Startproblem. Ingen ström till bränslepumpen!

Skriv svar
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Startproblem. Ingen ström till bränslepumpen!

Inlägg av MB »

Hej!

Fick tyvärr bärga hem bilen häromdan. :evil: Plötsligt hostade den till och sedan stannade den. Bränslepumpen gick inte längre. Jag har byglat bränslepumpsrelät och då går pumpen igång. Utförde testen som beskrivs i Haynes för att se om det var fel på bränslepumps- eller huvudrelät bakom handsfacket. Det visade sig att bränslepumpsreläet inte verkade fungera. For till verkstan för att fixa ett nytt, men de konstaterade att det inte var nåt fel på relät. De kollade med en glödlampa och ett bilbatteri på nåt lurt sätt. :)

När jag sedan gjorde ytterligare tester hemma så har jag också insett att relät faktiskt funkar. Jag har växlat huvudrelät och bränslepumpsrelät men det gör ingen skillnad.

Relät funkar och pumpen funkar. Verkar som om ECU:n är kaputt, eller? Jag har en brun bosch jetronic till Turbo -88:an.

Testerna i Haynes kapitel 4B ger att huvudrelät fungerar. På pumprelät händer följande:

:arrow: Anslutning 30 ger 12 V med tändning på
:arrow: Anslutn. 86 ger 12 V med tändning på och 12 V tre sekunder efter att tändningen slagits av.
:arrow: Anslutn. 85 ger 12 V med tändning och 0 volt 3 sek efter att tändningen slagits av. (Efter att relät gett ifrån sig ett snäppljud)
:arrow: Anslutning 87 ger alltid 0 volt.

Enligt haynes så ska 85 ge 0 till 1 volt i tre sekunder, sedan 12 volt. 87 ska ge 12 volt i tre sek, sedan 1 volt.

Om man kikar i kopplingsschemat så kan man ju förledas att tro att det är signalen från ECU:n som kan vara fel... Kanske kan man mäta den direkt på boxen för att utesluta andra fel???

Har tyvärr inte möjlighet att testa med en annan box.

Nån som har nåt tips!?

//Micke
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Lite förutsättningar.

Har du gnista på bilen, impulsgivaren på svänghjulet måste indikera roterande motor annars drar inte systemreläerna til insprutningen.

Pumprelät ska jordas ned för att dra, dvs spolen får plus via systemrelät och jord från styrdonet. Som du beskriver så ska pumpen alltså gå i 3 sek när man slår av tändningen? Det stämmer bra då denna funktion fanns på tidiga turbomodeller.

Om du byglar båda reläerna och kan starta bilen (sätt en bygel mellan 30-87) lär nog styrdonet vara trasigt. (det intressanta är att det jordar 3 sek när tändningen slås i från och är ett gott tecken på att det fungerar!)

Mvh Jonas
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Hej Jonas.

Jag har gnista på bilen. Den går att starta och kan gå några tiotal sekunder om den fått vila några timmar. Jag antar att det är nåt undertryck i systemet som ger bränsle trots att pumpen inte är igång, eller nåt.

Det räcker med att bygla pumprelät så går bilen igång.

Som du beskriver så verkar det ju som om "spolen får plus via systemrelät" men att den inte får jord. Anslutning 87 ger ju 0 volt. Rätta mig om jag tänker fel.
Och det är ju styrdonet (ECU:n) som fixa detta?

Finns det nåt sätt man kan testa om det är ECU:n som är paj? Öppna den och kolla?! Finns det inte en chans att det är nåt fel med kablaget från ECU:n till relät, som ställer till det?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Helt rätt tänkt. Det stämmer att jorden kommer från styrdonet.

Om jag tolkat det rätt så går bilen bra om du byglar relät och då ser jag ingen annan möjlighet än att styrdonet inte är helt mht att den tom slår på pumpen när man slår av tändningen.

Ett alternativ är ju att du snor jord från sytemrelät, dock så får man inget rollover skydd, dvs om du krockar med bilen och tändningen på så fortsätter pumpen att gå.

Mvh Jonas
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Pumpen går inte igång om man slår av tändningen. Det är jag nästan säker på. Hade nämligen bort sätena och förvaringsfacket förut för att kunna lyssna på pumpen. Men om man tittar på mätvärderna som jag beskrev tidigare så borde den ju göra det. Får undersöka det igen.

Att sno jord från systemrelät kan ju var en bra idé, men bara tillfälligt. Tills jag hittar ett nytt styrdon. Men jag ska kika på boxen och kolla om jag ser nåt skumt med den. Annars får jag väl testa med en ny.

Är det nån som har en extra Bosch Jetronic med slutnummer 551?

Var det bara 88:ans turbo som hade denna boxen, som har brun färgkod? Så att jag vet var jag ska leta...

Mvh Micke
352, Anders Nordh
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 feb 2006 01:27
Ort: Stockholm/Nacka
Kontakt:

Glappkontakt

Inlägg av 352, Anders Nordh »

Hej

Jag köpte en 480 Turbo -88:a i höstas och den ville inte starta och bensinpunpen gick inte igång om jag inte byglade relät. Av en slump så visade det sig att det var en sladd som glappade. När jag rörde på kablestammen så kunde jag få igång och stänga av bränslepumpen. Det var bara att börja dra i sladdarna för att hitta vilken som glappade. På min bil var det en sladd som var skarvad.

Bilen hade varit på verkstad ett antal gånger för att lösa problemet. De hade bytt ett antal detaljer och trodde att de skulle behöva byta ytterligare grejer för upp till 7.500 kronor. Det var därför som bilen var til salu för endast 2.500 kronor.

Den har nu gått hela vintern utan några problem. Så du kan ju kolla detta innan du ger dig på andra komponenter.
Ägare till en 480T -88 och en 480T -90.
Bild
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Tackar för tipset. Det ska jag kolla!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Vissa saker ser man inte för det är för enkelt! Som sagt, mät gärna signalen på styrdonet (för att verifiera ev glapp!)

Hoppas det löser sig!

Brun box fanns tom 89, men alla boxar utom blå ska passa.

Boschnr....................Färg..........Volvonr......Chassienr Årsmodell
0 280 000 551..........Brun..........90 31 291.. -540196............86-89
................557..........Orange......92.............540197-567599..89-91
................942..........Violett.......93.............567600-57297....91-92
................959..........Blå............96.............579298-.......... 92-95

Mvh Jonas
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Oj vilken otrolig lista. Pedagogiskt värre! Tackar så mycket, Jonas.

Nu har jag kikat på bilen igen. En krets var bruten, den hade bränts av. Tyvärr var detta dock till kontakt nr 10 som går till tomgångsreglerventilen. (Kan ju förklara varför jag har haft problem med dålig tomgång :lol: )
Jag fixade i alla fall till den och kollade alla andra lödningar som verkade ok och sedan provade jag boxen i bilen igen. Och det blev ingen förändring. :(

Jag mätte även signalen direkt på kontakt nr 17 på kretskortet och den betedde sig likadant som förut. Dvs. den ger 12 V med tändning på, och med tändning av ger den 12 V i tre sekunder, sedan 0 V.

Verkar lite märkligt det där med att alla boxar utom blå passar. Det måste väl vara nån skillnad?!

Mvh Micke
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Om det är nån som har en box som ligger och skräpar (brun, orange, violett) så får ni gärna höra av er! Den kommer säkerligen att komma till användning!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Fortsätt med smicker! Det håller mig igång! (skämtar) :lol:

Vänta nu lite! Det är tändningsboxen jag talar om! Sorry, blev lite fel där. Denna box passar inte då vissa ledningar är bortrationaliserade (troligen ligger vissa signaler inblandade i varandra)

Jag har en orange liggande.

Mvh Jonas
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Du har pm Mogge
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Hej igen!

Nu är bilen igång och rullar igen! Lagom till tvåårs- och 2000-milajubileet i min ägo. :D

Det visade sig att det var ett riktigt klurigt fel eftersom insprutningsboxen blev lite lurig samtidigt som bränslepumpen gick sönder! Men i alla fall så var det en anslutning mellan bränslepumpen och givardelen som hade hoppat av (hur det gick till kan man ju fråga sig, eftersom den sitter helt skyddad i tanken). Detta visade sig inte förrän man tagit loss pumpen från givardelen. Fortfarande är det fel att pumpen bara går när man kör startmotorn eller har motorn igång. Den ska ju också gå 3 sekunder efter att man stängt av motorn! Antagligen är det väl fel på styrboxen. Men det bryr jag mig inte om att fixa, inte nu i alla fall.

Tack för hjälpen med felsökningen i alla fall!

PS. Jag fick också tillfälle att testa motståndet i givardelen för tanknivån. Den gav 4000 ohm full tank och 300 tom, ca. Verkar detta rimligt? Nån som vet? Jag frågar eftersom jag har en extern mätare som visar "överfull" tank när tanken är tom :shock: , och 1/4-full när den är tom.

Mvh Micke
FrankJScott
Inlägg: 5063
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Site 3d34d08
FrankJScott
Inlägg: 5063
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Info d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 5063
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide c9ce18b
FrankJScott
Inlägg: 5063
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Blog d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 5063
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Home Renovations Edinburgh Site

Inlägg av FrankJScott »

In reply to the lady talking about bathroom renovation stages, expert home renovations, stages of bathroom renovation, uk bathroom renovation, renowned renovation, bath makeovers, kitchen renovation materials, home work kitchen, go renovation, all bathroom renovations, I highly recommend this full report about kitchen renovations in Edinburgh info or home renovation uk, this and that home renovations, bathroom by kitchen, quality renovation, bathroom renovation schedule, flawless renovations, home and renovation, home renovation for dummies, best place to buy home renovation materials, seamless renovations, and don't forget this more for flat renovation in Edinburgh advice as well as uk bathroom renovation, cool bathroom remodels, work renovation, renovation business, renovation co, renovations edinburgh, masterpiece renovation, us renovations, home renovation flooring, home renovation order of work, alongside all this linked here about flat renovation in Edinburgh info which is also great. Also, have a look at this excellent bathroom renovation in Edinburgh link alongside all renovation s, contact renovations, new home bathroom, ideas to remodel kitchen, property renovation, home renovation order of work, home transformation, bathroom projects, home and renovation, cheap kitchen renovations, alongside all this see page on property renovations Edinburgh info with precision renovation, the renovation team, uk renovations, this and that home renovations, decorating and remodeling, materials for renovation, bathroom renovation blog, bathroom renovation experts, bathroom renovation styles, kitchen and bathroom services, for good measure. Check more @ Excellent TAJIR4D Guide 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5063
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Website b5_595d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster