Varningslampor i Kombi instrument

Skriv svar
LJLJ

Varningslampor i Kombi instrument

Inlägg av LJLJ »

Hjälp!!
Laddnings Lampan samt varnings lamporna till bromssystemet fungerar ej när man slår på tändningen..
Glödlampsvakten fungerar sporadiskt...
Färddatorn lägger av någon gång emellanåt...
Har rivit ner kombt men ej httat något...
Glödlampsvakten och Färddatorn brukar komma i gång igen när man bankar på I-brädan...
Har rivit ner kombit ett flertal ggr... men ej hittat något fysiskt fel...
Var skall jag börja felsöka???
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Varningslampor

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Välkänt problem med kombiinstrumentet är att lödningarna är dåliga eller obefintliga, om du tar loss hela instrumentpanelen och löder om alla lödpunkter brukar det lösa sej, en bra lödpenna är att rekomendera har själv tänkt att göra denna operation i sommar när det är lite varmare i garaget lycka till
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar!!
Skall testa i helgen... förhoppningsvis så kommer det att fungera sedan då... 8)
ljlj

undrar...

Inlägg av ljlj »

Gäller det för alla kretskort eller endast dom två där
varningslamporna sitter på samt det som styr färddatorn??
Det finns ju även kretskort i hastighetsmätaren o varv räknaren...
ljlj

Följdfel..

Inlägg av ljlj »

Nu har jag lödit om alla punkter... och det blev inte bättre...
däremot så börjar ett relä att klicka... hela tiden... men det lugnar ner sig i takten när man använder blinkersen....
:evil:
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Laddningslampan och vissa kontrollampor ska ju lysa när man slår på tändningen, dessa får då spännig via säkring 19 (grå/vit kabel, kontakt röd eller grön, stift 12)
Jord till dessa lampor fås via generatorn. (Röd/brun kabel, kontakt grå eller gul stift 16)

Man skulle kunna tänka att själva kontakterna i kontaktstyckena glappar, du skulle ju kunna böja in dessa rundstift lite. Titta gärna lite på stiften på instrumentet om du kan se något.

Relät som slår är till instrumentbelysningen och är bara aktivt när man har halvljuset till (tror jag) och det skulle då kunna vara glapp (kontakt röd eller grön, stift 10 (matning) och stift 2(jord))

Nu har jag tittat i elschemat upp till 89års modell. Antingen har du röd och gul kontakt eller grön /grå bak på instrumentet.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Mvh Jonas
LJLJ

JORDEN KRÅNGLAR..

Inlägg av LJLJ »

Tack Jonas...
Jag har mätt upp kontakterna...
Det är Jorden som inte vill... testade med en ohm meter på stiftet och jord.. Det var noll kontakt... mätte mellan stift och kaross... det borde ju fungera eller är mätmetoden fel?? måste jag mäta på generatorn?
Vilken kabel är det som är jord kabeln på generatorn..
Eller ännu bättre...
Kan någon hjälpa mig med en arbetsgång för felsökningen av jorden..
Som jag har försått det så är ju stift 16 som var jord och den var ju jordad i Generatorn.. Går det att jorda denna kabel någon annan stans i karossen eller kanske - polen direkt på batteriet?? eller får cem'en frispel då???
När jag har fått allt att fungera så skall skriva ner arbetsgången och lägga in den här så att abdra kan få hjälp....
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ja den metoden du provar att mäta med borde fungera. Karossen går bra att jorda i, själv så brukar jag jorda i rattstången, där finns det fint med omålad plåt. (underifrån vid spaken för ratten)

Det är inte stift 16 som är jord. Det är stift 1 om du har blå kontakt. Eller stift 2 om du har gul eller grön kontakt. Denna ledning är BRUN

Denna kablen går troligen bort till stereons kontakt, där jorden kommer i en något grövre kabel. Tror det är 3 kablar i samma stift på kontakten till stereon. Kan dessa ha delat på sig?

Jorden kommer i den sk kabelhärva C, instrumentkabelhärvan. Troligen har den sin jordpunk under instrumentpanelen, längst till vänster. Där sitter en massa jordkablar. Denna går alltså från jordpunkten upp till stereon och grenar sig vidare där. (tro jag!) Det går tyvärr inte utläsa i elschemat.

Jorden på stift 16 som jag talade om är bara aktiv med tändingen på och generatorn står stilla, denna ger alltså signal när motorn startat. Denna släcker laddningslampan och kontrollampor som varit tända. Det är alltså ingen jord i den bemärkelsen.

Du kan alltid ersätta jorden vart du vill med en egen jord. Man akta dig så du inte sätter den fel! *S*

ELEKTRIKERNS DEVIS: Frist kopplat, hälften brunnet!

Lycka till!

Mvh Jonas
LJLJ

JORDEN...

Inlägg av LJLJ »

Hej igen...
Jag börjar känna mig som han Lucas. mannen som uppfann mörkret..
Undrar om han har varit inblandad i elen på dessa bilar... :)
Det var ju just "jorden" på stift 16 som jag är intresserad av...
För jag måste ju styra laddningslampan så att den är tänd när tändningen är på och släckt när motorn "rullar"... det är en 2:a från besiktningen som jag måste åtgärda.. så det jag undrar är det en direkt ledning från stift 16 till generatorn??
Jag fick svaret på min föregående fråga i varje fall... *s*
Man är inte utan fritidssysselsättning i varje fall... *s*
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Nu är jag med! Signalen på sitft 16 kommer från laddningsregulatorn. Uttag D+ 61 (bosch)

När du slår på tändingen så läggs stöm på laddningslampan och jordar ut den genom generatorn. Då generatorn laddar så får man 12 volt på båda sidor och lampan släcks då.

Kabeln lär gå i kabelhärva C, som röd/brun fram till en stor kontakt (Cw 4) med 20 pinnar, stift 2. Det finns även en avstickare där till CEM stora kontakten A28.
Troligen sedan vidare ut genom vänster sida på bilen i kabelhärvan i motorrummet fram till generatorn.

Så det stämmer, kabeln går direkt till generatorn. Det är inte generatorn det är fel på då?

Lycka till!

Mvh Jonas
LJLJ

börjat från fel håll.... *s*

Inlägg av LJLJ »

Givetvis så skulle man ha börjat från generatorn och arbetat sig inåt... men man lär sig...
Hur mäter man på generatorn?? om jag vill se om uttag D+ 61 är jordat när tändningen är på.. Går det då att sätta en jord klämma mot kaross och den andra mot Uttag D+ 61 på generatorn och mäta med ohm meter?? eller skall jag jorda uttag D+ 61 någon annanstans?? samma undran har jag när generatorn rullar.. går det att mäta spänningen från D+ 61 mot vilken jordpunkt som helst?
/Lasse
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lasse!

Lättast är att mäta spänning, när du startat så ska D+/61 ha samma späning som till B+ (stora röda till batteriet)

Jorden tar du var du vill!

Mvh Jonas
Lasse

jaha.. & generatorn är bytt...

Inlägg av Lasse »

Fick för mig att generatorn var kass´.. fick inte någon jord när tändningen var på men däremot krypspänningar på någon Volt..
När motorn var igång så var det samma sak...
Bytte generator.. till en som fungerar..
Men lamporna vill ej fungera som dom skall...
det var något om en kabel från CEM.. är det nästa steg??
Snart ger jag upp...
/Lasse
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lasse!

Har du mätt i kontakten på instrumentet? Dvs ta ut instrumentet och starta motorn, har du då spännig i stift 16?

För mig låter det som om problemet finns runt instrumentet och inte själva generatorn.

Mvh Jonas
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips 4d08cd2
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Guide b3d34d0
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Guide 9b171d3
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Guide 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Home Renovations Edinburgh Info

Inlägg av FrankJScott »

For the people talking about quality bathroom renovations, bathroom renovation for seniors, tiling edinburgh, uk renovations, website renovations, new home bathroom, renovation services, corner lot renovation, renovation space, space renovation, I highly recommend this homepage about kitchen renovations in Edinburgh details or renovation offer, re renovations, renovation team, renovation scotland, info renovation, home renovations for beginners, residential bathroom, renovation of roof, bathroom fitout, kitchen renovation services, alongside all this updated blog post about flat renovation in Edinburgh forum and don't forget bathroom edinburgh, art renovations, bathroom renovation services near me, renovation and painting, innovation kitchen & bathrooms, new home bathroom, home renovation expert, inside renovations, at home renovations, materials for renovation, alongside all this her response on property renovations Edinburgh url which is also great. Also, have a look at this the full details for house renovation Edinburgh blog as well as home renovation scotland, details renovations, top renovation, home choice renovation, perfection renovations, bathroom renovation materials, renovation innovation, commercial renovation, kitchen renovation experts, redesigning kitchen ideas, alongside all this recommended you read on house renovation Edinburgh blog with renovation home services, space renovation, renovation space, redo bath, home renovation blogs uk, decoration renovation, corner renovation, renovations for you, renovation style, kitchen and bathrooms uk, for good measure. Check more @ Updated TAJIR4D Blog 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Guide b6_595d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster