Frågor ang högtalare i 480-turbo från -92

Skriv svar
oobum

Frågor ang högtalare i 480-turbo från -92

Inlägg av oobum »

Hejsan, min kompis har köpt en 480 turbo och jag skall hjälpa honom med att installera ny stereo och högtalare, det sitter original i nu.. och dem verkar itne vara så mycket att hurra för.. men såg att de som sitter vid baksätena har en väldigt skum form.. vart finns det nya sådana att köpa? eller ska manf örsöka bygga något nytt där bak för tex ett par 6*9, tänkte att bilen är så liten så man borde klara sig långt utan baslåda :)

mvh //Christoffer
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Frågor ang högtalare i 480-turbo från -92

Inlägg av Martin »

oobum skrev:Hejsan, min kompis har köpt en 480 turbo och jag skall hjälpa honom med att installera ny stereo och högtalare, det sitter original i nu.. och dem verkar itne vara så mycket att hurra för.. men såg att de som sitter vid baksätena har en väldigt skum form.. vart finns det nya sådana att köpa? eller ska manf örsöka bygga något nytt där bak för tex ett par 6*9, tänkte att bilen är så liten så man borde klara sig långt utan baslåda :)

mvh //Christoffer
Bygg ett bra framsystem och i med en baslåda. Så behöver du inte tänka på bakhögtalare. Har en idé om att det skulle gå och sätta 6x9:or i sidopanelen (textil eller läder) där bak dock.
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Jag vet inte särskilt mycket om det här med ljudbygge men jag satt häromdagen och skissade ihop ett som råkade hamna på dryga 14000 kronor. Det var väl inte riktigt det jag tänkt så jag "skar ner det lite".

Gjorde om skissen lite: http://wb005029.bahnhofbredband.se/480ljud.JPG
Frågan är om man måste ha ett slutsteg för att driva alla högtalarna inne i kupén, eller om det räcker med en stark stereo?

Annars tänkte jag mig också 6x9 därbak. Fram 6,5 + diskant. Slutsteg+baslåda i bagaget. Funkar?
oobum

Inlägg av oobum »

om du inte vill lägga ner så mycket pengar, kör ett kitsystem fram med separata diskanter, så sätter du basarna i dörrarna, sen diskanterna på instrumentbrädan/a-stolpen, och egentligen klarar du dig på antingen ett par rejäla 6*9:or eller bara baslåda, fölr dem där bak sitter inte direkt långt från diskanterna i fram, och kitsystem fram och sen 6*9 klarar en bra huvudenhet att driva, visst du märker skillnad om du kör slutsteg till 6*9 men det behövs itne, baslåda måste du driva med slutsteg såklart,
Aandreas
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 apr 2004 12:57
Kontakt:

Inlägg av Aandreas »

Jag ska också bygga min när nästa lön kommer. Högtalarna som sitter i bak är lite skumma, men jag tänkte nästan att man kunde trycka in ett par 4x6or där, testade och de passade nästan.

Jag undrar om det går att sätta in ett par andra 5.25" i dörrarna utan något krångel eller måste man bygga om en massa?
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Aandreas skrev:Jag ska också bygga min när nästa lön kommer. Högtalarna som sitter i bak är lite skumma, men jag tänkte nästan att man kunde trycka in ett par 4x6or där, testade och de passade nästan.

Jag undrar om det går att sätta in ett par andra 5.25" i dörrarna utan något krångel eller måste man bygga om en massa?
Inga prblem med andra 5,25" fram.

Själv har jag MDS Fanatic 5,25" fram och bak i sidopanelerna, byggde egna sidor. Sen har jag MDS Fanatic 6*9 bak i egen hatthylla. Bra ljud...
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
oobum

Inlägg av oobum »

använd inte mds egna högtalare, riktigt dåliga.. tyckerj ag iaf :)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

oobum skrev:använd inte mds egna högtalare, riktigt dåliga.. tyckerj ag iaf :)
Kan bara instämma.

Köpte ett par Fanatic 5or o 6or, har 6" bak o dem börjar dista före Volvos 480 original kithögalare som sitter fram. Det är inte Volvos 15wattare utan deras 40wattare.
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Dan.P skrev:
oobum skrev:använd inte mds egna högtalare, riktigt dåliga.. tyckerj ag iaf :)
Kan bara instämma.

Köpte ett par Fanatic 5or o 6or, har 6" bak o dem börjar dista före Volvos 480 original kithögalare som sitter fram. Det är inte Volvos 15wattare utan deras 40wattare.
Har ju de gamla fanatic grejorna, 2 år gamla nu och dom är ruskigt bra... Sen beror det kanske också på vad man har för huvudenhet... kan ju inte få bra ljud om inte källan till ljudet är bra... kablar osv...
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Jaguar

Inlägg av Jaguar »

Varför envisas alla med att sätta högtalare bak? för att baksätes passagerarna skall ha ljud? skit i dom dom har inte pröjsat en spänn för din stereo och skall bara vara glada om dom får åka med.
Nej lägg dina pengar på ett bra framsystem, ett fyrkanalslutsteg och en bas låda då får du den optimala ljud upplevelsen. 6x9 i all ära men denna konstruktion är en nödlösning för dom som inte kan ha en låda bak, samt att de innehåller diskanter som definitivt INTE skall vara bak i en bil.
Ett komplett system med högtalare och slutsteg börjar vid ca 5500kr och sedan finns det inget tak uppåt.
Det finns även en möjlighet att försänka en 10"bas i reservhjulsbaljan om man nu tycker att lådan tar plats. Utrymmet är på ca 30liter och att hitta ett element som spelar i den volymen är inte svårt alls.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dan.P skrev:
oobum skrev:använd inte mds egna högtalare, riktigt dåliga.. tyckerj ag iaf :)
Kan bara instämma.

Köpte ett par Fanatic 5or o 6or, har 6" bak o dem börjar dista före Volvos 480 original kithögalare som sitter fram. Det är inte Volvos 15wattare utan deras 40wattare.
Anledningen till att de börjar dista är antingen för liten låda bakom eller taskig effekt/dåliga kablar
oobum

Inlägg av oobum »

kan bara säga att mds har riktigt jävla "bajsljud" i sina grejjer, och det har drivits med stereos i 5000kr+ klassen, som sagt, jämför tex mds med rockford, alpine och lighjtning audio.. klar skillnad ,visst skillnad på pris, men med ett system från rockford, tex framsystem och 6*9 då behöver man knappt någon baslåda.. för i en bil som 480:in kommer det bara bli för mycket bas i princip..
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Alla har ju sina egna åsikter och inget fel i det men att jämföra högtalare med exkrementer är väl att ta i ändå... :wink:

Jag har MDS grejer i min bil och otrivs inte med det. Tycker det låter bra och är nöjd med det.
Alla som hör det säger "jaja, du har inte lyssnat så mycket då, ingen erfarenhet direkt..."
Jag vet inte hur dom kan säga det men lite olika anläggningar har man ju hört på, både det som låtit bättre men också det som låtit betydligt sämre. Än min egen då alltså.

Bygger man för sin egen skull och sina egna öron eller för någon ljuddomare eller förstå-sig-påare är ju upp till en själv.
Jag tycker huvudsaken är att man är nöjd själv och för att bli det gäller ju att prova sig fram. Inte köpa grejer bara för att dom vunnit nån tävling utan åka till återförsäljaren och själv lyssna på prylarna.

Som sagt, jag är nöjd med MDS och så länge grejerna inte blir stulna kommer jag att fortsätta köra med det... :D

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
oobum

Inlägg av oobum »

nackdelen med att lyssna i affärer att man inte riktigt hör hur dem kommer uppföra sig i bilen, men som tur är finns öppet köp :)
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

oobum skrev:nackdelen med att lyssna i affärer att man inte riktigt hör hur dem kommer uppföra sig i bilen, men som tur är finns öppet köp :)
Så sant som det var sagt men det är ju bara att prova... :D

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Danne

Inlägg av Danne »

122. Jonas Andersson skrev: Inga prblem med andra 5,25" fram.

Själv har jag MDS Fanatic 5,25" fram och bak i sidopanelerna, byggde egna sidor. Sen har jag MDS Fanatic 6*9 bak i egen hatthylla. Bra ljud...
kan du lägga upp en bild på sidorna du byggde ibak..?
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Ska fixa bilder... :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

122. Jonas Andersson skrev:
Dan.P skrev:
oobum skrev:använd inte mds egna högtalare, riktigt dåliga.. tyckerj ag iaf :)
Kan bara instämma.

Köpte ett par Fanatic 5or o 6or, har 6" bak o dem börjar dista före Volvos 480 original kithögalare som sitter fram. Det är inte Volvos 15wattare utan deras 40wattare.
Har ju de gamla fanatic grejorna, 2 år gamla nu och dom är ruskigt bra... Sen beror det kanske också på vad man har för huvudenhet... kan ju inte få bra ljud om inte källan till ljudet är bra... kablar osv...
Alpine hela vägen.

Har bara inte haft lust eller eller ork att sätta in nya högtalare.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Anonymous skrev:
Dan.P skrev:
oobum skrev:använd inte mds egna högtalare, riktigt dåliga.. tyckerj ag iaf :)
Kan bara instämma.

Köpte ett par Fanatic 5or o 6or, har 6" bak o dem börjar dista före Volvos 480 original kithögalare som sitter fram. Det är inte Volvos 15wattare utan deras 40wattare.
Anledningen till att de börjar dista är antingen för liten låda bakom eller taskig effekt/dåliga kablar
Jag har provat med olika lådvolymer till mina 5 o 6" MDS, allt från 2-20 liter styck.
Effektmässigt har jag provat med min Alpines huvudenhets inbyggda steg och mina slutsteg som är ett MRV-T420 fram och ett bryggat MRV-T420 bak.

Signalkablar till fram och baksystemet använder jag Phoenix Gold, högtalarkabel är NoName 2,5mm2.
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Tips 3d34d08
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Blog 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Blog d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Blog 8_595dd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster