Hur fungerar egentligen bromsoket bak?

Skriv svar
Kalle-kula
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 okt 2005 20:33
Kontakt:

Hur fungerar egentligen bromsoket bak?

Inlägg av Kalle-kula »

Tjenare!

Var och besiktade en 460 -95 igår och samlade ihop 4 poäng. Bland annat så klankade han ner på "Parkeringsbroms, bromsverkan otillräcklig". Snubblade över detta forumet då jag sökte svar på mina frågor och hoppas nu ni kan hjälpa mig.

Bromsen är ju den samma på 480/460:n med skivor bak.

Jag har tidigare varit på och justerat handbromsen på oket vilket inte verkar vara korrekt nu när jag kikat runt lite. Men nu till saken.

Den hära hävarmen som sitter på oket. Den går inte tillbaka så mycket på den sidan som hade sämst bromsverkan. Dvs den sidan jag fiblat mest med justeringen på. Beror detta på just det faktum att justeringen i oket är kajko? Eller är det så att vajern kärvar? Eller är oket helt enkelt kass? Handbromsen går lätt ända tills den ska låsa hjulen.

Hur funkar det egentligen? Skruvar jag på justerskruven så är det lite svagt motstånd i skruven, men inte mycket. Är detta ett tecken på att oket fungerar som det ska..dvs inget ok-byte?

Sedan en annan sak. En riktig n00b fråga...men ska bromsoken bak vara flytande? Det är de inte nu iaf. Har detta med att göra att jag varit på justerskruvarna?

Vad rekomenderar ni att jag gör?

Tryck tillbaka kolven och nollställ justeringen i oket...och därefter justera enbart på T-korset mitt under bilen...??? Kommer det att hjälpa mig att få en fin fin handbroms igen.

Om det är till någon hjälp i felsökandet. Så är det omöjligt att dra handbromsen högre än andra knäppet. Det är liksom helstopp i spaken. Beror även detta på min knäppa justering som jag troligtvis gjort i oket? Skivorna i sig är blanka/släta och fina. Inga dö-körda bromsar här inte.

Mycket frågor. Hoppas ni kan hjälpa mig!!! Får snart körförbud på eländet ju. =(

Tack på förhand.

//Kalle-kula
vit
Inlägg: 51
Blev medlem: 20 sep 2004 15:06
Ort: Österskär
Kontakt:

Byt

Inlägg av vit »

Byt wirear. Det gjorde jag så blev allt bra. Finns på Biltema.
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hejsan!
Första villkoret för att parkeringsbromsen ska fungera ok är att hävarmarna vid bromsoken går tillbaka till 0-läget.
1.
Om inte, är kanske wirarna feljusterade. Slacka wirarna med justerskruven för wirejusteringen och bänd tillbaka hävarmarna med en stor skruvmejsel. Drag därefter åt handbromsen och lossa den. Kolla att hävarmarna återgår till 0-läget. Om detta inte sker så kärvar eventuellt wirarna och då är det kanske läge för att byta dem.
2.
Kolla att bromsokens " glidfunktion" är ok. Om inte, lossa och rengör.
3.
Med hävarmarna i 0-läge drag åt justerskruvarna för bromsoken tills du inte kan vrida bromsskivan för hand. Lossa därefter justerskruvarna 1/4 varv. Då bör du kunna vrida bromsskiva utan problem.
4. Ansätt justerskruven för wirejusteringen så att handbromsspaken får korrekt ansättning.
5.
Nu bör handbromsen fungera ok! :wink:
Esko
Kalle-kula
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 okt 2005 20:33
Kontakt:

Inlägg av Kalle-kula »

Tjenare!

Tackar för svaren. Har krabbat med eländet i helgen.

Mekade ner värmesköldarna och släppta vajrarna mitt inunder bilen. Hakde loss dem ur oket. Och de bägge armarna på oken gick tillbaka fin fint.

Smäckte dit nya klossar när jag ändå hade borta oket. Var knappast nödvändigt men iaf :wink:

Ena vajerna var prescis kass. Hade glidit ur sin klämma och därmed hade klämman nött av varjer-höljet och att var igenrostat. Satte dit en ny vajer och justerade in bromsarna på oken.

Var ett elände att få dem att ta exakt jämt. Men det blev någorlunda i alla fall. Frågan är bara om de kommer klanka ner om de inte tar samtidigt??

Likaså ligger bromsen på lite på ena sidan. Vilket ger ett litet missljud i krypfart. Dock så rullar bilen väldigt lätt...så det går inte tung för det. Beror nog endast på de nya klossarna.

Bytte även en styrled fram...så nu ska de besiktigas igen imorron. HÅLL TUMMARNA!!!! :D

//KaliZ
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, du behöver nog inte vara orolig för att ena bromsen ligger på lite på ena sidan det nöter du snart ner beträffande att parkeringsbromsen tar lite ojämt så brukar dom godkänna dom bara båda tar så lycka till mad besiktningen :D

mvh

Chrille
Kalle-kula
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 okt 2005 20:33
Kontakt:

Inlägg av Kalle-kula »

Tjena alla glada!

Var och besiktade idag. Det gick vägen! 1.2 resp 1.3 blev de nya bromsvärderna bak. Så nu är det bara att tuta o köra i ett år till i alla fall!

Tack för all hjälp!

//Kalle-Kula
Massa
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 aug 2005 20:53
Kontakt:

Hävarmsaxlen

Inlägg av Massa »

HejHej!!!
Mycke me handbromsen.
Någon som vet hur man får av hävarmsaxlen (handbromsen) från oket.
Kollade På 480Center sidorna. Men fattade ändå inte suck.....
Frostpluggen är de fördjupningen på oket rakt ovanför hävarmen.
E de inte bättre me trummbroms bak. Har ja alltid haft.
Hejdå!!!!
Massa
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 aug 2005 20:53
Kontakt:

Inlägg av Massa »

Hej Hej !!!!
Beskrivningen av bromsoket bak på 480centersidan var ju helt super.
Mitt Ok var väldigt rostigt & skitigt dessutom fastskruvat när ja skrev
förra inlägget. Kunde Knappte se en liten grop där frostpluggen sitter.
Men med lite stålborste så. Dock icke målade som de på 480center.
Nu återstår bara ombesiktnig.
Tackar För fint tips me 480centersajten. Täntke inte på de själv.
Hej&Tack!

Mats. :D
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Frostpluggen sitter i andra änden, dvs axeln som håller armen på plats.

Själva pluggen, den är tryckt i hålet och sedan expanderar den ut. Så det är bara att hugga bort, borra, eller svetsa på en pinne på den.

Ny plugg får införskaffas och den slår lämpligen på plats med en hammare.

Mvh Jonas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jodå, ska du justera bromsen så öppnar du pluggen, innanför hittar du en insex "skruv" som du justerar oket (handbromsen) med.

OBS, medsols ökar ansättningen, vrider du motsols bör du hjälpa kolven tillbaka med att bända med en skruvmejsel i oket så justeranordningen inte delar på sig (inne i oket)

OBS, innan du justerar så måste hävarmen vara tillbaka i sitt "stoppläge", dvs vajern inte är för hårt justerad.

Mvh Jonas
Massa
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 aug 2005 20:53
Kontakt:

Läckage

Inlägg av Massa »

Hej Hej!!!!
Anledningen till mitt inlägg om Frostplugg&hävarmsaxel var att det
läckte mycket bromsvätska från hävarmen.
Men efter byte av packning(ar). Så blev det tätt.
Justerade Handbromsen också efter bästa möjliga förmåga.
Har dock ej ombesiktat bilen ännu. Bäst före datum 211105.
Hejdå!!!!
mvh Mats.
M.v.h Mats
480tic88
Massa
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 aug 2005 20:53
Kontakt:

Inlägg av Massa »

Ombesiktning utförd utan problem.
Lyckades tydligen me & justera bromsarna.
Och detta tack vare er här på forumet...
Tackar Tackar....
mvh
Mats :D
M.v.h Mats
480tic88
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Site b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Tips 0_595dd
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Tips b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Guide c9ce18b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster