Bästa sättet att ta hand om rost?

Skriv svar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Bästa sättet att ta hand om rost?

Inlägg av MartinP »

Tjena allihopa!

Skulle gärna vilja höra hur ni går tillväga när ni tar bort rost, vare sig det gäller små eller stora ytor. Har blivit lärd att alltid slipa bort rosten så att ren metall syns och först då lägga på grundfärg. Dock så blev jag förvånad när jag nyligen såg på förpackningen att färgen kan läggas direkt på rost, ytan är ren.
Har ni några erfarenheter av detta? Kan man lita på det som sägs på förpackningen?

Tack på förhand!

Martin
480ES -87
es480
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 aug 2006 10:57
Ort: Åtvidaberg
Kontakt:

Inlägg av es480 »

Jo, lite rost har man väl slipat i sina dar.
Jag brukar på senare år blästra de ställen som rostat,nack delen med det är att ytan som blir är plåtren, men också känslig för fukt så har nån inomhusplats så är det att föredra,så att man måla på lite färg etc.
Annars så är det slipa för hand eller maskin som gäller, ju mer rost som försvinner desto bättre.
Har själv aldrig provat sådan färg du beskriver,jag är nog lite skeptisk.

es480
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Här har du den.

Så du menar alltså att det gamla sättet med att först slipa bort och sedan applicera rostmedel är det du använt?

Någon annan som vet något om den här "genvägs" metoden som jag beskrev ovan?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Om man ska måla på något ställe som inte behöver vara helt 100% bra som tex någonstans på själva billacken så brukar jag använda Hammerites hammarlack. Det enda man behöver göra är att slipa bort löst sittande rost med en stålborste, sedan är det bara att måla på. Har målat samtliga balkar och stag m.m under min 480T -93 och det håller rosten borta riktigt bra. Har även målat min supra under på samma sätt, denna var då riktigt rostig men resultatet blev ändå riktigt bra och det håller garanterat flera 1000 mil.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok. Tänkte just på ex. bogseringsringen (eller vad den nu kallas) fram och bak. Den är väldigt rostig så jag tänkte skrapa bort löst sittande rost och därefter lägga på ett lager hammarlack. Vad tycker du om det? Vilken färg skulle du rekommendera på det för att inte förstöra layouten? Svart?
Om man ska måla på något ställe som inte behöver vara helt 100%
Vilket ställe ska vara 100% bra?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

MartinP skrev:
Om man ska måla på något ställe som inte behöver vara helt 100%
Vilket ställe ska vara 100% bra?
480Mannen skrev: som tex någonstans på själva billacken
Läs gärna hela mitt svar innan du frågar :roll:
Slät svart hammarlack blir fin fint på bogseringsöglorna.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ledsen att ja inte förklarade mig tydligt nog.

Du skriver
Om man ska måla på något ställe som inte behöver vara helt 100% bra som tex någonstans på själva billacken så brukar jag använda Hammerites hammarlack.
Min fråga är då, vilken plats BEHÖVER vara 100% bra?

En sak till. Hur många lager brukar du lägga på med hammarlacken?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Man ska ju kunna spegla sig i sin 480s lack :wink: och tex inte fylla stenskott eller måla i andra rostfläckar på utsidan av bilen med hammerite bara för att det är bra mot rost. Inte heller måla utsidan av skärmkanterna och liknande med det, det är det jag menar.
Det som är praktiskt och funktionellt behöver ju inte vara fult.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Man ska ju kunna spegla sig i sin 480s lack Wink och tex inte fylla stenskott eller måla i andra rostfläckar på utsidan av bilen med hammerite bara för att det är bra mot rost. Inte heller måla utsidan av skärmkanterna och liknande med det, det är det jag menar.
Det som är praktiskt och funktionellt behöver ju inte vara fult.
Ok, men hur löser du rost på punkter där utseende är viktigt såsom skärmkanterna eller på utsidan av dörren? Tror inte att du förstod min fråga. Vad jag undrade var, vilka punkter kräver 100% perfektion? Vart kan man man inte använda sig av hammarlack eller några andra genvägar?

Funderar på att ta och ställa mig under bilen någon dag och skrapa all lös rost som går och sedan täcka över det med hammarlack. Särskilt nu när vintern kommer snart. Vad sägs om det? Är det något värt att satsa på?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Om jag säger så här då: Det finns INGET som kräver 100% perfektion, du behöver inte ta allt så bokstavligt. Du kan hälla på en burk hammarlack på utsidan av bilen om du vill, jag tycker dock att man inte ska göra det.
När man rostlagar på bilens utsida så slipar man, grund målar, och lackar med bilens färg.
Att måla på nu innan vintern kommer är att fördera.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Om jag säger så här då: Det finns INGET som kräver 100% perfektion, du behöver inte ta allt så bokstavligt. Du kan hälla på en burk hammarlack på utsidan av bilen om du vill, jag tycker dock att man inte ska göra det.
När man rostlagar på bilens utsida så slipar man, grund målar, och lackar med bilens färg.
Att måla på nu innan vintern kommer är att fördera.
Jag menade inte bokstavligt 100% perfektion utan mer "100% perfektion", dvs. större noggrannhet än bilens undersida, men nu vet jag. Tack för upplysningen.
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hade en till fråga.

Ja tänkte just på behandlingen jag tänkt utföra på undersidan av bilen för att rostskydda den. Jag har läst på nätet och precis som med allt annat så verkar det vara vad man är van vid. Det finns flera metoder och ett av de verkar vara underredsmassa. Ska ja täcka hela undersidan med detta med något annat? Hammarlack kanske? Underredsmassan är av märket Hagman.
Vad tycker ni om den här guiden?
480ES -87
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det är en bra guide. Just underredet på bilen ska du nog inte måla med hammerite, det blir ett väldigt stort jobb då att måla på allt. Det du kan måla med hammerite är bla stag, bakaxeln, fram och bakstötfångarnas balkar och inne i bilen på ställen där det är känsligt för rost.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok :) Då ska jag nu börja smått med att antirost behandla. Tack för hjälpen!
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Tips 63b3_59
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Site d19b171
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst