GIK Turbos 480 trim

Skriv svar
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

GIK Turbos 480 trim

Inlägg av Sellgren »

Efter att ha tagit en provtur med GIK Turbos steg 1 trim till 480 så kan jag inte göra något annat än att rekomendera det. Riktigt bra respons jag är helnöjd :twisted:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Och detta trim innebar vadå?
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Annan wg klocka + bränsleregulator + sportluftfilter kolla gärna in på www.gikturbo.se
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Vad skulle bytet av WG-klocka göra? Den är väl knappast boven i dramat för laddtryckets skull, skulle i s¨åfall innebära ett hårdare membran men det motståndet kan man ju fixa själv med kortning av stången. Har dom inte ändrat laddtrycksstyrningen?
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Visst går det att lösa laddtrycksökningen med kortning av wastegate stången, men detta ändrar wastegate geometrin och kan ge ojämnt laddtryck, i extramfall laddtoppar (farliga grejer) därför måste ett seriöst företag byta wasegateklocka med hårdare fjäder.
Ett enklare sett för ökning av laddtryck utan att störa geometrin är att pysa upp laddtrycket. Kan ge mycket farliga laddtoppar om man inte har en strypnig mot wastegaten, denna strypning gör att laddtrycket snabbt kommer upp och ger en trevlig knuff men sen sänks laddtrycket efterhand som varvtalet ökar (igentligen pga tiden det tar att suga genom strypningen)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

boostofta skrev:Visst går det att lösa laddtrycksökningen med kortning av wastegate stången, men detta ändrar wastegate geometrin och kan ge ojämnt laddtryck, i extramfall laddtoppar (farliga grejer) därför måste ett seriöst företag byta wasegateklocka med hårdare fjäder.
Ett enklare sett för ökning av laddtryck utan att störa geometrin är att pysa upp laddtrycket. Kan ge mycket farliga laddtoppar om man inte har en strypnig mot wastegaten, denna strypning gör att laddtrycket snabbt kommer upp och ger en trevlig knuff men sen sänks laddtrycket efterhand som varvtalet ökar (igentligen pga tiden det tar att suga genom strypningen)
Mycket "kan" här. Jag har inte haft problem med pystrim på nån bil. Funkar utmärkt.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hehe, vill ju inte få skäll för att man orsakat ett motorhaveri ;)
Om du läser en gång till så rekomenderade jag faktiskt pys framför enbart kortning av wastegatestången ;)

Körde själv med ca 0,95 bars laddtryck på min S40 innan den "gick trasig"
detta var med pystrim. Iom strypningen (och variering av detta) fick man en vridmomentskurva som var väldigt jämn och fin. Givetvis med en bra knuff i början.
Och om ni undrar så gick S40n trasig, inte motorn. Det bidde halt i en kurva. Saknar den lite, jävligt kul motor, men tråkig väghållning. Och så hade man så klart lagt både en och två timmar på den.
Men inget ont som inte har något gott med sig, nu letar jag 480 igen, efter drygt 3 års uppehåll!!!!! Helt otroligt vad tiden går.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det talas mycket gott om att pysa men GIKs trim måste ju helt klart vara bättre för motorn.
Men jag måste erkänna att jag funderar på att förutom det som är gjort att pysa lite för att få lite extra krafter.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Tja turbotrycket på 480 regleras orginal av en "pysventil" dock är det i form av en PWM reglerad magnetventil. Det chippet gör är att pysa mer via magnetventilen..
Så vad är skillnaden???
Att man vet att turbotrycket är höjt till en säker nivå med ett chip.
Med en pysventil får man mäta sig fram och testa, det kan ge skador under denna period, samtidigt som man riskerar att höja "lite till"
Har man ingen strypning mot wastegaten får man ingen minskning av turbotrycket efter hand som motorvarvet ökar. Detta är mycket viktigt och det är nog på grund av att väldigt få gör sitt T så "avancerat, och i kombination med att det är lätt att pysa lite till, som har gjort att pysningen fått rykte om att döda motorer.
Ska man chippa hade jag valt att lägga till lite pengar och få ett av de "riktiga" chippen som höjer trycket lite mer, men som även ändrar bränslemappen.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
mpts76
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 apr 2006 00:14
Ort: Aneby
Kontakt:

Pys /chippa

Inlägg av mpts76 »

Tja jag börjar snart med mitt turbo projekt
480-87/88 turbo
Den ska få ett S/v40 2.0T Td04 12 Aggregat (blir säkert lite modifieringar där ja ;-)(bytte till mig ett av en kund som jag monterade T4:ans agg på)
Sen 3 tum från turbon och hela vägen bak
Även ny Ic
Sedan ska vi ut Och mappa på rullande lansdväg Jonas o Jag MP
Så får vi se var vi hamnar
Finns det så man kan få ut ladd genom enbart box så kommer vi kräma så mycket det går till dessa grejer hoppas på runt 180-200 hk

Detta ska bli min lek bil
(kör saab 9-5 kombi 2,3 185 hk -05 Steg 4 på den nu ger ca 290 hk)
Men jag kommer ha mycket roligare med 480n tror fasen jag kommer dra min egen Saab när jag e klar ;-)

Mvh Magnus Pettersson
Mp Trim & Styling
www.mpts.se
Kör så det ryker
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Låter roligt! Jag har själv precis slängt på ett TD04-12T på den gamla harven och laddar nu 0.95 bar med laddtrycksstyrning. Jag planerar att snart gå över 1 bar och då med strypning för att få lite snabbare respons. Vid lite hastiga beräkningar visar det sig att "gränsen" för aggregatet bör ligga någonstans vid 1.3 bar (har du andra åsikter tar jag väldigt gärna emot några tips) så det är nog här någonstans jag kommer lägga mig till att börja med. Efter 100+ mil så måste jag säga att aggregatet fungerar helt okej. Det märks att det är ett bra mycket modernare aggregat och att det inte har 20000 mil på nacken. Jag är faktiskt mycket imponerad utav skillnaden mellan gammalt och nytt vid samma laddtryck (0.95 bar). Man behöver väl inte göra mycket mer än att jämföra avgashus så ser man den största anledningen.

Skulle vara mycket roligt att höra hur det går för dig och lycka till,

MVH

Lars
mpts76
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 apr 2006 00:14
Ort: Aneby
Kontakt:

Objekt

Inlägg av mpts76 »

Tjena igen jo jag tänker hålla er underrättade
Men en snabb fråga till dig Lars
Du bytte ej grenröret eller ?
Jag tänkte eventuellt bygga ett men vi får se kul o höra hur du gjorde
Som sagt jag får hem bilen i Veckan då blir det full fart ;-)
Många trådar att dra i (man blir lite sugen nu när Min sponsor
saab 9-3 plockade 4 av 6 bilar Nu i påsk (elmia) han fick stryk av en M5 o Nissan S14
Ska bli myckert roligt att börja leka igen har inte haft tid med mitt eget på länge bara kund jobb
;-)
Just 12 agget vet jag att när det sitter i 2.0T Steg 1 så brukar det ladda ca 1.0 om jag minns rätt
Min kund som vi satte i T4:ans agg laddar runt 1,3 då alltså steg 4 ...
Har ju även ett Tdo4 HL-15T sitter i saab aero bilarna så vi får som sagt se hur det går
Min 9-5 laddar nu steg 4 med Td04-hl15T 1,3-1,4
Vi får se mitt val där sen Jag föll för 480 redan när jag var 10 år min
(i år 30 år)fröken hade en sprillans ny och lottade vem som skulle få åka med in till träslöjden hhehehhe tyvärr blev det ej jag ;-)
Så nu har köpt äntligen en 480 Turbo att leka med fasen 20 års väntan
Mvh Mp
Kör så det ryker
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Hej hej,

Det där med "steg" är väl inte riktigt min grej, så det är lite svårt att relatera till, men laddtrycket verkar väl rimligt då. Jag bytte inte ut grenröret. Hade planer på att bygga ihop ett eget men den dagen då jag portar och sådant kanske det blir att slipa in originalröret. Det är ju lite jobb att göra ett eget och jag tror faktiskt att ett portat original kan räcka ganska långt, men det är klart, det är ju inte optimalt. Om du gör ett skulle jag vara väldigt intresserad av att kika lite.

Mitt aggregat sitter väl i de italienska 2 liters femmorna om jag inte minns helt fel. Lite udda kompressormap, så det går ju inte att ladda på så mycket, men antagligen har jag hygglig effektivitet. Vill du ladda på mer så kanske 15T är att föredra. Fast jag kommer inte riktigt ihåg hur den mappen ser ut.

"Härligt" att du äntligen skaffat dig en 480. Själv är man ju precis lika skadad då man faller pladask för de här små problembarnen.

Blir väldigt intressant att höra hur det går för dig.

MVH,

Lars
mpts76
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 apr 2006 00:14
Ort: Aneby
Kontakt:

480

Inlägg av mpts76 »

Japp vi får se hur det går min Jobb granne Motrab kan lätt fixa upp orginal rör
Så vi får se hur det går
Ska bli roligt ialla fall har mailat på en motor + drivaxlar o låda !! kan behövas eventuellt axlarna o lådan lär få jobba sen ;-)
Vi säger så här t.e.x
Steg 1 enbart chippning steg 2 chippning + halvsats avgas steg 3 chippning +filter + byte avgas från turbo och bak Steg 4 chippning + filter + byte avgas från turbo och bak + Byte av turbon
Mvh Mp
Kör så det ryker
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Blog 4d08cd2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster