Jag har tragiskt dålig lack på min Röda 480T -89. När jag rubbar och vaxar den blir den hyffsat ok men bara några veckor senare är den totaltskabbig igen.
Någon som vet hur man får bukt med problemet, eller som vet någon som kan tänka sig att lacka om en 480 för en ej astronomisk summa?
// Carl Lindberg, GBG
Lacka om en 480.
-
Carl Lindberg
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 mar 2004 19:51
- Kontakt:
Lacka om en 480.
Äger numera bara en styrbox till en 480T
-
Micke
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 aug 2004 00:41
- Ort: Vingåker
- Kontakt:
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Carl!
Lite nyfiken på din lack. Är bilen omlackad? Jag har själv arbetat (amatörmässigt) med att reka bilar. För mig är röda en favorit då de ofta går att göra väldigt fina.
Vad rubbar du med? Vad vaxar du med? Rengöringen/slipningen är av största vikt, får man inte bprt alla skadade pigment så kommer det snart tillbaka.
Jag brukar gå på med grov/finrubbing på maskin, att göra för hand är nästan omöjligt. Brukar lägga teflon vax eller lackförsegla röda, som sagt så är röda pigment oftast utsatta för vädrets makter.
Bland annat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se )
Mvh jonas
Lite nyfiken på din lack. Är bilen omlackad? Jag har själv arbetat (amatörmässigt) med att reka bilar. För mig är röda en favorit då de ofta går att göra väldigt fina.
Vad rubbar du med? Vad vaxar du med? Rengöringen/slipningen är av största vikt, får man inte bprt alla skadade pigment så kommer det snart tillbaka.
Jag brukar gå på med grov/finrubbing på maskin, att göra för hand är nästan omöjligt. Brukar lägga teflon vax eller lackförsegla röda, som sagt så är röda pigment oftast utsatta för vädrets makter.
Bland annat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se )
Mvh jonas
Senast redigerad av 2 Mogge, redigerad totalt 27 gång.
-
Carl-Johan Jarlevid
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 27 aug 2004 12:08
- Kontakt:
Hej Jonas!
Intressant med denna lackförseglare. Dock så hittas inte den hemsida du hänvisar till....
Blandannat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se)
Mvh jonas[/quote]
Intressant med denna lackförseglare. Dock så hittas inte den hemsida du hänvisar till....
Blandannat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se)
Mvh jonas[/quote]
Hälsningar Calle o kör försiktigt!
Medlem: 301
Medlem: 301
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hallå Calle!
Testa igen då www.lahega.se
Det heter No1 Toughguard 38
Dom har forum för bilvård, återförsäljarlista mm. Testa gärna deras plastmedel, finns det något bättre på marknaden? No1 Balsam 60
Mvh Jonas
Testa igen då www.lahega.se
Det heter No1 Toughguard 38
Dom har forum för bilvård, återförsäljarlista mm. Testa gärna deras plastmedel, finns det något bättre på marknaden? No1 Balsam 60
Mvh Jonas
-
Carl Lindberg
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 mar 2004 19:51
- Kontakt:
Hej Jonas.Mogge skrev:Hej Carl!
Lite nyfiken på din lack. Är bilen omlackad? Jag har själv arbetat (amatörmässigt) med att reka bilar. För mig är röda en favorit då de ofta går att göra väldigt fina.
Vad rubbar du med? Vad vaxar du med? Rengöringen/slipningen är av största vikt, får man inte bprt alla skadade pigment så kommer det snart tillbaka.
Jag brukar gå på med grov/finrubbing på maskin, att göra för hand är nästan omöjligt. Brukar lägga teflon vax eller lackförsegla röda, som sagt så är röda pigment oftast utsatta för vädrets makter.
Bland annat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se )
Mvh jonas
Jag har rubbat bilen förhand med någon flytande rubbing. Kommer inte ihåg vad den heter men det är en liten röd halvfyrkantig burk som finns att köpa på mekonomen. Vaxat har jag gjort för hand med Turtelvax, även det flytande. Nu är det så att min bil inte är omlackerad men det skulle behövas göras med tanke på att föregående ägare har rubbat så hårt att färgen försvunnit på sina ställen.
Äger numera bara en styrbox till en 480T
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Ja det låter lite otroligt att lacken ska oxidera så snabbtm framför allt om du fått den ren o blank med rubbing.
Men men, bilar som har varit massivt oxiderade kan vara svåra att få helt rena, o som du sade så kan man rubba tills det knappt finns lack kvar.
Ja tyvärr är det nog inte mer o göra än att lacka om eller lägga på klarlack.
Mvh Jonas
Ja det låter lite otroligt att lacken ska oxidera så snabbtm framför allt om du fått den ren o blank med rubbing.
Men men, bilar som har varit massivt oxiderade kan vara svåra att få helt rena, o som du sade så kan man rubba tills det knappt finns lack kvar.
Ja tyvärr är det nog inte mer o göra än att lacka om eller lägga på klarlack.
Mvh Jonas
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster