Ekonomisk körning

Skriv svar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Ekonomisk körning

Inlägg av MartinP »

I tider då bensinpriset stiger som sjutton så tyckte jag att det vore ganska intressant att diskutera med er allihopa om eco driving och hur man uppnår den bensinsnålaste 480'n :D

Jag har alltid haft en vana att växla så högt upp som möjligt för att minska varven på motorn. Vanligtvis så börjar jag med en snabb acceleration för att slippa sega (vilket resulterar i non-eco driving) och växlar därefter upp till 5:an.
Något annat jag har för vana att alltid göra är att lägga in neutralen så ofta jag kan. Så fort jag ser en kö, rödljus eller nedförsbacke så lägger jag alltid in neutralen för att därefter anpassa växeln vid behov.
Det jag dock märkt när jag gjort enligt ovanstående är att färddatorn inte alls håller med mig då den påstår att motorn förbränner en jäkla massa soppa vid körning på neutralen. Den visar i alla fall mycket högre siffror än om jag skulle ha haft en växel i.

Har färddatorn fel eller har jag gjort fel när jag valt att köra på neutralen? Om man tänker efter så borde det ju ändå innebära mindre belastning då motorn inte har något växel att driva så rent teoretiskt borde ju stämma.

Vad är idealet? RPM? Växel? Vad har ni för erfarenheter av eco-driving?


Martin
019 Johan Bertilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 jan 2004 19:49
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Det bästa är väl att motorbromsa istället för att lägga den i friläge, fast på så hög växel som möjligt för att det inte ska bli mer motstånd än nödvändigt. När du kör med friläget i så drivs ju motorn på tomgång med bensin, men om du motorbromsar så driver bilens tyngd och fart motorn och den tar ingen bensin alls. I övrigt låter det som bra snålkörning tycker jag...
/Johan
480 ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) jo det är så att färddatorn faktiskt har rätt :shock: eftersom det är elektronisk bränsleinnsprutning på 480 så blir det så att när du släpper gasen och motorbromsar så kopplas soppatillförseln av men bara ner till ett visst varvtal, jag kommer inte ihåg riktigt vilket, men det lönar sej alltså att motorbromsa och växla ner vi rätt varv igen osv. :? du kan ju kolla själv när du kör så vet du ungefär när du har den mest ekonomiska motorbromsen :lol:

mvh

Chrille
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jasså? Det visste jag faktiskt inte om. Tack för förklaringen Chrille. Uppskattar era kommentarer. Någon annan som har något att tillägga?

Tänkte på en till sak. Om man står stilla med motorn påslagen, vad är då mer ekonomiskt? Nedtryckt koppling med växel i eller neutral utan koppling? Eller är det kanske samma sak?
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

MartinP skrev:Om man står stilla med motorn påslagen, vad är då mer ekonomiskt? Nedtryckt koppling med växel i eller neutral utan koppling? Eller är det kanske samma sak?
Japp det är samma sak, skillnaden att du sliter på urtrampningslagret om du står på tomgång med nedtryckt kopplings pedal.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då förstår jag.

Vad är urtrampningslagret för något?
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ska försöka förklara så grundligt som möjligt :wink:
Jo när du trycker på kopplingspedalen så drar den i en vajer som drar i en arm i vxl-lådan, på den armen sitter urtrampningslagret och det är det som trycker på tryckplattan som i sin tur frigör kopplings lamellen och separearar motorns drivning från vxl-lådan.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jasså. Ok, då förstår jag. Tack för förklaringen :)
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Blog 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Blog 18b3d34
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Site cd263b4
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Blog c9ce18b
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Website 63b6_59
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster