Avdragen pinnbult i avgasgrenröret

104 Bernt L.

Avdragen pinnbult i avgasgrenröret

Inlägg av 104 Bernt L. »

8) Hej!
Det blev problem när jag skulle byta avgasröret till grenröret. En pinnbult gick av. Nu är frågan om det fins något verktyg som man kan ta bort den avbrutna pinnbulten med? Pinnbulten är av ca: 0,5 cm från flänsen. Eller är det bara att borra i pinnbulten och försöka att få den att lossna? Det går att komma åt med en liten borrmaskin. Jag tänkte att inte behöva att ta bort grenröret från motorn.
Är det någon som har råkat ut för detta problem?
Mvh
Bernt L.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Bernt!

Borra är ett alternativ, det jag föredrar är migsvets och en större mutter som man svetsar på skruven. Man kan få svetsa på den ett antal gånger men det brukar gå till sist.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Jag säger bara "grispitt". Om du tar dig till din närmsta järn/verktygshandel och säger det ordet så får du ett kanonverktyg som du efter att du borrat hål i bulten sätter grispitten i och drar ut bulten genom att skruva ut den medelst grispitten!

Lång mening, jag veeeet!

Det är väl M10 har jag för mig på avgasgrenröret, kan vara M8 också. Finns nämligen olika storlekar på dessa pittar och här spelar storleken en mycket avgörande roll....

Lycka till!

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jodå, grispittar funkar fint........när skruven inte sitter fast, det är min erfarenhet. Men just grenrörsskruvar har en tendens att sitta rejält.

Borrar du och inte får loss den då står du där..............

Mvh Jonas
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

Visst..grispitt i all ära men den där pinnbulten sitter nog redigt fast och om du sedan råkas dra av grispitten så är du redigt i klistret då den är gjord av väldigt hårt material. Om du ska vara säker på saken så borde du ta av toppen.borra ut pinnbulten och sätta helicoil. Mycket att göra men egentligen det ända rätta.eller så låter du den vara och testar om det kanske räcker att bara ha dom andra bultarna.
Snart ska den finslipas! :)
104 Bernt

Pinnbult i grenröret

Inlägg av 104 Bernt »

:D Hej! Pinnbulten fick ge sig, fick tag på en liten tryckluftdriven borrmaskin som passade till detta ställe att borra på. Man vill ju inte skruva bort saker och ting i första tag. Nu sitter det ett nytt avgasrör som kommer att hålla några år framöver.
Mvh
Bernt
FrankJScott
Inlägg: 5301
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Tips d263b6_
FrankJScott
Inlägg: 5301
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Blog 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 5301
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Guide cd263b7
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst