ska jag köpa den?

Lo
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 sep 2004 23:15
Ort: sthlm
Kontakt:

ska jag köpa den?

Inlägg av Lo »

Hej Grabbar!

Nu är jag kär. Har tänk på den i flera dar nu och på söndag ska jag titta och provköra äntligen. En 480 ES från 1990 som är ljusblå och skinnkläd.. (':oops:')
Aldrig ägt en bil och ärligt blir jag lite skakis när jag tänker på billån och beg bil som gåt mer än 20000 och jag vet ju ingenting om sånt.

Alltså – 90 Ljus blå metallic.
Med svart-grå skinnklädsel, lättmetall-fälgar till sommardäcken,
Fönsterhissar, AC, färddator, stereo, vinterdäck.
Han vill ha ca 17 000:-

Killen som säljer vet inte mycket om bilen för det är inte hans (hjälper sin pappa som inte kan köra längre). Besiktigad i april med en anmärkning ( som är fixad nu), lite rost, allt elektronik ska funka. Vet ej som är utbytt eller trasigt. Verkar inte finnas nån servicebok till.

Undrar vad jag ska kolla extra mycket på. Har tänkt åka och göra förbesiktning (eller be en mekaniker kolla allt i alla fall) om jag tycker att den verkar ok. Tycker ni att priset är vettigt? Vad brukar strejka eller måste bytas ut inom kort?

Eller kanske finns det nån snäll som vill åka med och titta på den på söndag ? :lol: finns i sthlm
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det är lätt att förföras av en del 480isars skönhet 8) men en 480 ES -90 som gått över 20000mil och inte har någon service dokumentation skulle inte jag lägga så mycket pengar på om den inte är i ett väldigt bra skick (min åsikt då) Kolla så att acn funkar så att du slipper betala tusenlappar i efterhand för att fylla/reparera den :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Gäst

Inlägg av Gäst »

kolla kopplingen
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!

Visst är det lätt att bli förförd av 480:n! :) Men jag tycker nog som Sellgren ovan att du skall se till att pruta en del om du vill ha bilen. Som jämförelse; jag köpte en 90:a ES i våras som gått 19000 mil. Den var då (har fixat en del med den i sommar) ungefär i det skick som den bil som du beskriver och jag gav 10 000:- för den.
Mitt tips är att kolla prisläget på 480:isar i liknande skick på blocket.se så att du får lite "kött på benen". Bilen ska, som sagt, vara väldigt fin för att ge 17 papp för den.
Det är ju inte kul att känna sig lurad efteråt. Det förtar ju så mycket av bilupplevelsen!
Om 480:n som bil tycker jag att om man inte har tummen mitt i handen eller räds att bli skitig nån gång ibland så är det en väldigt trevlig och billig bil att ha å göra med. Och framför allt finns det en (hittills i alla fall) oändlig källa av kunskap, tips och råd att tillgå här i 480klubben! Det tål att sägas både en och två gånger!

Lycka till och hoppas att du får dig en 480 du med. Det är grejjer det! :wink:

Niclas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Niclas Broman skrev:Hej!

Visst är det lätt att bli förförd av 480:n! :) Men jag tycker nog som Sellgren ovan att du skall se till att pruta en del om du vill ha bilen. Som jämförelse; jag köpte en 90:a ES i våras som gått 19000 mil. Den var då (har fixat en del med den i sommar) ungefär i det skick som den bil som du beskriver och jag gav 10 000:- för den.
Mitt tips är att kolla prisläget på 480:isar i liknande skick på blocket.se så att du får lite "kött på benen". Bilen ska, som sagt, vara väldigt fin för att ge 17 papp för den.
Det är ju inte kul att känna sig lurad efteråt. Det förtar ju så mycket av bilupplevelsen!
Om 480:n som bil tycker jag att om man inte har tummen mitt i handen eller räds att bli skitig nån gång ibland så är det en väldigt trevlig och billig bil att ha å göra med. Och framför allt finns det en (hittills i alla fall) oändlig källa av kunskap, tips och råd att tillgå här i 480klubben! Det tål att sägas både en och två gånger!

Lycka till och hoppas att du får dig en 480 du med. Det är grejjer det! :wink:

Niclas
Har inget emot att blir skitig då och då men för mej blir det att blir skitig i onödan.. även on tummer sitter där den ska vet jag ju inget om bilar.. (har just funderat över vad ac är för nåt? air condition?? kolla kopplingen? är det bara att trycka ned pedalen när man växlar??) Ingen pojkvän i närheten och ingen mek kompis direkt heller... oj oj.. jag som ville blir sån där häftig morsa med sportbil.. :? 30årskris?

nää.. ska nog kolla väldigt noga den bilen. 17 pap för nåt som gått 24 000 mil (!!!!!!) är nog på tok.

tack för alla råd

monika
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Acn kan du kolla genom att den kyler bra. kopplingen kan du kolla genom att den inte slirar och att den griper tag ganska högt upp. hoppas att du blivit lite klokare av detta :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

rosten kan du nog också dra av en del för, en tusenlapp eller två, för det kostar mkt att fixa om man inte gör det själv.
jensa
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2004 17:16
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av jensa »

Visst bilen har rullat 24000 mil men vad är det..

Jag köper hällre en bil som har rullat mycket än en bruksbil (det är annorlunda om bilen rullat som entusiast bil) som rullat
Lite, en 87 som rullat 14000 och är lika rostig som en 90a som rullat 24000. En bil som har fungerar använder man, och det mår bilen bra av!. Jag har själv bara rullat 130 mil i sommar med min 480 och det mår den inte bra av, alltig underhålls med regelbunden användning av bilen. En bil som rullat 24000 mil är ett bevis att den inte är någon problembil, många blir lurade av ett låga mil på mätaren, och tar det som ett gott tecken. Låga mil + lite rost tyder på att bilen stått still mycket av olika anledningar. En välservad bil har milantalet ingen större betydelse, dessutom är motorn i 480n det som e mest kvalité, enligt min uppfattning. Kolla koppling och elektronik, funkar det och den är inte allt för rostäten så tycker jag att 15000-17000 visst kan vara rimligt. Allt e relativt och det handlar i mångt och mycket vad du tycker bilen är värd, skicket är det viktigaste rost, utbytta delar mm

Du får vad du betalar för… som köpare har du undersökningsplikt…om du skall hävda något fel som funnits vid köpetillfället, genom att hävda att man köpt något i befintligtskick så avsäger man sig inte sitt ansvar. visst man kanske inte är någon mekaniker men du kanske känner någon som är det, annars så får man en ganska god bild av bilens kondition genom att titta i motorrum, under bilen, lack, rost, slitage invändigt och utvändigt, det lönar sig att göra en grundlig översyn av bilen.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst