Turbo och ES vajer/givare?

Engmark

Turbo och ES vajer/givare?

Inlägg av Engmark »

Hejsan!

Jag undrar om det är en hastighetsvajer eller givare på 480ES?
Har nämligen en 480Turbo som jag ska byta växellåda på, har givare på min nuvarande växellåda och har hittat en växellåda som har hastighetsvajer. Tänkte om man kunde ta en instrumentpanel ifrån en ES och använda? Om ni förstår hur jag menar? För det finns ju färddator i min, och färddator i ES..?

Lite luddig fråga kanske, men hoppas ni förstår?

//Andreas
Gäst

Re: Turbo och ES vajer/givare?

Inlägg av Gäst »

Glömde skriva att den "nya" lådan har suttit på en 440..(M59) sitter ju även på ES.
Engmark

Re: Turbo och ES vajer/givare?

Inlägg av Engmark »

Anonymous skrev:Glömde skriva att den "nya" lådan har suttit på en 440..(M59) sitter ju även på ES.

M57 menar jag
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Som jag tolkar det så finns det två olika M57 lådor, med eller utan elektrisk givare. Den med har 4.06 och utan 3.77 i utväxling. ES med färddator har då troligen haft den högre utväxlingen (kolla med Dan P, han är kung på detta)

Turbon har alltid haft den lägre utväxlingen. (men ej M57 låda)

Du kan säkert plocka ett instrument från en ES, troligen räcker det med själva hastighetsmätaren.

Men du blir av med lite funktioner i färddatorn då denna behöver hastighetssignal

Frågan är ju om det inte skulle gå att dela din gamla växellåda och ta det huset där givaren sitter.

Hoppas det var lite svar på din fråga!

Mvh Jonas
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Lite växellåds info.

Till ES 1,7 heter dem M50, M53, M55 och M57 -407E där E står för elektronisk hastighetsgivare, 407 utväxlingen i slutväxeln alltså 4,07:1.
Till ES 2,0 heter den M60-373E/M där M står för mekanisk h-givare.

Till turbon heter dem M51, M54 och M59 -373E.

Typexempel på utväxlingar M57-407E och M59-373E

1an 3,73:1---------------------3,09:1
2an 2,05:1---------------------1,84:1
3an 1,32:1---------------------1,32:1
4an 0,97:1---------------------0,97:1
5an 0,76:1---------------------0,76:1

Jag skulle personligen inte sätta en låda från en ES på en turbomaskin, men ibland har nöden ingen lag.
Kan du inte bulta loss den gamla lådan och montera dit den nya på det gamla diffhuset så slipper du problemet med hastighetsgivaren.
Skriv svar