Varvräknarn kör sitt egna race
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 17 mar 2004 11:57
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Varvräknarn kör sitt egna race
Hej 480 bröder
Varvräknarn pendlar upp ocn er.
Var sitter givaren till varvtalsräknarn?
någon som har haft liknande problem?
Ville bara få lite tips innan jag börjar felsöka......
ha det gôtt
mvh
Varvräknarn pendlar upp ocn er.
Var sitter givaren till varvtalsräknarn?
någon som har haft liknande problem?
Ville bara få lite tips innan jag börjar felsöka......
ha det gôtt
mvh
Volvo 440 2.0 - 95, Vinröd
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå
Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå
Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Varvräknaren går via insprutningssystemet, det sitter en givare mellan växellåda och motorn, en sk svänghjulsgivare.
Så jag håller med Jarmo, prova att ta ut själva instrumentet. Kolla gärna på Eu 480 klubben, där finns en beskrivning på hur man byter instglödlamporna (dvs ta ut instrumentpanelen)
Det man behöver göra är att dela instrumetet, det sitter ett antal kontakter mellan kretskortet och instrumentet. Dessa har av någon anledning en tendens att glappa lite. Så tag ut instrumentet, lossa alla skruvarna på baksidan och kyft bort bakdelen på instrumentet, så förstå du vilka som är kontakterna. Rengör med fint sandpapper och smörj gärna med lite fett/spray
Kan kanske finnas andra orsaker, men detta är ett iaf.
Mvh Jonas
Varvräknaren går via insprutningssystemet, det sitter en givare mellan växellåda och motorn, en sk svänghjulsgivare.
Så jag håller med Jarmo, prova att ta ut själva instrumentet. Kolla gärna på Eu 480 klubben, där finns en beskrivning på hur man byter instglödlamporna (dvs ta ut instrumentpanelen)
Det man behöver göra är att dela instrumetet, det sitter ett antal kontakter mellan kretskortet och instrumentet. Dessa har av någon anledning en tendens att glappa lite. Så tag ut instrumentet, lossa alla skruvarna på baksidan och kyft bort bakdelen på instrumentet, så förstå du vilka som är kontakterna. Rengör med fint sandpapper och smörj gärna med lite fett/spray
Kan kanske finnas andra orsaker, men detta är ett iaf.
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 17 mar 2004 11:57
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
tack för svaren
tack för svaren
att ta isär instumentpanelen är inga problem......har gjorts på tok för många gånger.
tack
mvh
att ta isär instumentpanelen är inga problem......har gjorts på tok för många gånger.
tack
mvh
Volvo 440 2.0 - 95, Vinröd
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå
Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå
Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Glöm inte ta bort färddatorn, bakom den sitter 4 st mindre skruvar.
Passa på och byt instrbelysningens lampor oxå (3 st modell större med glassockel) Man kan ju även kolla de små till kontrollamporna, ev flytta runt till dom som inte använda (abs mm) Den lampan som lyser mest är ju den längst till vänster, dagbelysning (brukar vara trasig)
Sen brukar jag även svärta dagbelysning och framför allt helljuslampan. Så slipper man ha den lysande i nyllet när man kör med neddimmad instrumentbelysning på natten. Bara att svärta toppen med en tuschpenna.
Mvh Jonas
Glöm inte ta bort färddatorn, bakom den sitter 4 st mindre skruvar.
Passa på och byt instrbelysningens lampor oxå (3 st modell större med glassockel) Man kan ju även kolla de små till kontrollamporna, ev flytta runt till dom som inte använda (abs mm) Den lampan som lyser mest är ju den längst till vänster, dagbelysning (brukar vara trasig)
Sen brukar jag även svärta dagbelysning och framför allt helljuslampan. Så slipper man ha den lysande i nyllet när man kör med neddimmad instrumentbelysning på natten. Bara att svärta toppen med en tuschpenna.
Mvh Jonas
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Jo, det är där som anslutningskontakterna sitter fastlödda i kretskortet!
Dom lödningarna brukar spricka. Troligtvis pga att kabelhärvan i sig är lite styv tillsammans med alla vibrationer som uppstår i en bil. Löd om alla anslutningspunkterna så kan det lösa många problem. Hjälpte en klubbmedlem på detta viset vars hastighetsmätare bara fungerade ibland.
Tydligen kan samma fenomen uppstå inne i CEM:en...
/CN#001
Dom lödningarna brukar spricka. Troligtvis pga att kabelhärvan i sig är lite styv tillsammans med alla vibrationer som uppstår i en bil. Löd om alla anslutningspunkterna så kan det lösa många problem. Hjälpte en klubbmedlem på detta viset vars hastighetsmätare bara fungerade ibland.
Tydligen kan samma fenomen uppstå inne i CEM:en...
/CN#001
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst