Växellåda.... M50-M59?

Skriv svar
Engmark

Växellåda.... M50-M59?

Inlägg av Engmark »

Hejsan... har en 480Turbo-88... min låda har kraschat.

Spelar det någon roll om man har M50 eller M59?

Är det någon som har en tillsalu?
Vad brukar priset ligga på?

M.V.H
Andreas Engmark
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Lådan på 480T 88-89 heter M54, från 90-95 heter den M59 som skall vara den bästa.
Övriga du hittar är för 480ES, M50, M51, M53, M55, M57 och M60 som sitter på 2,0 liters modellerna.

Fanns även en till turbon som heter M58 men jag har inte hittat någon information om den. Den hade momentbegränsning på backväxeln via LH2,2(inspr.), +12V in på stift 15 när man la in backen.
Engmark

Inlägg av Engmark »

Dan.P skrev:Lådan på 480T 88-89 heter M54, från 90-95 heter den M59 som skall vara den bästa.
Övriga du hittar är för 480ES, M50, M51, M53, M55, M57 och M60 som sitter på 2,0 liters modellerna.

Fanns även en till turbon som heter M58 men jag har inte hittat någon information om den. Den hade momentbegränsning på backväxeln via LH2,2(inspr.), +12V in på stift 15 när man la in backen.

Okej, jag har hittat en M57 till bilen nu... den som sitter på nu heter M54.
Kommer M57 att hålla om jag bara kör orginal? Med tanke på att den suttit på en ES?..
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Det går nog bra, men du får konvertera den från vajerhastigetsmätare till sensor. Men menar du att du ska köra med ES dreven också eller ska du bara använda lådan? För skalet är ju detsamma (bortsett från hastighetsgrejen som går att borra o fixa). Jag kör med ES lådan med turbo drev och det funkar utmärkt. Men hittar du en M58 eller 59 så slå till, lite bättre diffar på dom, bättre starter osv..

Kan tillägga att jag har en M55 låda som inte är för ES på min turbo. Så att M55 är en ES låda går jag inte med på.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Engmark skrev:
Dan.P skrev:Lådan på 480T 88-89 heter M54, från 90-95 heter den M59 som skall vara den bästa.
Övriga du hittar är för 480ES, M50, M51, M53, M55, M57 och M60 som sitter på 2,0 liters modellerna.

Fanns även en till turbon som heter M58 men jag har inte hittat någon information om den. Den hade momentbegränsning på backväxeln via LH2,2(inspr.), +12V in på stift 15 när man la in backen.

Okej, jag har hittat en M57 till bilen nu... den som sitter på nu heter M54.
Kommer M57 att hålla om jag bara kör orginal? Med tanke på att den suttit på en ES?..
Hålla och hålla.........Inte kul o göra jobben två gånger.

Har du tittat efter på www.bildelsbasen.com efter en M59?
Finns en heldel till 440 o 460 turbo.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dan.P skrev:
Engmark skrev:
Dan.P skrev:Lådan på 480T 88-89 heter M54, från 90-95 heter den M59 som skall vara den bästa.
Övriga du hittar är för 480ES, M50, M51, M53, M55, M57 och M60 som sitter på 2,0 liters modellerna.

Fanns även en till turbon som heter M58 men jag har inte hittat någon information om den. Den hade momentbegränsning på backväxeln via LH2,2(inspr.), +12V in på stift 15 när man la in backen.

Okej, jag har hittat en M57 till bilen nu... den som sitter på nu heter M54.
Kommer M57 att hålla om jag bara kör orginal? Med tanke på att den suttit på en ES?..
Hålla och hålla.........Inte kul o göra jobben två gånger.

Har du tittat efter på www.bildelsbasen.com efter en M59?
Finns en heldel till 440 o 460 turbo.
Okee.. men är det hastighetsmätarvire på min M54 lr?
för på den jag köpte.. som suttit på en 440 hade vire.. hur gör jag annars?
Engmark

Inlägg av Engmark »

Martin skrev där uppe att man kan konvertera in givaren där vajern sitter.
För jag antar att det är en givare på min M54?
Efterssom jag har en M57 nu så är det vajer på den, hur "konverterar" jag över givaren på min "vajerlåda(M57)"?

är desperat, måste verkligen få dit lådan nu asså...=)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Kan du inte ta diffhuset från turbolådan? Alltså bara byta lådan.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Hade du vajer eller elektronisk från början, hängde inte riktigt med??

Jag tror inte att vajergivaren sitter på samma ställe som en elektronisk, men tittar man på båda så hittar man rätt. Det man behöver göra är att borra upp ett hål motsvarandes det som är på original lådan på samma ställe, och sen fylla igen vajerhålet på lämpligt sätt.

Har du följdfrågor så svarar jag gärna, för min förklaring är nog inte den bästa så här på morgonkvisten.

Dan P. menar du att han ska byta diffhuset för hastighetsmätarens skull? Jag har för mig att dom är likadana oavsett hur dom mäts, rätta mig om jag har fel.
Engmark

Inlägg av Engmark »

Martin skrev:Hade du vajer eller elektronisk från början, hängde inte riktigt med??

Jag tror inte att vajergivaren sitter på samma ställe som en elektronisk, men tittar man på båda så hittar man rätt. Det man behöver göra är att borra upp ett hål motsvarandes det som är på original lådan på samma ställe, och sen fylla igen vajerhålet på lämpligt sätt.

Har du följdfrågor så svarar jag gärna, för min förklaring är nog inte den bästa så här på morgonkvisten.

Dan P. menar du att han ska byta diffhuset för hastighetsmätarens skull? Jag har för mig att dom är likadana oavsett hur dom mäts, rätta mig om jag har fel.

Okej, så det du menar e att jag ska lägga lådorna brevid varandra och kolla var elektriska givaren sitter på M54 lådan.. Borra ett hål där den sitter fast på den andra lådan(M57) och sen bara "flytta över" elektriska givaren från M54 till M57..?

Sen efter de så tätar jag igen de gamla hålet där vajern satt förut.

har du gjort det här någon gång eller?
så du vet att de funkar menar jag?=)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Så menar jag ja.

Jag har gjort precis så. Rätt viktigt att hålla blir likadant, så sensorn får signal på rätt sätt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

för att fixa det där hålet.... måste alltså lådan var demonterad från bil???

Vart sitter den elektriska givaren i förhållande till vajer hålet???
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Anonymous skrev:för att fixa det där hålet.... måste alltså lådan var demonterad från bil???

Vart sitter den elektriska givaren i förhållande till vajer hålet???
ja, det måste den.. helst delad också..

vet inte var det sitter i förhållande.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

tar tillbaka föregående inlägg. vet snart igen, pajjade växellådan ikväll, så jag har nog min nere snart igen. kan ta bilder o så då.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är det samma drivaxlar till de olika lådorna??

Alltså om jag byter till en M59 låda på min glt ...passar då drivaxlarna jag redan har!!!?????
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

jopp
Joel
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 jan 2005 00:29
Kontakt:

Inlägg av Joel »

Passar en M59 låda rakt av utan någon modifiering på en 480 Turbo -88 eller måste man ha orginal M54?
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Info 18b3d34
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Site 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Guide b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Info 3b1c9ce
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster