440 startar ibland
440 startar ibland
Har en 440 SE 2,0 -96 som gått 4200 mil, nu har den börjat dumma sig rätt ofta när man ska starta den, det bara klickar till och man får vrida tillbaka nyckeln och försöka igen.... mest dum är den när den stått i ett antal timmar.... då kan man få hålla på o vrida på o av nyckeln 10 gånger innan den startar....
Nån som har en idé?
Hur visar det sig om det är tändingslåset som är fel på?
Please help me
Nån som har en idé?
Hur visar det sig om det är tändingslåset som är fel på?
Please help me
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Det låter som om det är tändningslåset, som faktiskt är en svag punkt på 400 serien.
Det lättaste är att koppla på sig på sladden ner till startmotorn, mäta spännigen där. Den ska inte falla under ca 10 volt när man startar.
Ett annat knep är att helt enkelt koppla in sig på sladden o starta direkt med ström från batteriet, funkar allt då så lär det ligga i tändningslåset.
Kontakten till startmotorn hittar du ovanpå växellådan, till höger i motorrummet (om man ser framifrån)
Tro förvisso inte kontaktsatsen till låset är speciellt dyrt och är relativt enkelt att byta.
Mvh Jonas
Det låter som om det är tändningslåset, som faktiskt är en svag punkt på 400 serien.
Det lättaste är att koppla på sig på sladden ner till startmotorn, mäta spännigen där. Den ska inte falla under ca 10 volt när man startar.
Ett annat knep är att helt enkelt koppla in sig på sladden o starta direkt med ström från batteriet, funkar allt då så lär det ligga i tändningslåset.
Kontakten till startmotorn hittar du ovanpå växellådan, till höger i motorrummet (om man ser framifrån)
Tro förvisso inte kontaktsatsen till låset är speciellt dyrt och är relativt enkelt att byta.
Mvh Jonas
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Hej kompis, har precis bytt tändningslås på min 480t kostade 465:- med klubbrabatt hos volvo och då ingick en nyckel, dom kodar låset så att din gammla nyckel passar också, lätt att byta, plocka bort ratt och plastkåporna runt rattstången vid låset, sätt i nyckeln, om du fäller ner ratten i nedersta läget är det lättast, ovanpå låset är det ett litet hål som du sticker ner en smal mejsel i sammtidigt som du drar låset utåt, vid isättning av det nya låset får du sikta lite så att den lilla stången som sitter inne i låset kommer rätt sen är det bara att trycka i det nya försiktigt, kom ihåg att nyckeln måste sitta i även vid monteringen av det nya. Lycka till
mvh
Chrille
mvh
Chrille
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Är något helt annat fel på bilen, är nämligen startmotorn som inte blecket i solenoiden hoppar ut o slår till startkransen.... ska byta startmotor o hoppas på att det ordnar sig, om inte annat så är det ju inte så dyrt o byta tändningslås då, 465 kr kan man ju överleva isf...211#Christer Lindström skrev:Hej kompis, har precis bytt tändningslås på min 480t kostade 465:- med klubbrabatt hos volvo och då ingick en nyckel, dom kodar låset så att din gammla nyckel passar också, lätt att byta, plocka bort ratt och plastkåporna runt rattstången vid låset, sätt i nyckeln, om du fäller ner ratten i nedersta läget är det lättast, ovanpå låset är det ett litet hål som du sticker ner en smal mejsel i sammtidigt som du drar låset utåt, vid isättning av det nya låset får du sikta lite så att den lilla stången som sitter inne i låset kommer rätt sen är det bara att trycka i det nya försiktigt, kom ihåg att nyckeln måste sitta i även vid monteringen av det nya. Lycka till
mvh
Chrille
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Kolen kan ju knappast inte vara slut på 4200 mil som bilen gått, vet att dom går iaf 12000 mil innan dom är färdiga.. dessutom så uppenbarar det sig genom att den överladdar o lamporna blinkar och att alla mätarna beger sig neråt...Mogge skrev:Hej!
En annan sak som kan spöka är jordningen av motorn, är denna inte hel kan man få fenomenet att startmotorn inte drar. Testa gärna med en startkabel mellan minus och direkt till motorn. Så har du uteslutit denna innan du byter!
Vanliga fel är kolen, solenoiden och bussningarna.
Mvh Jonas
Enda bussningar ja fått byta på mina 4 st 440:sar är krängningshämmarstagen, och ja har kört totalt ca 20000 mil med alla dom, och inga andra bussningar har pajat för mig iaf...
Solenoiden har heller aldrig pajat för mig förut, kan vara att den är så lite körd bilen så den helt enkelt beckat ihop... var en gubbe i 70+ som haft den innan sen ny och kört 3700 mil på 8 år så den är rätt lite körd och aldrig på vintern.. inte en rostfläck på hela bilen... orginaldäcken från -96 var 8 mm kvar på... kul o hitta sånna bilar..
Ska kolla jordkabeln imorrn, är den hel så blir det startmotor byte iaf...
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Hej,
Jag hade precis samma symptom på min bil, det klickade i reläet men startmotorn var död. Bilen hade visserligen gått betydligt längre, men följande kan vara värt att kolla upp.
Jag bytte först batteri, vilket hjälpte till en början då det blev lite mer kräm. Efter 1 år så kom dock symptomen tillbaka. Jag kollade då anslutningarna till startmotorn. Dessa var rejält skitiga och korroderade. Efter rengöring och infettning (använde polfett) så har det aldrig varit något mer problem.
Jag hade precis samma symptom på min bil, det klickade i reläet men startmotorn var död. Bilen hade visserligen gått betydligt längre, men följande kan vara värt att kolla upp.
Jag bytte först batteri, vilket hjälpte till en början då det blev lite mer kräm. Efter 1 år så kom dock symptomen tillbaka. Jag kollade då anslutningarna till startmotorn. Dessa var rejält skitiga och korroderade. Efter rengöring och infettning (använde polfett) så har det aldrig varit något mer problem.
mvh /Janne #60
Kan berätta för alla intressade att efter att nu startmotorn är bytt mot en ny utbytes så startar bilen perfekt utan undantag...
Det var som ja sa att blecket till solenoiden hade fastnat o vägra nästan jämt o hoppa ut... därav startproblem... det hördes iom att det klicka så fick ju startmotorn ström alltså var det inte fel på tändningslåset eller nån jordpunkt eller nåt annat... inga kontakter var heller ärg på eller nåt sånt....
Nu är det fröjd o köra 440 igen, nu när den startar...
1 november ska den in för vinterförvaring o hållas undan från salt o kyla i varm garage...
Det var som ja sa att blecket till solenoiden hade fastnat o vägra nästan jämt o hoppa ut... därav startproblem... det hördes iom att det klicka så fick ju startmotorn ström alltså var det inte fel på tändningslåset eller nån jordpunkt eller nåt annat... inga kontakter var heller ärg på eller nåt sånt....
Nu är det fröjd o köra 440 igen, nu när den startar...
1 november ska den in för vinterförvaring o hållas undan från salt o kyla i varm garage...
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
New Product Info
Please try Google before asking about New Product Guide 1d3b1c9
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Excellent Product Site
Please try Google before asking about Useful Product Site 4d08cd2
-
- Inlägg: 5114
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Best Product Blog
Please try Google before asking about High Rated Product Blog b171d3b
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster