verkligen forsade, in vatten via luftutsläppen på båda sidorna.
Har läst på forumet att det ska finnas några slags vingar som ska hålla vattnet borta. Hur fixar man detta problem?
Går det att demontera luftutsläppen inåt, eller måste stötfångaren bak bort? Finns luftutsläppens vingar som reservdel, eller kan man göra en säkrare konstruktion själv?
När man rör i luftutsläppen inifrån känns de lite lösa. Ska det vara så eller bör de monteras med något slags tätande monteringskitt?
Hur är era erfarenheter av att ha det blött i baken?
Mvh
Susanne
Det började lovande, både luckan och bakljusen verkade täta. Däremot forsade det, och då menar jag verkligen forsade, in vatten via luftutsläppen på båda sidorna.
Har läst på forumet att det ska finnas några slags vingar som ska hålla vattnet borta. Hur fixar man detta problem?
Går det att demontera luftutsläppen inåt, eller måste stötfångaren bak bort? Finns luftutsläppens vingar som reservdel, eller kan man göra en säkrare konstruktion själv?
När man rör i luftutsläppen inifrån känns de lite lösa. Ska det vara så eller bör de monteras med något slags tätande monteringskitt?
Hur är era erfarenheter av att ha det blött i baken?
Mvh
Susanne
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
stötfångaren måste av, sen har jag sett att det finns 2 typer av luftinsläppsventiler. den ena har neråt vinklade flänsar medan den andra har gummi stycken som sitter i luftinsläppsventiler och baka kan öppnas utåt från bilen dom fungerar som bakventiler. måste vara bättre. ta från skroten och byt.
/jimmi
/jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
http://www.garaget.org/Qwert
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 okt 2007 17:41
- Ort: Svenljunga
- Kontakt:
-
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
- Ort: Västerås
- Kontakt:
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Jo, det är ju en av lösningarna. Problemet kan bli att det blir omöjligt att få bort imma på sidorutorna pga att cirkulationen försämras. Men det var å andra sidan ett problem som inte Volvo heller hade riktig koll på från början... På sidopanelerna i bagageutrymmet finns ju galler som luften ska kunna passera genom på sin väg från kupén fram till nämnda galler i plåten bakom stötfångaren. Det gallret i sidopanelerna fanns inte på dom tidiga -87:orna (eller -86:orna) så dom sågades det upp hål för och monterades galler i av Volvoverkstäderna i parti och minut(tillsammans med en del andra åtgärder). Min Turbo-87:a har av någon anledning sluppit undan denna åtgärd så på den är sidopanelerna hela och snygga...!
Jämför man utseendet på gallerna i sidopanelerna på en ombyggd -87:a och en senare som t.ex. min -94:a så skiljer det en del i finishen...
Jaja, det blev väl mest lite kuriosa och onödigt vetande...
Jämför man utseendet på gallerna i sidopanelerna på en ombyggd -87:a och en senare som t.ex. min -94:a så skiljer det en del i finishen...
Jaja, det blev väl mest lite kuriosa och onödigt vetande...
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 okt 2007 17:41
- Ort: Svenljunga
- Kontakt:
Svetsa igen hålen lät drastiskt. Vi har nyligt flyttat ner från Luleå till detta regnets rike, är det något som behövs här så är det en fungerande ventilation.
Jimmi skrev att det finns två typer av luftutsläppsventiler. den ena har nedåtvinklade flänsar och den andra har gummistycken som sitter i ventilerna och som fungerar som backventiler.
Är det modellen med "backventil" som gäller?
Vet ni vilka årsmodeller de olika typerna fanns på om jag ska beställa nya?
Tror ni att de fortfarande finns som reservdelar?
När jag monterar nya ventiler, kommer de med någon slags tätning eller måste jag täta med karosskitt?
Mvh
Susanne
Jimmi skrev att det finns två typer av luftutsläppsventiler. den ena har nedåtvinklade flänsar och den andra har gummistycken som sitter i ventilerna och som fungerar som backventiler.
Är det modellen med "backventil" som gäller?
Vet ni vilka årsmodeller de olika typerna fanns på om jag ska beställa nya?
Tror ni att de fortfarande finns som reservdelar?
När jag monterar nya ventiler, kommer de med någon slags tätning eller måste jag täta med karosskitt?
Mvh
Susanne
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 okt 2007 17:41
- Ort: Svenljunga
- Kontakt:
Hej!
Tack för alla råd.
Jag beställde nya ventiler och det nummer som Andreas skrev stämmer.
Blev lite förvånad när de nya ventilerna kom, att de inte hade någon typ av kåpa. Trodde att kåporna ramlat bort från mina gamla. Förstår därför varför man bör göra så som Jonas skriver.
Konstigt att Volvo inte löste problemet lite proffsigare, 480 tillverkades ju ett antal år.
Som följd av att jag byter luftutsläppen måsta jag nu också byta stötfångarbalk. Monterade de den från fabrik helt omålad och obehandlad eller?
Jag har aldrig sett något värre.
Mvh
Susanne
Tack för alla råd.
Jag beställde nya ventiler och det nummer som Andreas skrev stämmer.
Blev lite förvånad när de nya ventilerna kom, att de inte hade någon typ av kåpa. Trodde att kåporna ramlat bort från mina gamla. Förstår därför varför man bör göra så som Jonas skriver.
Konstigt att Volvo inte löste problemet lite proffsigare, 480 tillverkades ju ett antal år.
Som följd av att jag byter luftutsläppen måsta jag nu också byta stötfångarbalk. Monterade de den från fabrik helt omålad och obehandlad eller?
Jag har aldrig sett något värre.
Mvh
Susanne
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Hej
Jo dom var inte lika behandlade som den övriga bilen som dessvärre var helt undermånlig rostskyddsbehandlad om man jämför med dom Sverigetillverkade bilarna Men bakre stötfångarbalken är ju i princip helt obehandlad från fabrik Så vad du gör Köp en NU medans dom finns som reservdel hos Volvo fortfarande Och det den kostar är fortfarande relativt billigt om man tänker på hur mycket jobb det är att göra en sån.
Jo dom var inte lika behandlade som den övriga bilen som dessvärre var helt undermånlig rostskyddsbehandlad om man jämför med dom Sverigetillverkade bilarna Men bakre stötfångarbalken är ju i princip helt obehandlad från fabrik Så vad du gör Köp en NU medans dom finns som reservdel hos Volvo fortfarande Och det den kostar är fortfarande relativt billigt om man tänker på hur mycket jobb det är att göra en sån.
Chrille
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Tips
Please try Google before asking about Awesome Product Tips 08cd263
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst