
Jag har alltid haft en vana att växla så högt upp som möjligt för att minska varven på motorn. Vanligtvis så börjar jag med en snabb acceleration för att slippa sega (vilket resulterar i non-eco driving) och växlar därefter upp till 5:an.
Något annat jag har för vana att alltid göra är att lägga in neutralen så ofta jag kan. Så fort jag ser en kö, rödljus eller nedförsbacke så lägger jag alltid in neutralen för att därefter anpassa växeln vid behov.
Det jag dock märkt när jag gjort enligt ovanstående är att färddatorn inte alls håller med mig då den påstår att motorn förbränner en jäkla massa soppa vid körning på neutralen. Den visar i alla fall mycket högre siffror än om jag skulle ha haft en växel i.
Har färddatorn fel eller har jag gjort fel när jag valt att köra på neutralen? Om man tänker efter så borde det ju ändå innebära mindre belastning då motorn inte har något växel att driva så rent teoretiskt borde ju stämma.
Vad är idealet? RPM? Växel? Vad har ni för erfarenheter av eco-driving?
Martin