ET (offset) på fälgar

Skriv svar
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

ET (offset) på fälgar

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej,

Har en rent allmän fråga gällande ET på fälgar. Det skiljer 14mm mellan orginal och ett par fälgar jag kan köpa. Rent estetiskt så kommer hjulen lite längre ut, vilket ser lite fetare ut. Men, kommer vägegenskaperna att påverkas negativt om det är allt för stora skillnader?
mvh /Janne #60
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

En till fråga på samma ämne...

Vilka ET-tal är normalt och hur funkar detta system? Jag har ett par vinterhjul som trots att de är smalare än sommardäcken sitter längre ut. Var ser man vilket offset som fälgarna har och hur mycket kan man ha utan att lager etc tar skada?

Köpte bilen i våras och har inte kollat så noga på vinterdäcken förrän nu när jag bytte. Det är inte originalplåtfälgarna som följde med bilen...

Hoppas det inte gör något att jag ställer lite fler frågor i ditt inlägg Jan. :)

Niclas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

ET är ett tal bestämt av konstruktören på bilen, det ska passa för att uppnå de egenskaperna på fram/bakvagn man konstruerat efter.

ET, offset eller inpressning som det kallas på svenska är måttet mätt från centrum på fälgen till anliggningen i fälgcentrum. Positvt om fälgen sitter längre in än centrum (mest normalt) eller negativt dvs mycket fälg "sticker ut"

400 fälgarna 4x100 (skruvarx centrummätt mellan skuvarna) Et 37 navhål 52,1

På styrande hjul kan man få en ökad spårkänslighet om man har för mycket offset. På bakhjulen så brukar det inte göra någon större skillnad. Det som ökar är dock lagerbelastningen.

Är det någon som har SKF:s lagernr på dessa lagrena så skulle jag kunna räkna lite på de olika fallen.

Men ett offset på en skillnad 14 mm, det tror jag inte gör speciellt mycket. Bla så är det skillnader i vissa av Volvos fälgar med ca 10 mm. ET lägger alltså grunden till vart fälgen hanmar i hjulhuset, kan vara bra att kolla om man ska ha breda fälgar (så det inte tar emot när man styr ut)

Mvh Jonas


\---------------------------/


..............ET
............<-->

..(fälgc)I......: (Tänkt centrumlinje på däcket)




/----------------------------\
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Tack Mogge,

Förstår jag dig rätt att ett lågt ET ger mindre spårkänslighet än ett högt?
mvh /Janne #60
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Jan!

Ett lågt ET borde ge högre spårkänslighet (däcket hamnar långt ut på fälgcentrum), men det hänger ju även ihop med hur bred fälgen är. Smal fälg kan ha litet ET (eller negativ) och ge samma funktion som en bred med stor ET (teoretiskt)

Breda däck ger oftast högre spårkänslighet.

En bil som man minskar ET på gör ju att fälgen hamnar längre ut, dvs spårvidden på bilen ökar, detta borde öka belastningen på styrningen och göra bilen mer spårkänslig (teoretiskt)

Jag har själv aldrig testat i verkligheten på 480, däremot så vet jag på min Corvette med 275:or fram var spårkänslig som f..n.

Så en liten justering i ET (10-15 mm) borde inte göra någon större skillnad. Breda däck desstu större.

Hoppas du blev lite klokare.
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Site 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Tips 34d08cd
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Blog b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Info e18b3d3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips 18b3d34
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster