Lacka om en 480.

Carl Lindberg
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 mar 2004 19:51
Kontakt:

Lacka om en 480.

Inlägg av Carl Lindberg »

Jag har tragiskt dålig lack på min Röda 480T -89. När jag rubbar och vaxar den blir den hyffsat ok men bara några veckor senare är den totaltskabbig igen.

Någon som vet hur man får bukt med problemet, eller som vet någon som kan tänka sig att lacka om en 480 för en ej astronomisk summa?

// Carl Lindberg, GBG
Äger numera bara en styrbox till en 480T
Micke
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2004 00:41
Ort: Vingåker
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Tyvärr så är det så att pigmentet i nästan all röd lack är på det viset, som du säger...går att polera upp, men...efter nåra veckor ser det lika dant ut igen, mitt bästa råd är omlackering.
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Carl!

Lite nyfiken på din lack. Är bilen omlackad? Jag har själv arbetat (amatörmässigt) med att reka bilar. För mig är röda en favorit då de ofta går att göra väldigt fina.

Vad rubbar du med? Vad vaxar du med? Rengöringen/slipningen är av största vikt, får man inte bprt alla skadade pigment så kommer det snart tillbaka.

Jag brukar gå på med grov/finrubbing på maskin, att göra för hand är nästan omöjligt. Brukar lägga teflon vax eller lackförsegla röda, som sagt så är röda pigment oftast utsatta för vädrets makter.

Bland annat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se )

Mvh jonas
Senast redigerad av 2 Mogge, redigerad totalt 27 gång.
Carl-Johan Jarlevid
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 aug 2004 12:08
Kontakt:

Inlägg av Carl-Johan Jarlevid »

Hej Jonas!

Intressant med denna lackförseglare. Dock så hittas inte den hemsida du hänvisar till....




Blandannat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se)

Mvh jonas[/quote]
Hälsningar Calle o kör försiktigt!
Medlem: 301
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hallå Calle!

Testa igen då www.lahega.se

Det heter No1 Toughguard 38

Dom har forum för bilvård, återförsäljarlista mm. Testa gärna deras plastmedel, finns det något bättre på marknaden? No1 Balsam 60

Mvh Jonas
Carl Lindberg
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 mar 2004 19:51
Kontakt:

Inlägg av Carl Lindberg »

Mogge skrev:Hej Carl!

Lite nyfiken på din lack. Är bilen omlackad? Jag har själv arbetat (amatörmässigt) med att reka bilar. För mig är röda en favorit då de ofta går att göra väldigt fina.

Vad rubbar du med? Vad vaxar du med? Rengöringen/slipningen är av största vikt, får man inte bprt alla skadade pigment så kommer det snart tillbaka.

Jag brukar gå på med grov/finrubbing på maskin, att göra för hand är nästan omöjligt. Brukar lägga teflon vax eller lackförsegla röda, som sagt så är röda pigment oftast utsatta för vädrets makter.

Bland annat lahega har ett 2 kom lackförseglare för 600 kr som funkar fint. ( www.lahega.se )

Mvh jonas
Hej Jonas.

Jag har rubbat bilen förhand med någon flytande rubbing. Kommer inte ihåg vad den heter men det är en liten röd halvfyrkantig burk som finns att köpa på mekonomen. Vaxat har jag gjort för hand med Turtelvax, även det flytande. Nu är det så att min bil inte är omlackerad men det skulle behövas göras med tanke på att föregående ägare har rubbat så hårt att färgen försvunnit på sina ställen.
Äger numera bara en styrbox till en 480T
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ja det låter lite otroligt att lacken ska oxidera så snabbtm framför allt om du fått den ren o blank med rubbing.

Men men, bilar som har varit massivt oxiderade kan vara svåra att få helt rena, o som du sade så kan man rubba tills det knappt finns lack kvar.

Ja tyvärr är det nog inte mer o göra än att lacka om eller lägga på klarlack.

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster