Bakre stötfångare

Skriv svar
Mag

Bakre stötfångare

Inlägg av Mag »

Har konstaterat att mitt sista(?) läckageställe i bagaget är från infästningen av stötfångaren. Tänkte göra något åt detta innan alla höstregnen faller.

Någon som vet hur man får loss den bakre stötfångaren. Läste i Hynesboken men blev inte så mycket klokare på var skruvar och annat sitter. Behöver man lossa inre stänkskärmarna som de säger? Bogseringsöglan är jag med på, kablagen har jag också koll på men var sitter fästbultarna för det hela?

Eller finns det andra sätt att göra något åt läckaget? Det rinner in vatten om man häller det längs med stötfångaren i höger "hörn" av bilen.


//Mats parisblå turbo 92a
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej Mats!

Det finns fyra muttrar som håller fast stötfångaren. De sitter två och två på vardera sida reservhjulsbaljan ganska rak ovanför där de bakre dimljusen sitter fast lixom längre bakåt och uppåt så att säga. Du borde se dem ganska lätt om du lägger dig ner under bilen och tittar uppåt och bakåt från bakaxeln sett. Hoppas du förstår vad jag menar.
Ta även bort de inre stänkskärmarna för du ska dra stötfångaren rakt bakåt för att lossa den. Den tas alltså inte av rakt nedåt. Detta gör att man kan låta bogseröglan sitta kvar (det kanske du visste i och för sig).

Så gjorde jag i alla fall på min 90:a och det lär väl göras på samma sätt på din 92:a.

Lycka till!

Niclas
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Hej
Den bakre stötfångaren sitter fast med fyra muttrar. Kryper du in under bilen så kan du se dem utan att ta bort något. Du får loss dom med en hylsa och en liten förlängning. om du hittat bogserings öglan så kan du kolla lite längre upp och längre in så hittar du nog muttrarna på den sidan, sedan fattar du nog var dom andra två sitter. Jo kom på att plast höljet runt stötfångaren sitter fast i nederkant vid de bakre stänkskydden. När du lossat allt är det bara att dra hela stötfångaren rakt bakåt men se upp med kablarna. Tog bort min bakre stötfångare idag på min es -87 och det var inte mycket kvar av den.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MaG

Inlägg av MaG »

Ja det verkar ganska lätt att hitta men jag får väl se vad det betyder i form av fastrostade skruvar och andra hinder.

Tack för hjälpen

//Mats
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Du skriver att det läcker in då vatten rinner på ovansidan av stötfångaren.... Då är det (vet du säkert redan) med största sannolikhet ordentligt rostat i karossen bakom....

Man kan ju täta provisorikt med diverse tätningsmedel men det stoppar inte rosten. Mitt tips är att svetsa iordning rosten när du ändå har stötfångaren demonterad.

Du kan se min lagning av baken på denna länk:

http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... ticle&id=5

skriver även lite matnyttiga tips man bör tänka på.

Lycka Till!
Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo rosthål är vad jag rädd att jag hittar.

//Mats
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skruvarna identifierade. stålborstade så gott det går och sprayade mer rostlösningsolja. Imorgon får man se om det går få loss dem. Är kofångaren tung eller är det mest plast?

Bilen gick i alla fall igenom besiktningen utan anmärkning i veckan så jag får väl glädjas över det om rosten visar sig omfattande.

//mats
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Nja den är inte så tung men den väger ju lite pga stålkonstruktionen som ska stå emot smällar. Är för övrigt den som det inte brukar vara så mycket kvar av :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja det visade sig vara ett litet rosthål till höger, ett väldigt litet i mitten och ett rätt litet till vänster. Välbalanserat i alla fall... Plåten i övrigt verkade dock vara i gott skick så jag nöjde mig med att laga hålen med spackel. Någon som vet om skumgummin i höger och vänster kant har någon funktion eller fungerar den mest som fuktdepå?
Efter en hel dags skruvande, slipande och spacklande borde i alla fall läckaget vara ur världen.

//Mats nu med torrt(?) bagage.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Kollade du skicket på stålramen som sitter i stötfångaren. Baksidan kan se rätt ok ut men framsidan på den brukar vara mycket värre. Ett tips är att om den inte är i alltför dåligt skick slipa bort rosten (lättast är att använda en roterande stålborste till vinkelslip, ett ovärdeligt verktyg när man ska ta bort rost) sedan målar man hela ramen i hammerite och sedan sprutar man in tunnflytande i hålrummen. På det här sättet har jag fixat mina stötfångare.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kollade bara den sida jag såg då koncentrationen låg på annat än att demontera kofångaren. Det jag såg var inte det bästa. Rostig yta men inte sönderrostad så vitt jag kunde känna med kniven, bör alltså också åtgärdas snart, bra tips du kom med där. Får dock bli en annan helg.
Verkar som kofångaren inte är bilens mest lyckade konstruktion direkt.

//mats
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Anonymous skrev:Skruvarna identifierade. stålborstade så gott det går och sprayade mer rostlösningsolja. Imorgon får man se om det går få loss dem. Är kofångaren tung eller är det mest plast?

Bilen gick i alla fall igenom besiktningen utan anmärkning i veckan så jag får väl glädjas över det om rosten visar sig omfattande.

//mats
bara som notis, om den balken är rostig spelar ingen roll för besiktnikngen. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
mountainman
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 mar 2004 11:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av mountainman »

122. Jonas Andersson skrev:
Anonymous skrev:Skruvarna identifierade. stålborstade så gott det går och sprayade mer rostlösningsolja. Imorgon får man se om det går få loss dem. Är kofångaren tung eller är det mest plast?

Bilen gick i alla fall igenom besiktningen utan anmärkning i veckan så jag får väl glädjas över det om rosten visar sig omfattande.

//mats
bara som notis, om den balken är rostig spelar ingen roll för besiktnikngen. :wink:
Fick faktiskt en 2:a just pga den! vet inte vad praxis säger men jag fick svetsat mig en egen!
Volvo 440 2.0 - 95, Vinröd
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå

Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

bakstötfångare

Inlägg av Ingo »

När jag skulle besikta och göra den årliga provmonteringen av dragkroken(aldrig använd,rätt fränt med all färg kvar på kulan och förvaring i originalplastpåsen)så såg jag att stötfångaren hängde ned så den låg nära fästet till draget,la emellan en gummislang så den kom upp en bit,tydligen är fästena upprostade.undra om sådant finns att köpa nytt?,inga problem med besiktningen där i varje fall.
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Hej
Fästena är i själva balken så för att fixa nya fästen så får man svetsa lite om det nu finns något att svetsa i. Balken sitter fast på skruvar genom chassie plåten ibak. Drag öglan ibak håller också upp balken.
EN UPPMANING TILL ALLA SOM LÄSER DETTA KOLLA BALKEN OCH ROSTSKYDDSBEHANDLA DEN INNAN DET ÄR FÖRSENT DET KAN MAN KÄNA MYCKET PÅ :wink: Inte så roligt om man tappar det hela när man är ute och kör.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Till alla er som vill behandla redan rostiga partier på bilen, använd då LINOLJA!!!!!!!
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

mountainman skrev:
122. Jonas Andersson skrev:
Anonymous skrev:Skruvarna identifierade. stålborstade så gott det går och sprayade mer rostlösningsolja. Imorgon får man se om det går få loss dem. Är kofångaren tung eller är det mest plast?

Bilen gick i alla fall igenom besiktningen utan anmärkning i veckan så jag får väl glädjas över det om rosten visar sig omfattande.

//mats
bara som notis, om den balken är rostig spelar ingen roll för besiktnikngen. :wink:
Fick faktiskt en 2:a just pga den! vet inte vad praxis säger men jag fick svetsat mig en egen!
Har du drag? Annars ska dom skita i den... du kan köra utan stötfångare om du vill...
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Website c9ce18b
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info 4_595dd
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Guide 34d08cd
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Tips 8cd263b
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Info 9ce18b3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster