Volvo S40 motor i 480

Skriv svar
Affe
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 aug 2005 20:43
Kontakt:

Volvo S40 motor i 480

Inlägg av Affe »

Hejsan

Jag har funderat på om man kan sätta in en av volvos 4-cylindriga motorer från s40 i en 480... finns det någon som har erfarenhet om detta... skulle vara kul och veta, kanske till och med köpa nån kvaddad s40 o byt motor ev växellåda, en 480 med 150-200 kusar skulle va kul att se...

//Affe
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

150-200 kusar fixar originalmotorn utan större ingrepp, så du inte slänger ut pengar i onödan.

/Martin
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har spanat in denna kombination oxå, det finns ju en 2.0 lättrycksturbon som skulle vara intressant. Ser ut att i princip fungera med samma motor och växellådsfästen.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

S/V 40 motorer med växellådorna M3P, M5P och M5D dem växellådorna passar på B18/20 motorerna.
M5D är växellådan till x40 diesel, och dieselmotorn är ju en B19TD alltså samma motor som sitter i 400an.

M3P är tydligen samma v-låda som sitter i 480T o 480ES med B20F.
Däremot är M5P och M5D förstärkta för att klara vridet och effekten från dieseln och B4204S(volvos 5a med ena cylindern borta :) ) motorerna.

Motor B4204S
Effekt i kW 100/6100rpm
Max vridmoment i Nm 183/4500rpm

Min 480T står med havererad låda o jag tror jag ska försöka med en från x40.
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Låter otroligt intressant, jag var helt ovetande om detta. Så vilka modeller satt dessa växellådor i (T4, 2.0T...6)? Vet du hur det är med utväxlingen på dem? Vilken är starkast? Är det olika ingåendeaxlar?

Sedan har jag ett problem till. Jag har den gamla 200 mm kopplingen på min. Jag har skaffat den hårdaste variant av denna jag hittat, men jag är rädd att den snart inte håller måttet. Hur är kopplingarna på x40 modellerna, får de att använda på något praktiskt försvarbart sätt?

Väldigt intresserad,

Lars
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Återkommer........

Lite trött så här på morgonkvisten :?
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Visste inte att S40i lådorna (de som är renaultlådor då) var förstärkta. Att de ska gå att bulta på, men med annan utväxling känner jag till. Men hur blir det med Hastighetsmätaren? är det samma signal?

Det finns väl en anledning att dessa lådor inte satt tillsammans med 2.0T och T4. Ska man ge sig på ett sånt här projekt så ska man använda volvos lådor och lägga den lilla (i sammanhanget) extra tiden och ändra fästena så de passar en låda som kommer att hålla.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
barlar
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jun 2005 17:20
Kontakt:

Inlägg av barlar »

Hej igen,

tänkte kolla om Dan.P har vaknat till lite efter morgonluren.....Jag undrar ånyo om de här x40 lådorna så om du har möjlighet att utveckla är jag grymt tacksam.

MVH,

Lars
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Info e18b3d3
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Site ce18b3d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Blog 7_595dd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster