Halvljusautomatik problem

Richard
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2006 21:17
Kontakt:

Halvljusautomatik problem

Inlägg av Richard »

Hej
Nu har det hänt, det alla med 480 fruktar....Elbekymmer...

Igår lade halvljusautomatiken av.
Ljus av; inget varselljus och heller ingen kupefläkt?
Halvljus på; Varselljusen lyser, kupefläkten startar!! men halvljusen förblir i sina små "bon".
Var börjar man? Har tillgång till hela Volvos rep handbok, men vad hjälper det när man inte vet var man ska börja. och hur kan kupefläkten hänga ihop med ljuset? Det fel jag bekräftat är att säkrning #22 helt smält fast i sin hållare. Flyttade det stiftet på baksidan till #21 för att ändå få ström.

Finns det någon som varit med om något liknande. Jordfel brukar ställa till en del men var? Jo det var så sant, jag tvångsstyrde motorerna (Relä 3.01 tror jag det var) till pop-up lysena och då for de upp så fint.

Tacksam för hjälp..
// Richard
Richard
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Uch!
Det låter tråkigt. :cry:
Min erfarenhet av felsökning av eletronik (de senaste 40 åren) säger att du ska börja där funktionen inte fungerar.
I ditt fall att inte positionsljusen, halvljus/helljus och kupefläkt inte fungerar när ljusomkopplaren är avvaktiverad (ej parkering). Då kan man kanske avgöra från elschemat varifrån matningen falerar.
Vid aktivering av halv/helljus får du troligen spänningsmatning någon bakväg. :idea:
Tyvärr har jag inte sett något kopplingsschema på CEM:en.
En gissning är ett hopbränt relä eller kortsluten diod i CEM:en kan vara boven.
Lycka till :wink:
Esko
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ingen av dina kretsar har kontakt med CEM, så jag skulle nog felökt vidare om det brunnit mer runt säkringscentralen. Låter som om felet kommer där i från när det är så många kretsar som strular.

Mvh Jonas
Richard
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2006 21:17
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Nu funkar lysena igen, Hurra och tack för tipset att stänga av allt och börja från början. Man går lätt på allt på en gång.
Vad var då felet?
Jo, från början. Säkringshållaren för#22 (halvhjus, bältesvaring och stolsvärme, lite olika beroende på om man läser manualen eller info i säkringshållaren!!) hade smält fast säkringen. Men sådant låter den händige inte sig bli nedslagen av. I mörker utan att se något flyttade jag över matningen till dessa funktioner till den bredvid (AC eller vad det var som saknas på min bil) i med ny säkring och ingen skillnad!!. Idag, efter att ha konstaterat att det inte fanns någon matning såg jag att jag hade flyttat fel stift... Tänk!! med rätt stift gick säkringen direkt. Men med ett fint snitt kopplade jag bort stolsvärme och bältesvarningen och tänk, nu funkar ljuset igen. När ork energi och intresse infinner sig kanske jag går djupare i vad som hänt i den änden av systemet.

//Richard
Richard
SonphE
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 jun 2006 23:27
Ort: Gävle
Kontakt:

hade samma fel

Inlägg av SonphE »

jag hade samma fel, EXAKT samma, med smält säkring nr 22 och allt. Tack för förklaringen, jag gjorde som du, kopplade över på stiftet bredvid och vips så funkar alltsammans igen. Nu ska jag bara fixa kylarproblemet så är pärlan "fit for fight"
480ES 1987 silver - under construction
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Site 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 5114
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info 263b0_5
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster