Drivrem av, knackande ljud

Skriv svar
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av MB »

Då var det dags igen! Fick lämna bilen på en parkering pga drivremmen gick av. :evil:
Både generatorremmen och den andra remmen som driver AC, generator, servo och och vattenpump (tror jag) blev ganska så sönderstrimlade. Jag hörde att det började knacka från motorn och försökte stanna till så fort som det var möjligt, tyvärr så tog det en stund och knackandet blev värre och sedan brast remmen och servon etc lade av. Plockade bort resterna av remmarna och startade motorn och det lät fortfarande lika mycket (otrevligt ljud!)

Är det nån som har erfarenhet av detta? Det borde väl gå att köra motorn utan remmar utan att det ska låta KNACK KNACK... Kan det vara nåt som har gått sönder som orsakat ljudet, och som i sin tur gjort att remmarna har gått av?

Tacksam för hjälp och alla teorier är välkomna...
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av jimmi »

Du måste ju ha rem till generatorn annars fungerar den inte länge. sen är det ju bra med kylning..

Har kamremmen också gått av? Är det så är det inte bra/kul..
Finns stor risk att ventilerna är krökta.Låter som du beskriver. knack knack. Det är väldigt lite om ingen plats för ventilerna att gå i osynk.
Om kammen gått, starta absolut inte motorn... Du måste ställa motorn i 0 läge för cylindrar jämte ventiler.. Tror att under 4ans cylinder den till höger finns en bult nere under blocket, skruva ut den och vrid cylindrarna tills man kan stoppa in en bult i hålet som stopp/ lås..
Sen blir det till att ställa ventilerna rätt. skall vara markering på vevaxeln som skall matcha en markering på ventilkopan tror jag.
Har du Haynes boken. den är super, finns ofta billigt på tradera.

mvh jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av MB »

Nej kamremmen är inte av/har inte kuggat, hoppas jag i alla fall! Den är bytt, inkl. spännrulle etc för mindre än ett år sedan. Men det låter onekligen som ventilkanck, det var därför jag inte vågade starta motorn för att lokalisera felet. Litet dilemma, så att säga.

Men jag får väl ta en titt på kamremmen, kolla så att den är OK. Om den är OK så kan jag ju starta motorn och kolla var det låter och förhoppningsvis lokalisera felet. Känns lite fel att bara byta drivrem och generatorrem utan att först kolla ordentligt varför de gamla remmarna har brustit.
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av jimmi »

Håller med vad du skrivit, hade gjort samma sak. Kollat om markeringen för ventilerna stämmer osv. Att det inte bytes dom övriga remmarna när man bytte kammens kan man tänka över... :?:
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av MB »

Hej igen

Har nu kollat kamremmen och den är OK. Att drivremmarna har gått av skulle kunna bero på att generatorn, som jag fick bytt på verkstad, inte livar med remskivan. De ligger alltså inte i linje med varandra. Det skulle kunna vara en orsak även fast jag tycker att jag borde ha märkt något tidigare. Det hände ju rätt plötsligt.

Tyvärr verkar de brustna remmarna inte ha något med grundproblemet att göra; att motorn låter som ett tröskverk. Kan verkligen inte finna något samband. Det verkar komma inifrån motorn (!) kanske högt upp på höger sida i färdriktningen, men svårt att säga. Konstigt dock att dessa två fel inträffar inom en minuts intervall, när bilen har gått i princip felfritt och utan ens någon tendens till missljud, i säkert 1000 mil... Alla drev på motorns sida verkar löpa lätt utan glapp etc.

Får väl försöka få hem bilen och kanske göra ett försök i alla fall, lyfta toppen och kolla om det syns något. Annars blir det kanske slutet för bilen. :? Synd på en annars så fin och välvårdad pärla! Ska man lyfta ur motorn och börja renovera så vet jag inte om det är värt pengarna och mödan tyvärr...
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Börja med ett kompprov innan du river toppen :roll: Det kan ju vara något annat :mrgreen:
Chrille
Användarvisningsbild
B18_A
Inlägg: 39
Blev medlem: 03 apr 2004 14:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av B18_A »

Naturligvis kan det vara massa saker, men det låter som ett ramlagerras! Verkar iof väldigt skumt att dessa två problemen skall komma samtidigt. Sitter nedersta remskivan som sitter mot vevaxeln fast ordentligt!? (Dragit med rätt moment) Kan tänka mig ett knackande ljud och hoppande drivrem som resultat isf.

Du har kollat oljan va!? Förlåt för att man ställer en sådan korkad fråga......

Synd att du inte tycker det är värt att laga den om problemet är för stort. Personligen tycker jag du ska laga den, om skicket är så bra som du säger. Man kan ju få tag på en begagnad motor för under 2000 spänn till dessa bilar. (Inga pengar att tala om, för att bevara en helt okej bil i mitt tycke)
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av Sheba »

B18_A skrev:Synd att du inte tycker det är värt att laga den om problemet är för stort. Personligen tycker jag du ska laga den, om skicket är så bra som du säger. Man kan ju få tag på en begagnad motor för under 2000 spänn till dessa bilar. (Inga pengar att tala om, för att bevara en helt okej bil i mitt tycke)
Håller helt med här. Tråkigt att se en bil i fint skick gå till skroten. Om du inte vill laga den så kan du försöka sälja den vidare till någon som vill lägga ner tid på att byta motor i den. :)
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av MB »

Jag håller faktiskt också med er, det vore synd att låta den förgås! Planen nu är att först och främst få hem den. Tror jag måste fixa bärgning för det är ganska långt hemifrån. Sedan ska jag lyfta ventilkåpan och kamremskåpan och kolla. Förhoppningsvis hittar jag något fel då. Det låter i alla fall som om det kommer någonstans nära kamaxeln. Och det vore ju skönt at slippa lyfta ur motorn alternativt ligga under bilen och mecka...

Och jag har kollat oljan :wink: Dock var det ganska låg nivå, verkar som om ett läckage har uppstått till råga på allt... :x
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av jimmi »

Med lite olja blir det knackigt i ventilhuset då inget smörj kommer upp....
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av MB »

Hej igen!

Nu har jag äntligen haft tillfälle att kika lite under huven. Har tagit bort kamremskåpan och öppnat ventilkåpan. Det enda jag har noterat är att när jag ställer vevaxeln i noll-läge med en 8 mm bult instucken fram på motorn så stämmer inte kamaxelns läge exakt med markeringen på kamremskåpan. Kolla bild (lite dålig kvalitet) på länken http://www.ladda-upp.com/bilder/24891/kamdrev, http://www.ladda-upp.com/bilder/24892/kamaxel. Det är ju givetvis lite svårtolkat, men om man tittar rakt framifrån så verkar det som om det misstämmer ca 0,5 kugg!? Det verkar inte heller som om kamremmen har kuggat eftersom den är bra spänd och markeringen på remmen stämmer med markeringen på kamdrevet. Detta syns även på bilden. Och jag har kollat flera gånger att det verkligen är nolläget på vevaxeln som jag har hittat...

Vad kan detta bero på är ju då frågan? När jag bytte kamrem för 2 år sedan kan jag inte minnas att den här differensen på 0,5 kugg fanns. Har för mig att det var exakt. Kan den här lilla differensen göra att ventilerna krockar med kolvarna? Har provat att dra runt motorn med en skiftnyckel och det är svårt att säga om det hörs något missljud, något litet kanske. Kan tänka mig att minsta lilla missljud förtoras när motorn går igång i och för sig... Kan man testa att ställa om kamaxelns läge 0,5 kugg och sedan plocka ihop allt igen och starta motorn och hoppas på det bästa? Hur gör man det?

Tycker också att det är lite tungt att dra runt motorn i vissa lägen trots att jag har tagit bort tändstiften. Vet i och för sig inte hur tungt det bör gå.

Jag tänkte mig att nästa steg skulle vara att:
-mäta kompressionen
-mäta ventilspelet
-ta bort kamaxeln för att kolla lager och ev. andra konstigheter

Det kanske kan ge några nya uppslag, eller vad tror ni? Tacksam för kommentarer/funderingar/tips

/MB
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av MB »

Det var kamremmen som hade kuggat! Kommer aldrig att få veta vad som hände egentligen, men min teori är att drivremmarna gick av och på något sätt trasslade in sig i kamremmen som lyckades hoppa över några kugg på vevaxeln. Det verkar som om ventilerna har klarat sig trots det knackande ljudet som var. Har kollat kompression (11,5 på alla cylindrar) och ventilspel (ok samtliga) och även startat motorn och gasat lite och hör inga missljud. Har dock inte provkört än! Innan dess så ska jag nog fixa en ny kamrem...
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Drivrem av, knackande ljud

Inlägg av jimmi »

vad skönt att inget är sönder.. bra att du inte bara skrotade den.. :)
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Tips 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Blog 171d3b1
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info 5_595dd
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Home Renovations Edinburgh Tips

Inlägg av FrankJScott »

For the guy talking about renovation painting, commercial renovation services, perfection renovations, bathroom designers edinburgh, bathroom renovation schedule, remodeling the kitchen ideas, home projects, innovative home renovations, home kitchen renovation, stages of bathroom renovation, I highly recommend this full article for kitchen renovations in Edinburgh advice or photos bathroom remodels, bathroom installation edinburgh, cheap kitchen refurbishment, renovation space, inspire renovations, bathroom renovation design, work renovation, commercial real estate renovation, new kitchen remodels, bathroom renovation business, on top of this the original source about bathroom renovation in Edinburgh tips not to mention renovation stages, bathroom renovation services near me, bath makeovers, home renovation business, renovation details, step by step home renovation, renovation work, cheap bathroom refurbishment, latest bathroom remodels, quality renovation, and don't forget this best home renovations Edinburgh tips which is also great. Also, have a look at this linked here about house renovation Edinburgh url as well as kitchen renovation experts, renovation transformation, choice renovations, bathroom renovation project, all bathroom renovations, cheap kitchen refurbishment, full bathroom makeover, stages of bathroom renovation, remodeling kitchen, kitchen and bath remodel near me, as well as this i thought about this about house renovation Edinburgh details with us home renovations, commercial real estate renovation, new home bathroom, bathroom project ideas, full bathroom renovation, bathroom home renovations, home renovation team, corner lot renovation, interior renovation work, bathroom renovation project, for good measure. Check more @ Awesome Home Renovations Edinburgh Site 3b1_f93
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide 1c9ce18
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster