2,0 turbo???

Skriv svar
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

2,0 turbo???

Inlägg av Martin »

Skulle det kunna funka med en Turbo topp på 2,0 liters ES motorn? Eller är det olika borrning?
Gäst

Inlägg av Gäst »

ingen som har koll på detta?!?!?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

I princip nej, 2.0:an har förbränningsrummen i toppen, turbon i kolvarna.

Mvh Jonas

Prova maila Dan här på sidan, han kan det där bättre.
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

om du söker flitigt så borde du hitta en som gjort det. kommer inte på någon adress just nu åså men det finns en som har byggt en 2.0T motor
Snart ska den finslipas! :)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

yo84 skrev:om du söker flitigt så borde du hitta en som gjort det. kommer inte på någon adress just nu åså men det finns en som har byggt en 2.0T motor
Visst går det att överladda en 2nolla MEN man kan inte räkna med himmelska effekter.
Mest pga för tunna cylinderväggar.
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

en engelsman. Had it dynod somtime ago and it was arround ~145hp and 240Nm at 2400rpm with standart charger and boost.
So let´s see what happens with the modded ECU, but I need another MAP sensor to get over 1bar of pressure ....


så nog går det =) men då har han gjort en hel del.bla arbetat om kolvarna mm Finns att läsa mer om detta på europeiska 480 klubb sidan.

www.volvo-480-europe.org 8)
Snart ska den finslipas! :)
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

Kan tillägga att blocket är ändå rätt hållbart då den är av gjutjärn och dessutom är ursprungligen från en diesel :D
Snart ska den finslipas! :)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

yo84 skrev:Kan tillägga att blocket är ändå rätt hållbart då den är av gjutjärn och dessutom är ursprungligen från en diesel :D
men ändå tunnare väggar en 1,8?
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) på din fråga om det är tunnare väggar på 2litersmotorn kan du få lite ledning på den här länken http://www.volvo480register.nl/uk/index.html en 1,7 litersmotor har 81mm borr och en 2 liters har 82,7mm borr, så lite skiljer det sig ju, men 2 liters motorn har också längre slag som du kan se, sen vet jag inte hur mycket gods som finns kvar på blocket men det borde vara tillräckligt eftersom det är ett diselblock från början som ju ska tåla högt tryck, men om man ser till skilnaden i borr så är det ju bara 1,7mm och eftersom det är en cylinder gör det ju inte mer än 0,85mm på väggarna vilket inte är speciellt mycket, det som är största skilnaden är ju strokningen dvs. slaglängden som skiljer 9.5 mm och som sagt tidigare att 2,0:an har förbränningsrummet i toppen medans 1,7:an turbo har plana toppar, kompet skiljer sig ju också 1,7:an utan turbo 10,5, turbon 8,1 och 2,0:an 9,5, frågan är ju kan man köra med en turbotopp på 2,0:an men eftersom det är samma block borde det funka, hur det sen förhåller sej med ventiler och lyfthöjd mellan dom olika motorerna har jag ingen koll på men det finns säkert nån annan här på forumet som vet :?: hoppas att jag har lyckats att räta ut lite frågetecken för dej :shock: eller så har jag fixat fler :shock: hursomhelst om du lyckas med att turbokonvertera en 2,0 motor vore det intressant att få veta det :roll: ju en sak till som jag har hört om 2,0:an är att dom tidiga motorerna hade vissa problem med oljetätningarna runt kolvarna med hög oljeförbrukning som följd men det är bara vad jag har hört så sanningshalten där kan jag inte garantera :roll: lycka till med bilen och alla andra med för den delen.

mvh
Chrille
FrankJScott
Inlägg: 5088
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Guide b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 5088
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Website b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 5088
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Info 9b171d3
FrankJScott
Inlägg: 5088
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Tips 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5088
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info 3b1c9ce
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster