Instrumentsbrädesbelysning och stereo
Instrumentsbrädesbelysning och stereo
Trots försiktighet när jag installerade stereon lossnade en sladd och jag vet inte riktigt om det är jord eller +12 volt. Sladden är brun/grå och när den hänger lös är all belysning på instrumentbrädan och färddatorn borta. Varningslampor, hastighetsmätare och varvtalsmätare fungerar.
Någon som vet var den bör höra hemma?
Någon som vet var den bör höra hemma?
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Denna frågan har varit hett eftertraktad just nu, många som haft problem just med jordningen via stereon.
Tittade i mitt schema (86-89) och de sladdarna till jord är Brun, Brun/grå till instrumentbelysning och till färddatorn brun/svart. Alla dessa sitter normalt tillsammans i ett stift i kontakten bakom stereon. (stift 9)
Svart=radioläge (plus via tändlås)
Röd/brun=Plus (batteri)
Röd=antenn ut
Vita kablar vänster högtalare
Gula kablar höger sida
Lycka till.
Mvh Jonas
Denna frågan har varit hett eftertraktad just nu, många som haft problem just med jordningen via stereon.
Tittade i mitt schema (86-89) och de sladdarna till jord är Brun, Brun/grå till instrumentbelysning och till färddatorn brun/svart. Alla dessa sitter normalt tillsammans i ett stift i kontakten bakom stereon. (stift 9)
Svart=radioläge (plus via tändlås)
Röd/brun=Plus (batteri)
Röd=antenn ut
Vita kablar vänster högtalare
Gula kablar höger sida
Lycka till.
Mvh Jonas
Små steg framåt kanske. Satte den grå/bruna till jord verkar stämma med spänningsmätningar. Dock förrblev instrumentbrädan lika mörk. Hittar inga fler jordsladdar, min är å andra sidan en 92a så det kan ju ha ändrats med modellerna.
När jag kollade säkringarna igen kikade jag mellan plastskivorna under ratten en brun sladd som hänger lös med en vit kontakt i ändan. Drog en högtalarkabel där bland det sista jag gjorde innan instrumentbrädan dog. kanske lossat något där, men det får bli morgondagens problem att titta på.
Dessutom vaknade lampan vid varvräknaren till liv när jag körde till jobbet i morse helt utan åtgärd från mig. Kan den ha separat jord/elförsörjning?
När jag kollade säkringarna igen kikade jag mellan plastskivorna under ratten en brun sladd som hänger lös med en vit kontakt i ändan. Drog en högtalarkabel där bland det sista jag gjorde innan instrumentbrädan dog. kanske lossat något där, men det får bli morgondagens problem att titta på.
Dessutom vaknade lampan vid varvräknaren till liv när jag körde till jobbet i morse helt utan åtgärd från mig. Kan den ha separat jord/elförsörjning?
Efter att lossat hela instumentbädan och bytt en lampa lyser nu halva instrumentbrädan( runt färddatorn). Det är dock fortfarande mörkt i andra halvan (vänster). Någon som vet om lamporna där går på andra ledningar i kontakterna och i så fall vilka eller ska jag satsa på att helt enkelt byta ut lamporna som ser hela ut?
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster