Frambromsbyte

vit
Inlägg: 51
Blev medlem: 20 sep 2004 15:06
Ort: Österskär
Kontakt:

Frambromsbyte

Inlägg av vit »

Jag ska byta skivor fram och var tvungen att ta bort okets båda delar. De satt så hårt fast att jag fick slipa bort bultarna. Dessutom är smutsskydden bakom helt bortrostade. På ena sidan hade ena bromsklotsen gått ner till järnet och slipat sönder skivan. Är det dags att byta oken? Hur vet man om oken är slut? Behövs skydden innanför skivorna? Om jag ska sätta dit nya måste jag ta av naven, lossnar det något lager då? Är det bara att skruva upp muttern? Och till sist om jag klämmer ihop bromsslangarna när jag tar loss oken slipper jag lufta bromsarna sen eller sparar jag bara bromsvätska?
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Bromssköldarna har jag för mig ska vara riktigt dyra och de gammla är inte lätta att få av. Mer än så vet jag inte om dem. Jag struntade i att såtta dit nya på es 87an, bromsarna funkar bra ändå. Oken brukar man väll byta om de har börjat rosta vid cylindern och om man drar av luftnings nippeln (den ska man vara jävligt försiktig med när man ska lossa den, mycket 5-56 som gäller) och inte får ordning på det. Du slipper inte lufta bromsarna för det kommer alltid in lite luft i slangen och oket när du lossar på slangen.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
vit
Inlägg: 51
Blev medlem: 20 sep 2004 15:06
Ort: Österskär
Kontakt:

Inlägg av vit »

Kollade broms sköldarna kostar 850 på bilia, men hittade beg i Uppsala via Blocket. Han har en hel 87a som ska säljas i delar ska dit och köpa reshjul ok och sköldar samt bältesflärp.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster