Hastighetsmätareglapp
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 15 apr 2004 19:09
- Kontakt:
Hastighetsmätareglapp
Har glapp i hastighetsmätaren.
Jag har märkt att när jag motortvättar så lägger mätaren av ett tag för att sen bli glapp.
Är det någon som vet var kontakten sitter så man kan kolla om den är oxiderad?
Den är glapp hela tiden nu..vid kraftiga gupp går den igång och visseversa lägger av.
Jag har märkt att när jag motortvättar så lägger mätaren av ett tag för att sen bli glapp.
Är det någon som vet var kontakten sitter så man kan kolla om den är oxiderad?
Den är glapp hela tiden nu..vid kraftiga gupp går den igång och visseversa lägger av.
-
- Site Admin
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 17 jan 2004 20:50
- Ort: Öland
- Kontakt:
http://www.svenska480klubben.com/phpBB2 ... ight=#4922
Kanske hjälper dig i ditt sökande på fel
_____________________________________________________________________
Om jag kommer ihåg rätt så behöver man bara lödda lite på fyra stift på backsidan av hela paketet. Men jag är inte 100% säker..
Kanske hjälper dig i ditt sökande på fel
_____________________________________________________________________
Om jag kommer ihåg rätt så behöver man bara lödda lite på fyra stift på backsidan av hela paketet. Men jag är inte 100% säker..
Senast redigerad av 1 Peter Nilsson, redigerad totalt 4 gånger.
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Om du följer givaren till hastighetsmätaren som sitter på slutväxeln. Så kommer du till en kontakt. Ungefär vid huvudbromscylindern.
Mest troligt är att du får in vatten här. Dela och rengör samt fyll kontakten med kontaktfett. Ej 5-56 eller sånt, det hjälper ej nästa gång du tvättar.
Fråga efter låg temperatur fett hos volvo. nummret börjar på 1161 men sen minns jag inte resten.
Mest troligt är att du får in vatten här. Dela och rengör samt fyll kontakten med kontaktfett. Ej 5-56 eller sånt, det hjälper ej nästa gång du tvättar.
Fråga efter låg temperatur fett hos volvo. nummret börjar på 1161 men sen minns jag inte resten.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 24 jun 2004 10:54
- Kontakt:
Jag hade samma irriterade glapp i min hastighetsmätare. När jag tryckte på instrumentpanelen kunde den gå igång och ibland vid gupp. Men sen jag för ett år sedan demonterade panelen/hastighetsmätaren och lödde om alla kallödningar på det stora kretskortet funkar både hastighetsmätare och färddator perfekt. Det tar ungefär en timme.
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
lödningar
Jag instämmer med föregående talare. Jag tror i och för sig inte att det är några kallödningar på kortet. Däremot är det ju som så att saker och ting som vibrerar i en bil till sist börjar skramla eller gå sönder. Kabelhärvorna till kretskortet är ju ganska tjocka och utövar säkert ett omväxlande tryckande och dragande på anslutningarna på kretskortet. Det är väl helt enkelt utmattning det handlar om. Löd om alla lödningarna till dom två anslutningskontakterna så kommer det att fungera!!!
/CN#001
/CN#001
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Jag har varit med om att det suttit i själva kontakten mot instrumentet. Det blir helt enkelt oxid på kontakten alt så blir det glapp mellan stiften. Rengör o slipa kontakterna på instrumentet, bocka ihop stiften lätt i själva kabelkontakten.
Provade med kontaktspray en gång, o det fick motsatt effekt. Alla oljor är i princip dielektriska. Signalen från givaren är väldigt klen.
Anslutningar
Med grön och grå (färgen på kontakterna, det finns olika typer av instrument=3 st)
Grå kontakt stift 6 och 12 (jord och signal). Nummer står på kontakten
Röd/Gul kontakt
Stift 3, röd och 6 i gul
Blå/gul
Stift 2, blå och stift 6 gul
Mvh Jonas
Jag har varit med om att det suttit i själva kontakten mot instrumentet. Det blir helt enkelt oxid på kontakten alt så blir det glapp mellan stiften. Rengör o slipa kontakterna på instrumentet, bocka ihop stiften lätt i själva kabelkontakten.
Provade med kontaktspray en gång, o det fick motsatt effekt. Alla oljor är i princip dielektriska. Signalen från givaren är väldigt klen.
Anslutningar
Med grön och grå (färgen på kontakterna, det finns olika typer av instrument=3 st)
Grå kontakt stift 6 och 12 (jord och signal). Nummer står på kontakten
Röd/Gul kontakt
Stift 3, röd och 6 i gul
Blå/gul
Stift 2, blå och stift 6 gul
Mvh Jonas
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
- Kontakt:
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Site
Please try Google before asking about Updated Product Site d08cd26
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Excellent Product Blog
Please try Google before asking about Great Product Info 1c9ce18
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
New Product Guide
Please try Google before asking about Recommended Product Website 263b8_5
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Product Blog
Please try Google before asking about Cool Product Info d263b8_
-
- Inlägg: 6378
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Tips
Please try Google before asking about Top Product Site b3_595d
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster