Funderingar kring AC-renovering

Niclas Broman
Kontakt:

Funderingar kring AC-renovering

Inlägg av Niclas Broman »

Fel årstid i och för sig men det gäller att vara ute i tid... :)

Sitter å grunnar på om jag ska försöka renovera AC i min ES. Har (vad jag vet åtminstone) ett hål i kondensorn och har lyckats få hitta en ny, provtryckt, hel sådan (dock inte köpt den ännu). Jag har inte lyckats testa om resten av systemet är felfritt eftersom det stora hålet i kondensorn sabbar resten av felsökningen vid provtryckning.
Men visst brukar det vara så att kondensorn är det som med störst sannolikhet är trasigt??
Är det svårt att montera kondensorn tätt och riktigt?
Ska man be en slangfirma om nya slangar medans man ändå är igång?
Man vill ju göra så mycket som möjligt innan man åker till en AC-firma å provtrycker igen för 500 spänn.
Vet någon om det finns något nytt kylmedium med vilket man klarar sig från en konvertering av systemet? Eller får man gott byta olja också?
Om någon har koll på det där med AC-renovering så är jag tacksam för all hjälp och alla tips! :D

MVH
Niclas
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Nicklas!

Jag tror du är på rätt spår!

Vad jag vet så brukar kondensorn vara den delen på bilen som brukar ge upp först, den sitter ju utsatt framför kylaren.

Jag vet att på Volvo i Kristianstad brukar man fylla på spårmedel när man fyller, då går felsökningen lättare nästa gång det rasar.

Ett slutet system är aldrig tätare än vad den svagaste länken är, slangar och tätningar är relativt billiga att byta ut, det gjorde jag på min corvett där trycket sakta sjönk.

Jag åkte till min lokala slangverkstad så pressade dom på nya slangar (orginal är dyrt!)

Vid konvertering är det lämpligt att byta ut filtret (den runda aluminium/plåtburken) innan man fyller med nytt köldmedium. Men på min corvette så fyllde vi rakt upp och ner.

Hoppas du blev lite klokare.

Mvh Jonas
Niclas Broman
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Tjena Mogge!

Tack för ditt svar!

Tror nog jag ska slå till på den där kondensorn ändå. Skulle vara fint med lite kyla om sommaren blir fin (hoppas!!). Behöver ju inte bli så dyrt kanske...

Hur är det med att montera kondensorn? Någon som gjort det tidigare? Ska det vara några problem att få det tätt?

Niclas
271.Knut Erik Oulie
Kontakt:

Inlägg av 271.Knut Erik Oulie »

Jeg begynner å få en viss erfaring med AC-renovering på min -87.
Jeg har vel skiftet deler for ca 10000 spenn og tror jeg bare trenger å fylle opp denne siste gangen.
Kondensatoren måtte jeg bytte to ganger fordi jeg var litt for optimistisk når det gjaldt å tro at gjengene på slangetilkoblingene hadde overlevd demonteringen. Jeg ødela gjengene på den første kondensatoren da jeg skrudde sammen. Du må jo av med frontstykket for å komme til, men jeg ville prøvd å demontere begge slangekoblingene til kondensatoren for å se om gjengene er ok. Om du er i tvil, så er du ikke i tvil! Da må du kjøpe nytt/nye slangestykker også hvis du vil unngå min tabbe. ( 600 for det som går til midt under batteriet, noe mer for det som går til kompressoren.) NB Dette er høyttrykksdelen av systemet og MÅ være godt skrudd sammen!
Jeg har ellers en boks liggende med et amerikansk konverterstoff som skal være mulig å sprøyte inn for å unngå problemer med oljen.
Selv skiftet jeg kondensortank pga konvertering også, men den var jo erstattet med en ny type som krevde ny slange frem til kompressoren også. Et par tusen kroner der og.
Jeg har hatt tilsammen 4 uker AC på to år og ser frem til en sommer med fungerende kylning nå!
Lykke til!
Amphi-optimist
Skriv svar