glappande ljud vid bakre hjulhusen

Martin

glappande ljud vid bakre hjulhusen

Inlägg av Martin »

Hej jag har en 480-88
det är ett glappande ljud som kommer ifrån hjulhusen därbak.
Jag fick först tipps om att det kunde vara bussningarna på länkarmen, så jag bytte dessa, men det låter fortfarande.
Jag testade att byta dämpare, och det lät fortfarande, men när jag tog väck dämparen så lät det inget.
det hörs bara när man kör inte när man gungar den när den står still.

Martin svensson
mtunberg

ljud från bakvagn

Inlägg av mtunberg »

hej!
Kanske har du kört på något och ljud-dämparen ligger mot reservhjulshuset, lägg en gummiring eller dylikt emellan och se om ljudet försvinner, troligen är det i så fall mellnröret som är krökt.
Mvh Micke
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Avgaset kanske börjar vara dåligt och ge sig i nån svets där bak, då kan röret hänga ner över balken ovanför bakaxeln och det klonkar friskt...

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
212 Kjell Carlsson
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 feb 2004 12:44
Ort: Asmundtorp
Kontakt:

Inlägg av 212 Kjell Carlsson »

Det är väl inte så enkelt som att det är reservhjulet som sitter löst.
:shock:
Jag hade ett konstigt ljud i från bakvagnen som jag inte hittade orsaken till.
Efter mycket sökande, så visade det sig att det var reservhjulet som satt löst. Dunkade till i alla gupp och inbromsningar.
Fördelen med detta fel, var att det var lätt avhjälpt. :oops:

Kjell
Richard

Inlägg av Richard »

Jag har samma irriterande ljud vid varje vägbula och ojämnhet i asfalten.
Först misstänkte jag dämparna bak, hur har det gått för dig har du hittat var ljudet komemr ifrån? Ibland misstänkter jag att hela den bakre kofongaren håller på att lossna, låter det rimmligt? Som jag förstått är rost inte helt ovanligt i dessa trakter.

Följer forumet med spänd förväntan.
// Richard
martin.s

Inlägg av martin.s »

Jag har nu kollat avgassystemet det ligger inte emot och det hjälper inte om man tar en gummislang heller.
Jag tog också väck reseervhjulet för att kolla om de var det, men det var de inte.
Är det någon som har nån förklaring till detta ljudet.

Till Kjell: jag bytte alla bussningarna på de bakre länkarmarna innan och det hjälpte lite, så det kan du testa med.
Det stämmer att det är rostigt där under, på min bil lossnade nästan hela kofångaren. Då plockade jag väck den och fick plocka väck balken den var fäst på. Balken var ingen balk längre utan en rostklump. Så jag svetsade en annan upphängning där bak.



MVH martin
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst