Handbromsen...

Hanki
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 okt 2004 13:16
Kontakt:

Handbromsen...

Inlägg av Hanki »

Hej!

Jo det är så att jag har en liten fråga angående handbromsen... Är det så att den är ett helt hopplöst fall på 480:n?

Jag har nämligen köpt nya skivor bak, klossar, oken samt handbromsvajrarna och ändå går det inte att få handbromsen att funka vettigt. Om handbromsen ska funka så bra att bilprovningen blir nöjd och glad så får jag ställa den så att den ligger på hela tiden och släppa på den när jag kommer hem så att det går att köra normalt under resten av året.

Iofs är detta inte så jobbigt att göra eftersom detta endast göres en gång per år, men finns det inget annat man kan göra så man får en fungerande handbroms under resten av året?

Bilen är en 88 Turbo och jag brukar följa Haynes bokens instruktioner vad det gäller justering av handbromsen.

Tack på förhand / Henrik
Stefan

Inlägg av Stefan »

Jag fixade min handbroms förra veckan... det jag gjorde var att byta Ok, belägg, och skivor + att jag bytte de bakre handbromsvajjrarna. Jag spände inte upp handbromsen så mycket men handbromsen visade vara fullt tillräcklig för besiktningen. Har du spänt vajjern på spännarn som sitter under och även justerat handbromsjusteraren på oket?
Hanki
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 okt 2004 13:16
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Hej!

Nej, handbromsjusterarna på oken har jag inte provat att justera än, vajern under har jag skruvat på så mkt som det går tills att handbromsen ligger på jämt...

Ska testa att skruva på dem där handbromsjusterarna på oket... visste inte att det fanns såna...

Snubben på bilprovningen sa att jag skulle ta och justera självjusteraren på oket, men tror jag ska testa ditt alternativ först.

Tack så mycket!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det är som stefan säger, i oken finns självjusteringsanordning. Den sitter bakom ett litet täcklock/skruv

Grundjustera vajrarna så de hävarmarna ligger an mot sina anslag på oken.

Justera in justerskruven bakom locken=ansätter kolven mot belägget.

Klart!

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster