Bilder på styrboxarna

Andy
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2004 01:02
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bilder på styrboxarna

Inlägg av Andy »

Hallo

Tänkte att ett par bilder på styrboxarna kan vara bra att ha när dessa diskuteras i de olika forumen....Dessa är till en Turbo -89

Bild 1

Bild

Bild 2

Bild

Bild 3

Bild

Bild 4

Bild

Bild 5 (Boost control, Turbo only)

Bild

Bild 6 (Boost control, Turbo only)

Bild

Bild 1 & 2 är styrboxen för insprutningen till motorn, den som går att chippa tror jag, rätta mig ifall jag har fel! Vilket är i såfalll själva chippet?

Bild 3 & 4 är på databoxen som styr all annan elektronik på bilen....För det är väl den boxen!?

Vad krävs för att jag skall kunna koppla in min laptop till bilen och mappa den manuellt? jag har hört att det skall finnas något sådant kit för runt 2000kr (till W.A.G förvisso) Någon som vet om det går att göra på 480 och vad en sådan skull kosta isåfall!
Senast redigerad av 1 Andy, redigerad totalt 2 gånger.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Styrdonet till tändningen är det don man chippar. Där sitter nämligen styrningen till turbon. (trycket)

I Insprutningsstyrdonet sitter det ett EPROM med insprutningsdata, någon av de mindre DIL kapslarna.

Den stora Philipskretsen är processorn.

Den svarta boxen är CEM ja, som styr allt som har med tidskretsar i bilen typ, blinker, rutvärmare, larm osv.

Om det finns laptop program vet jag inte (tyvärr) skulle varit kul att kunna laborera med parametrar.

Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 3 gånger.
211#Chrille

Styrbox

Inlägg av 211#Chrille »

Mycket bra inisiativ med bilder toppen :D

mvh
Chrille
Danne

Inlägg av Danne »

Den översta bilden är styrenheten för Bränsleinsprutningen Bosch LH2.2 och det är inte den man chippar, utan det är styrenheten för tändningen Bosch EZ210K.

Den sitter längt ner i mittkonsollen, ta bort klädseln på höger sida vid fötterna så hittar du den.
Det går en slang till den för turbotrycket.
Andy
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2004 01:02
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Och så la jag till bilder på Turbotrycks boxen, den som sitter under mittkonsolen, under och framför askkopper
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Andy skrev:Och så la jag till bilder på Turbotrycks boxen, den som sitter under mittkonsolen, under och framför askkopper
Sen att mappa den manuellt går inte för "chippet" är ett PROM(Programmable Read-Only Memory). Det man ska ha isåfall är ett EEPROM(Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster