Varvräknarn kör sitt egna race

Skriv svar
mountainman
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 mar 2004 11:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Varvräknarn kör sitt egna race

Inlägg av mountainman »

Hej 480 bröder

Varvräknarn pendlar upp ocn er.
Var sitter givaren till varvtalsräknarn?

någon som har haft liknande problem?
Ville bara få lite tips innan jag börjar felsöka...... :lol:

ha det gôtt
mvh
Volvo 440 2.0 - 95, Vinröd
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå

Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

skulle tro att felet är kring mätaren. typ dålig kontakt el liknande. MVH.Jarmo
Snart ska den finslipas! :)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Varvräknaren går via insprutningssystemet, det sitter en givare mellan växellåda och motorn, en sk svänghjulsgivare.

Så jag håller med Jarmo, prova att ta ut själva instrumentet. Kolla gärna på Eu 480 klubben, där finns en beskrivning på hur man byter instglödlamporna (dvs ta ut instrumentpanelen)

Det man behöver göra är att dela instrumetet, det sitter ett antal kontakter mellan kretskortet och instrumentet. Dessa har av någon anledning en tendens att glappa lite. Så tag ut instrumentet, lossa alla skruvarna på baksidan och kyft bort bakdelen på instrumentet, så förstå du vilka som är kontakterna. Rengör med fint sandpapper och smörj gärna med lite fett/spray

Kan kanske finnas andra orsaker, men detta är ett iaf.

Mvh Jonas
mountainman
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 mar 2004 11:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

tack för svaren

Inlägg av mountainman »

tack för svaren
att ta isär instumentpanelen är inga problem......har gjorts på tok för många gånger.

tack

mvh
Volvo 440 2.0 - 95, Vinröd
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå

Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Glöm inte ta bort färddatorn, bakom den sitter 4 st mindre skruvar.

Passa på och byt instrbelysningens lampor oxå (3 st modell större med glassockel) Man kan ju även kolla de små till kontrollamporna, ev flytta runt till dom som inte använda (abs mm) Den lampan som lyser mest är ju den längst till vänster, dagbelysning (brukar vara trasig)

Sen brukar jag även svärta dagbelysning och framför allt helljuslampan. Så slipper man ha den lysande i nyllet när man kör med neddimmad instrumentbelysning på natten. Bara att svärta toppen med en tuschpenna.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, ursäkta en dum fråga, men har du lött om alla lödpunkter på baksidan av instrumentet det brukar ju fixa många krångliga fel som blir på där "allting går ju med elektricitet" :idea: på våra kära 480:isar :?

mvh Chrille
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, ursäkta en dum fråga, men har du lött om alla lödpunkter på baksidan av instrumentet det brukar ju fixa många krångliga fel som blir på där "allting går ju med elektricitet" :idea: på våra kära 480:isar :?

mvh Chrille
Gäst

Inlägg av Gäst »

Blev visst lite tjatig där men jag tryckte två gånger Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Exakt vilka lödningar är det alla pratar om?

Jag har repat 6-7 krånglande färddatorer och det enda som behövts är att ta bort kretskortet och rengöra, sätta ihop så funkar det igen.

Vill man kan man böja till stiften lite i hondelen i kontakterna på kretskortet.

Mvh Jonas
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Jo, det är där som anslutningskontakterna sitter fastlödda i kretskortet!
Dom lödningarna brukar spricka. Troligtvis pga att kabelhärvan i sig är lite styv tillsammans med alla vibrationer som uppstår i en bil. Löd om alla anslutningspunkterna så kan det lösa många problem. Hjälpte en klubbmedlem på detta viset vars hastighetsmätare bara fungerade ibland.
Tydligen kan samma fenomen uppstå inne i CEM:en...
/CN#001
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Det tackar jag för!

Ska hålla koll efter det nästa gång.

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst