Turbon laddar obegränsat!?

Skriv svar
Thomas S
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 feb 2005 08:25
Ort: Kungälv
Kontakt:

Turbon laddar obegränsat!?

Inlägg av Thomas S »

Har fått problem med att den laddar "fullt"!
Provade för ett par veckor sedan att "toppa" bilen, den gick mätaren ut, 220 km/h.
Ett par dagar efter det när jag körde hem från jobbet så tyckte jag den var väldigt pigg och svarade på minsta gaspådrag, den laddade då fullt ut på turbomätaren sedan slog elektroniken ifrån.
Har "smörjt" upp wastegaten, efter det gick den normalt en dag sedan samma igen, smörjde ytterligare en gång och den gick normalt en dag sedan samma igen. Nu är wastegaten normal tror jag, den kärvar inte i alla fall.
Provat med en annan moduleringsventil men samma sak ändå.
Har sökt på forumet men inte blivit klokare, hjälp tack!?
Mvh Thomas
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Magnetventil, kolla slangen som går från den till WG-klockan. Om den är hel/sitter på plats är det förmodligen MV som gett upp å fastnat.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Thomas S
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 feb 2005 08:25
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Thomas S »

Är det den som jag kallar "moduleringsventil", nr 1 på bilden?
Den är benämnd så på 480center.com.
Isåfall har jag ju testat den redan, bytte över från den andra bilen.
När jag "blåste" i den så verkade det som att den stängde resp öppnade sig som den skulle.

http://www.480center.com/upload/images/ ... tegate.JPG
Mvh Thomas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Det känns ju som det sitter i wastegaten då den funkar ett tag efter att du smörjt. Annars hade jag sagt att du skulle leta efter en slang som hoppat.
Thomas S
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 feb 2005 08:25
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Thomas S »

Ska prova att flytta wastegaten från den andra bilen.
Mvh Thomas
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Thomas S skrev:Ska prova att flytta wastegaten från den andra bilen.
Nu pratar ni såklart om WG-tryckklockan. Inte själva WG... hoppas jag...
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Thomas S
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 feb 2005 08:25
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Thomas S »

Ja det menar jag.
Har ej hunnit prova i helgen.
Mvh Thomas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Thomas S skrev:Ja det menar jag.
Har ej hunnit prova i helgen.
I värsta fall är det ju WG i sig som gått sönder och inte klarar sluta ordentligt. Så vi får hoppas på att det är WG klockan.
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Martin skrev:
Thomas S skrev:Ja det menar jag.
Har ej hunnit prova i helgen.
I värsta fall är det ju WG i sig som gått sönder och inte klarar sluta ordentligt. Så vi får hoppas på att det är WG klockan.
Annars är det ju bara en bra ursäkt att byta till ett bättre agg. Även om original passar motorn väldigt bra. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Thomas S
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 feb 2005 08:25
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Thomas S »

Martin,

Om det är själva wastegaten som är sönder så måste man byta hela turboaggregatet, eller kan man "renovera"?
Kan tillägga att det ibland hörs ett ljud som kan liknas vid "trumpetande" (svårt att förklara) när turbon laddar, kanske kan vara till någon hjälp i felsökandet.
Ska prova att flytta "klockan" idag om jag hinner.
Mvh Thomas
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Thomas S skrev:Martin,

Om det är själva wastegaten som är sönder så måste man byta hela turboaggregatet, eller kan man "renovera"?
Kan tillägga att det ibland hörs ett ljud som kan liknas vid "trumpetande" (svårt att förklara) när turbon laddar, kanske kan vara till någon hjälp i felsökandet.
Ska prova att flytta "klockan" idag om jag hinner.
Tror inte det lönar sig prismässigt att laga den. Är man ändå på o ta av aggregatet så ska man nog slänga dit ett så nytt som möjligt så man slipper göra om det.

Testa klockan ja, väntar nyfiket!
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) när du skrev att du hade ett "trumpetande" ljud vid laddning kände jag igen det från min tidigare 480t, på min va det ett litet läckage på slangen mellan wg:n och magnetventilen, inte hål utan ena slangklämman var inte riktigt åtdragen, den vid magnetventilen, så när trycket i slangen steg så tjongade det till ett ögonblick, faktiskt så mycket att tillochmed min fru :shock: :!: reagerade på ljudet, efter åtdragning av klamman tystnade det, vad den däremot inte gjorde va att ladda så mycket som du beskriver utan den laddade c:a 0,75 som jag ställt den på, en annan sak som jag kan tänka mej kan ge upphov till ett sånt beteende och ljud som du beskriver är att du har ett litet hål på membranet i wg:n som "självlagade" :!: :?: sej en stund när du va där och rev i samband med att du smorde upp wg:n. Hoppas du fick ett uppslag som kan hjälpa dej att lösa problemet.

mvh

Chrille
Thomas S
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 feb 2005 08:25
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Thomas S »

Började "skruva" idag.
När jag så lossade staget från wastegateklockan och rörde "armen" på turbon fram och tillbaka så kunde jag höra ett klickande ljud, detta i den "friska" bilen.
Lossade densamma i den "sjuka" bilen och kunde där inte höra något klickande ljud, mest gnissel. Vet ej hur det ser ut inuti turbon men det verkar ju ha hängt sig därinne om det nu finns något kvar, kanske har blåst ut det :? .
Blir en ny turbo då eller kan man sätta dit en annan wastegate på något sätt?
Mvh Thomas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova smörj med lite olja och se om du kan få bort gnisslet från axeln. Oljan i sig kommer att försvinna men jag har varit med om att axeln i sig kärvat.

Mvh Jonas
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Blog d263b7_
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Guide d263b0_
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Guide 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Info ce18b3d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Home Renovations Edinburgh Info

Inlägg av FrankJScott »

For the guy inquiring about kitchen and bathroom, kitchen and bathroom blog, remodeling the kitchen ideas, renovation work, commercial bathroom renovations near me, bathroom renovation services near me, just renovations, bathrooms makeovers, kitchen redecoration, commercial kitchen renovation, I highly suggest this updated home repair Edinburgh info or home refurbish, restroom renovation, home reno's, home renno, renowned renovation, home renovations for beginners, service renovation, home of kitchens, project renovation, from scratch renovation co, and don't forget this funny post about home repair Edinburgh forum as well as kitchen renovation inspiration, bathroom renovation work, home renovations, bathroom renovation uk, kitchen and bathroom renovations, bathroom rem, new home bathroom, corner renovation, love home renovations, creating a bathroom, on top of this excellent property renovations Edinburgh advice which is also great. Also, have a look at this this guy for kitchen renovations in Edinburgh site not to mention one renovation, top home renovations, home renovation team near me, project renovation, transformation renovations, commercial renovation services, bathroom fitout, renovation of roof, bathroom by kitchen, timeless home renovations, as well as this official source for flat renovation in Edinburgh link with renovation and painting, recommendations for bathroom renovations, commercial bathroom renovations near me, united home renovations, premier renovation services, the renovation team, at home renovations, corner lot renovation, top home renovations, bathroom renovation work, for good measure. Check more @ Top Rated TajirSlot Website 34d08cd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster