Turbon laddar keff...

Skriv svar
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Turbon laddar keff...

Inlägg av Mozifer »

Min turbo mätare visar, vid tomgång, på -1 Bar (längst ner på vitt) och när den laddar max ligger den precis mellan vitt & Orange... vad e keff?
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Går bilen bra/dåligt?
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

På tomgång suger den alltså som den ska, mätaren i botten alltså.
Mitt mellan vitt och orange finns 0, alltså ingenting. Bilen laddar med andra ord ingenting på full gas, den går som en sugmotor alltså.

Tänkbara orsaker är ju en massa, felaktig wastegate, havererat aggregat (fast det borde märkas) eller kanske själva mätare är fel? Mätarfel är dock ovanligt så leta på andra ställen först. Slangar som läcker eller är helt av, konstiga rökutvecklingar från bilen.

Är turbon helt verkningslös borde det märkas på nåt sätt tycker jag...

Jag förmodar att "keff" är nåt modeord för trasigt eller nåt så jag gissar att du frågar efter vad som är fel... :wink:

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Inlägg av Mozifer »

Bilen går inte dåligt...

Jag skulle gissa på att en genomgång av motorn skulle sitta på sin plats... men mätaren "laddar" upp till noll... ibland, på RIKTIGT höga varv snuddar mätaren vid gult... Någon slang kan ju vara dålig...

Och KEFF betyder dålig eller trasig eller annat negativt
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Mozifer skrev:Bilen går inte dåligt...

Jag skulle gissa på att en genomgång av motorn skulle sitta på sin plats... men mätaren "laddar" upp till noll... ibland, på RIKTIGT höga varv snuddar mätaren vid gult... Någon slang kan ju vara dålig...

Och KEFF betyder dålig eller trasig eller annat negativt
Tänkte väl att det betydde det. :D

Mätaren går alltid upp till noll vid fullgas då inget vacuum finns, men går den inte över det så är turbon helt verkningslös.
Nånting verkar alltså vara allvarligt fel.

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Inlägg av Mozifer »

Ja, men då är frågan.... vid riktigt höga varv så snuddar nålen vid Orange.... Antingen så e Turbon slut och orkar bara ladda vid RIKTIGT höga varv eller så är det läckage någonstanns som lyckas "överbryggas" när turbon laddar riktigt mycket... förstår du min otydliga förklaring?
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Mozifer skrev:Ja, men då är frågan.... vid riktigt höga varv så snuddar nålen vid Orange.... Antingen så e Turbon slut och orkar bara ladda vid RIKTIGT höga varv eller så är det läckage någonstanns som lyckas "överbryggas" när turbon laddar riktigt mycket... förstår du min otydliga förklaring?
Jodå, förstår hur du menar...
Knepigt om det inte märks nåt på bilen i övrigt, nåt pys som indikerar luftläcka eller nånting.

Kan tyvärr inte ge dig nåt mer tips än att börja felsöka. Hittas inget fel överhuvudtaget får det nog antas att turbon är helt körd...

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Inlägg av Mozifer »

Med plattan i mattan surrar det en del, men farterna är för höga för att man ska höra tydligt, plus att jag har en liten plåtskada vid vänster dörr så det viner om den en del, detta täcker eventuella ljud...

En ny turbo, vilken ska jag köpa? och var?

Tilläggas bör att jag är relativt ny bilägare... Dock e jag inte sen att vilja lära mig...
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Mozifer skrev:Med plattan i mattan surrar det en del, men farterna är för höga för att man ska höra tydligt, plus att jag har en liten plåtskada vid vänster dörr så det viner om den en del, detta täcker eventuella ljud...

En ny turbo, vilken ska jag köpa? och var?

Tilläggas bör att jag är relativt ny bilägare... Dock e jag inte sen att vilja lära mig...
Hur långt har bilen gått?

Som bilen är nu vad har du för toppfart(låg toppfart kan tyda på brunnen katt)?
Har du kollat alla slanganslutningar till o från turbon?
Kolla intercoolern om du kan sen någon skada framifrån på den.

Demontera dumpventilen och kolla funktionen, membranet ska inte läcka o när man trycker på det så skall det vara ett fast motstånd.

En slut turbo brukar börja skramla(även katten), vinande ljud tyder på obalans i turbon typ ett skadat turbinblad på avgas eller insug.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Runt 23700 Mil har den gått...

Alltså, inga vinande ljud eller skrammel generellt, vid höga varv kan det skramla från bilen, eventuellt katen, men inte alltid. Jag har inte kollat slangar och dylikt ännu, har inte haft tid... Toppfart, har inte toppat den, men jag körde gott och väl 160-170 enligt mätaren när jag va ute på långresa här förra helgen...

Om man pressar på membranet ska det inte ge vika, alltså inte som ett syltburkslock och klicka? har jag fattat det rätt?

IC'n har jag kollat... den verkar frisk...
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

kolla magnetventilen också. kopplar du loss slangen mellan magnetventil och wastegate så ska den ladda allt va det går..
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Som Dan skrev tidigare. kolla wastegaten, dra i länkaget mellan klockan o ventilen, detta reglaget har en viss tendens att rosta/kärva.

Mvh Jonas
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Inlägg av Mozifer »

Jag MÅSTE vara blind...

Erkännas ska att Motorer inte är mitt bästa ämne...

synfel har jag fler än SAS har flygplan... så att jag inte hittar någon Wastegate det är kanske inte så konstigt... någon som har en bild eller något... kanske kan förklara eller så? Det e grymt frustrerande att Turbon inte laddar och jag inte kan hitta felet nämligen...
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej om du kollar sista bilden på den här länken så är nr:2 vacumklockan på Wastegaten och nr:3 spjällaxeln, själva spjället sitter länst ner vid tutbohuset, det ska gå att röra på med ett visst motstånd från vacumklockan, det kan ju vara så att membranet i klockan är trasigt :?:

http://480center.com/servlet/user?actio ... cle&id=332

mvh

Chrille
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Glömde säga att Wastegaten sitter mellan (bakom) motor och torpedvägg

Chrille
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Inlägg av Mozifer »

Tackar så mycket, ska se om vi kan eliminera möjligheterna om inte annat...

Får verkligen hoppas på att det ÄR dumpen som dummar sig... annars blir det för dyrt =( Bläh!
Mozifer
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 maj 2004 16:52
Kontakt:

Inlägg av Mozifer »

Jag trodde inte det var möjligt, men nu älskar jag min bil ännu mer!

Turbon verkar hel, dumpen oxå... men den lilla armen som drar i ventilarmen hade lostnat från själva dumpen...

Nu laddar den friskt och pyser ännu finare =)

Tack massor för all hjälp!
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Website ce18b3d
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Site 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Site 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 5098
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Home Renovations Edinburgh Guide

Inlägg av FrankJScott »

In reply to the guy asking about home refurbish, home renovation edinburgh, at home renovations, precision renovation, bathroom renovation schedule, kitchen redecoration, quality home renovations, bathroom and kitchen refurbishment, reno excellence, renovation uk, I highly recommend this go here on kitchen renovations in Edinburgh url or household renovations, home refurbish, kitchen transformations, unique home renovations, home for renovation, unique bathroom renovations, decoration and renovation, work renovation, all in one home renovations, commercial property renovation, alongside all this homepage for flat renovation in Edinburgh advice as well as commercial bathroom renovations near me, bathroom renovation work, quality kitchen renovations, reno bathroom ideas, reno excellence, precision home renovations, bathroom renovation services, new home bathroom, renovation s, timeless home renovations, on top of this had me going for flat renovation in Edinburgh info which is also great. Also, have a look at this useful kitchen renovations in Edinburgh blog alongside all unique bathroom renovations, renovation website, bathroom renovations, uk renovations, quality renovation, choice renovations, home updated, bathroom and kitchen renovations near me, renovation blogs uk, property projects, as well as this additional hints on property renovations Edinburgh tips with renovation s, bathroom refurbishment uk, love home renovations, bathroom project ideas, renovation uk, bathroom make over, home choice renovation, home renovation uk, all bathroom renovations, art home renovation, for good measure. Check more @ Cool Home Renovations Edinburgh Website 08cd263
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster