Torkare, spolning, stolsvärme

P-JA

Torkare, spolning, stolsvärme

Inlägg av P-JA »

Mina vindrutetorkare har lagt av, nu börjar elfelen smyga sig på.

Allt som sitter på samma snöre har lagt av, torkare och spolning fram och bak och stolsvärme. Det är ingen säkring som gått. Jag har börjat kolla lite på reläboxen, men det står inte vad som är vad där så det är lite lurigt.

Några tips ?

MVH P-J
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej P-JA

Har allt lagt av samtidigt? Detta låter mer som spaken än CEM (styrdonet) Bla så ligger inte spolningen över denna elektronik.

De säkringar som är inblandade är 18 och 23.

Har du möjlighet att mäta spänning?

Mvh Jonas
P-JA

Inlägg av P-JA »

Mogge skrev:Hej P-JA

Har allt lagt av samtidigt? Detta låter mer som spaken än CEM (styrdonet) Bla så ligger inte spolningen över denna elektronik.

De säkringar som är inblandade är 18 och 23.

Har du möjlighet att mäta spänning?

Mvh Jonas
Jag har tänkt att jag ska kolla om det kommer nån ström till där säkringen sitter, men har inte hunnit än, det måste bli av i veckan. Vad menar du med spaken ? Själva spaken som man sätter på det hela med alltså. Men hur går det ihop med att stolsvärmen lagt av också ?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej igen!

Det låter klokt att testa strömförsörjningen fram.

Ja med spaken menar jag hela tork/spolspak. Du kan mäta där också. CEM styr bara intervalltorkningen.

På spaken finns det ett kontaktstycke, dela det och läs av siffrorna.

53a =säkring 23 (matning)

53 =torkare läge 1

53b =torkare läge 2

P= Spolning

J= Intervall till

31b= Intervallsignal från CEM

Frågan är om det har något samband med stolsvärmen. Fungerar ingen stolsvärme? Högerstolen? Lyser knapparna?

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mogge skrev:Hej igen!

Det låter klokt att testa strömförsörjningen fram.

Ja med spaken menar jag hela tork/spolspak. Du kan mäta där också. CEM styr bara intervalltorkningen.

På spaken finns det ett kontaktstycke, dela det och läs av siffrorna.

53a =säkring 23 (matning)

53 =torkare läge 1

53b =torkare läge 2

P= Spolning

J= Intervall till

31b= Intervallsignal från CEM

Frågan är om det har något samband med stolsvärmen. Fungerar ingen stolsvärme? Högerstolen? Lyser knapparna?

Mvh Jonas
Tackar för tipsen, iaf lite att gå på.

Stolsvärmeknapparna lyser ej när jag trycker in dem.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej.

Säkringarna matas av olika kretsar. 19-22 matas av ett relä som är draget när tändningen är på.

Säkringar 23-25 av ett relä, radioläge.

Stolsknapparna, de lyser inte om man trycker in och håller dom inne? De har nämligen en viss tendens att gå sönder (mekaniskt) Å andra sidan borde ju inte båda haverera samtidigt!

Mvh Jonas
P-JA

Inlägg av P-JA »

Mogge skrev:Hej.

Säkringarna matas av olika kretsar. 19-22 matas av ett relä som är draget när tändningen är på.

Säkringar 23-25 av ett relä, radioläge.

Stolsknapparna, de lyser inte om man trycker in och håller dom inne? De har nämligen en viss tendens att gå sönder (mekaniskt) Å andra sidan borde ju inte båda haverera samtidigt!

Mvh Jonas
Stolsvärmeknapparna är helt döda. Märkte också igår att det inte händer nåt när jag vickar på knapparna till backspeglarna. Det får bli en ordentlig genomgång i helgen.
P-JA

Inlägg av P-JA »

Mogge skrev:Hej.

Säkringarna matas av olika kretsar. 19-22 matas av ett relä som är draget när tändningen är på.

Säkringar 23-25 av ett relä, radioläge.

Stolsknapparna, de lyser inte om man trycker in och håller dom inne? De har nämligen en viss tendens att gå sönder (mekaniskt) Å andra sidan borde ju inte båda haverera samtidigt!

Mvh Jonas
Jag har en -95:a, hittar inget elschema som stämmer. Säkring 23 används ej. De här grejerna styrs av säkring 6. Har mätt strömmen där nu, det är dött. Hur ska jag veta vilket relä som hör vart? Börjar tröttna på det här nu, jättejobbigt att åka utan torkare, nån som vet vad det kan kosta om man åker till Bilia och lämnar in den ?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag fick lämna in den, det satt nåt relä nånstans under ratten som de bytte. 3500:- för felsökning och reparation, lite surt.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster