Vad kan man förvänta sig av en 95:a?

Skriv svar
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Vad kan man förvänta sig av en 95:a?

Inlägg av Hoffster »

Hejsan!

Jag funderar lite löst på att utöka 480-stallet, och ska isåfall hämta ytterligare ett rostfritt exemplar i något tysktalande land. Det är lockande att satsa på en 95:a den här gången. Jag vill då gärna ha den fullsmetad utrustningsvis och har försökt läsa mig fram till vad som gäller med 95:orna. Några frågetecken kvarstår dock -kanske någon kan hjälpa till och fylla i?

Förutom allt det vanliga som finns på turbosarna säger Volvo på sin hemsida att alla 95:or har skinnklädsel. Stämmer det? Om man kör på en GT eller Collection Turbo: vad kan man förvänta sig mer? Hade alla AC? Hur är det med TRACS? Standard i någon av dem, eller tillval? Taklucka, standard eller tillval (kanske mest logisk som tillval när jag tänker efter...)
Vad är egentligen skillnaden mellan GT och Collection rent hårdvarumässigt?

Sedan har jag för mig att jag sett en bild någonstans med ett fjärrkontroll bredvid 480:n; Fanns det också 95? (Det fanns ju på 850 tidigare)
På tal om TRACS:en förresten -Ni som har, eller som testat, funkar det effektivt vid start och backar i halka? Minns att det var stor skillnad om man aktiverade Tracsen i 850:n, så där funkade det ju bra allafall.

Finns det något annan skillnad på 95:orna mot min 91:a? Förutom luftkudde.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vad kan man förvänta sig av en 95:a?

Inlägg av jimmi »

Hejsan!

Utav de 95 or som finns så är turbon hyfsat ovanlig och en 95 Gt turbo e mycket ovanlig..
Vad du fick i Gt:n jämförelsevis mot vanlig variant var skinn , ac, tracks, abs, kudde och rullgardinen bak som standar.
Tacklucka var extra samma som högtalare bak och bättre radio eller cd växlare osv.
Har jag för mig..
Rätta mig gärna någon.. Dessa bilar är ju hyfsat trstade som standard så det blir inte mycket tillägg.

sen har jag för mig när jag tittade på en Gt och en Collection så var sömmarna i skinnstolarna lite olika, samt skinnet i dörrsidorna är veckade och inte släta.
Har även här för mig att basutbudet är samma som på Gt:n+ tillval.
Och samma här så ser man oftast es och inte turbo.
Men en Collection med lågt nummer e ju kul..

Sen tror jag att dom levererades med olika fälgar oxå.

// jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Vad kan man förvänta sig av en 95:a?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej
Angående TRACS på 480-in så är det egentligen bara en annan styrbox för ABS-n och den funkar så att den enbart bromsar det hjul som spinner, på 850-in så är det väl också så att den stryper motorn på två cylindrar också vilket enligt mej är helt sjukt dåligt om man kör fast i snö, allafall om den inte går att stänga av.
Chrille
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Vad kan man förvänta sig av en 95:a?

Inlägg av Hoffster »

Tack och bock för tipsen. Ska hålla utkik på marknaden!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Vad kan man förvänta sig av en 95:a?

Inlägg av *Brådhis* »

Värt att veta är att TRACS (oavsett bil) är en elektronisk diffbroms och inte ett antispinnsystem!

Dvs TRACS jämför mellan framhjulen medans ett antispinnsystem jämför fram mot bak! Kort sagt så är TRACS nöjt om båda framhjulen spinner lika fort och slutar då reglera! TRACS är förstås bättre än ingenting, men dock bara marginellt tyvärr...

//Brådhis
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Vad kan man förvänta sig av en 95:a?

Inlägg av Hoffster »

Ah, intressant! Det kände jag inte till!

Har väl ingen jätteerfarenhet av det mer än att jag mins vid några vintriga tillfällen med 850:n då det inte gick att komma upp för en isig backe, men med Tracsen aktiverat gick det utan problem. Men lite märkligt i 480:n att det inte går att avaktivera om jag förstått det hela rätt.
*Brådhis* skrev:Värt att veta är att TRACS (oavsett bil) är en elektronisk diffbroms och inte ett antispinnsystem!

Dvs TRACS jämför mellan framhjulen medans ett antispinnsystem jämför fram mot bak! Kort sagt så är TRACS nöjt om båda framhjulen spinner lika fort och slutar då reglera! TRACS är förstås bättre än ingenting, men dock bara marginellt tyvärr...

//Brådhis
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Website 1c9ce18
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide e18b3d3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Info 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Info 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Tips b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Site d19b171
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster