Lager i växellåda!

Skriv svar
Kirre
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2007 12:31
Kontakt:

Lager i växellåda!

Inlägg av Kirre »

Har nyss köpt en volvo 480 ES från 92. 15000 mil och servad varje år sedan inköpet. Jag köpte bilen dagen efter att den fick en ny koppling hos volvo. De bytte även olja i växellådan. Nu hörs det ett otroligt irriterande "vinande" ljud från motorrummet när jag kommer över femtio kilometer i timmen. Ljudet förvärras när jag trycker ned kopplingen och försvagas vid 100 km/h.
Ännu är ljudet svagt men tillräckligt mycket för att jag blir irriterad på det.
Var på volvo och en gubbe körde med mig för att lyssna på ljudet, han trodde att det kanske är ett lager i växellådan. FAN!
Nu min fråga, om det verkligen är ett lager i lådan borde det vär höras hela tiden även under 50 km/h? Varför blir det värre när kopplingen trycks ner? Är reparationen för detta dyr? Kan det vara så att kopplingens reparation utfördes felaktigt?? Har ni någon aning om vad det skulle kunna vara?
Jag har garanti på bilen i ett halvår men tar försäkringen lagerfel också?

Är väldigt tacksam för svar!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det är svårt att svara direkt på din fråga. Ingående axelns lager har en tendens att haverera i dessa lådor då smörjningen inte är tillräcklig. Även diffens lager brukar ta styrk. Dessa är rätt klena och det är inte ovanligt med oljeläckage på dessa lådor.

Hörs ljudet på tomgång när du kopplar är det ingående axelns lager, hör det under färd är det diffens lager (när du kopplar så tar du bort motorns belastning på lagrena)

Det har troligen inget att göra med kopplingsbytet utan snarare med oljan. Den gamla oljan brukar bli rätt lättfluten med åren och häller volvo i "orginal" dom var en standard mineral 80-90 olja så är den rätt trög.

Jag kan bara rekomendera syntetisk olja 75W-90 som brukar fungera bra, framför allt när det är kallt och man bytt till en 80-90 olja kan man få rätt sega växlingar.

Reparationen av en låda är en dyr sak, hela lådan ska ner, delas och sedan så brukar man få byta lager och tätningar. Det handlar nog om en 6-9000 kr. (arb 5000 och delar ca 2-3000kr)
Du kan ju alltid kontrollera vad garantin tar.

Hoppas det gav något.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lager i växellåda!

Inlägg av DJ.fisk »

Hej

Det finns ett reparationsmedel som heter RVS http://www.rvs.se som man häller i vxlådan. Vet inte om det funkar i ditt fall men jag hällde sånt medel i en Nissan Sunny för att den skulle bli mer lättväxlad, det var alltså inget fel på vxlådan. Blev kanske en aning smidigare och den rullar än idag flera tusen mil senare. Så det bör iaf inte skada vxlådan.

Mvh / Andreas
Kirre
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2007 12:31
Kontakt:

Inlägg av Kirre »

Tack så mycket för hjälpen!! Jag har fått tag på volvo killen som utförde reparationen och han ska ta och lyssna på ljudet för att se vad som är felet. Jag återkommer när han vet exakt vad det är. Han var inte helt 100 på att han utförde repatationen på rätt sätt så jag hoppas att han åtgärdar det utan att det blir alldeles för dyrt. Ska kolla med försäkringen om dom tar lager fel på min garanti som jag har i censur månader. Annars blir det inte roligt:(
Bara en fråga till: Varför måste man i de flesta fall byta hela växellådan när ett lager börjar bli dåligt? Kan man inte byta det lager som är dåligt? Själva växellådan är ju hur bra som helst, sen har ju bilen inte gått mer än 15000 mil.
Ska fråga vad dom hällde i för olja också! Tack för rådet! Det visste jag ingenting om!

MVH: Kirre
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Själva lagert ät inte dyrt, men att ta sig dit kostar en massa arbetstid, för lådan måste av och sedan ska lådan delas.

Rengöring och översyn tar sin lilla tid, det är ju dumt att bara byta ett lager och sedan åka på en renovering till när nästa lager går sönder.

Så det är arbetstiden som är det dyra i detta fallet. Har man en beg låda så går det ju fortare.

Mvh Jonas
Kirre
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2007 12:31
Kontakt:

Inlägg av Kirre »

Det var ett lager i växellådan som inte är som det skall sa volvo killen. Det var inte så roligt att höra men jag har kommit över det lite:) Fan att jag inte kan göra någonting själv!
Vad tycker ni? Ska jag fortsätta tuta och köra tills det inte håller längre och vänta med reparation eller är det bäst att byta lådan nu i ett tidigt skede?
Ska se om garantin kommer att täcka detta :?
MVH: Kirsten
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om du ändå ska byta lådan kan du tuta o köra, det brukar inte bli mer än haveri i växellådan (kan ta lång tid). Låter som difflagrena börjar ta slut.

Byt gärna oljan till vanlig motorolja, ex biltemas sytet 5W/50 och se om det tystnar.

Annars bör du nog stanna, Skulle det vara huvudaxelns lager så kan detta skära och då börjar det snart äta i huset.

Mvh Jonas
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Website 263b8_5
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Blog b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Guide ce18b3d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Tips 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Website 3b0_595
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide 4d08cd2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster