motorn klipper

tok
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
Kontakt:

motorn klipper

Inlägg av tok »

allå igen.

min bil vill inte varva ur.
den klipper vid 4000 varv sen om man håller i så klipper den lägre å lägre varv, turbo mätaren går ej över till rött.

vad kan va fel?

sprucken slang?

/henrik
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Låter som den på ngt sätt laddar för mkt, det behöver inte vara inne på det röda för att den ska klippa. Om det skulle vara det som var fel så leta som du sa, spruckna slangar, titta även för mer information under en hyffsat ny tråd som heter "laddar obegränsat".

Är det elektroniken som klipper? Kan vara som den spikar också.
Laddar den mer än vanligt (om du tittat på mätaren o känner av känslan? Om det är turbon som laddar för mkt så bör du kunna segdra den över 4000 utan att använda turbon, mest bara för att försöka lokalisera problemet.

Om det inte är elektroniken utan att bilen bara inte orkar högre än 4000 så skulle jag gissa på att kat:en gått sönder.
tok
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
Kontakt:

Inlägg av tok »

jag kan seg dra den över 4000 smyga upp den till röda på varvräknaren

tack för snabba svar

/henrik
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

tok skrev:jag kan seg dra den över 4000 smyga upp den till röda på varvräknaren

tack för snabba svar

/henrik
Låter definitivt som kat:en.. Testa att dela avgassystemet fram kat:en, då ska den ladda hejdlöst (tills elektroniken griper in). Ekonomiversionen på att lösa detta är att slå ut honeycomben i kat:en, den som är sönder.

mvh
/Martin
tok
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
Kontakt:

Inlägg av tok »

ska prova det, grymt snabba svar man tackar så mycket

/henrik

en stolt 480 ägare
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Gissar på en spridare jag... att den inte får tillräckligt med soppa när du gasar... säkert nån här som vet hur mycke motstånd det ska va i dom.. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

tok skrev:ska prova det, grymt snabba svar man tackar så mycket

/henrik

en stolt 480 ägare
Hur har det gått för dig egentligen?
tok
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
Kontakt:

Inlägg av tok »

aa har jobbat så mycke så har ej hunnit med,
ska dela på avgassystemet å katen se om den drar som den ska.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Carsten hade exakt samma fel på sin.
Vi lokaliserade det med hjälp av en riktig manometer så vi kunde se det faktiska laddtrycket. Detta översteg 0,85-0,9 nånnting nör den klippte, dvs där laddtryckspärren skall gå in. Inga fel fanns. Efter att ha ställt ner laddtrycket lite på wastegatearmen så gick hon som hon skulle igen.

Alltså steg två efter att ha kontrollerat slang läckage.
Tveksam till Kat eller insprutare, då skulle effekten tyna bort svagt, inte klippa tvärt vid 4000rpm
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

boostofta skrev:Carsten hade exakt samma fel på sin.
Vi lokaliserade det med hjälp av en riktig manometer så vi kunde se det faktiska laddtrycket. Detta översteg 0,85-0,9 nånnting nör den klippte, dvs där laddtryckspärren skall gå in. Inga fel fanns. Efter att ha ställt ner laddtrycket lite på wastegatearmen så gick hon som hon skulle igen.

Alltså steg två efter att ha kontrollerat slang läckage.
Tveksam till Kat eller insprutare, då skulle effekten tyna bort svagt, inte klippa tvärt vid 4000rpm
tok skrev:jag kan seg dra den över 4000 smyga upp den till röda på varvräknaren
Låter väldigt mkt som kat:en.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

"tok skrev:
jag kan seg dra den över 4000 smyga upp den till röda på varvräknaren


Låter väldigt mkt som kat:en."

Som sagt låter som det carsten hade, när man segdrog den bildades inget laddtryck och då gick den att få upp i varv.


Hur går det??? Testat något än??? Kopplat loss kat?? Mätt laddtryck??

Vi är ju nyfikna :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
tok
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
Kontakt:

Inlägg av tok »

ja ni ,har kopplat bort katen å den klipper fortfarande :(
vart får man tag på en bar mätare?
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

är du snäll kanske de kan hjälpa dig på en verkstad, mot lite fikabröd

annars är vätskefyllda manometrar ganska dyra.
Det finns ju graderade för eftermontering, ex BSR har sådanna, ej 100% och ej vätske fylld men du kan ju se om laddet skena på kraftigt/får en peek när den bryter tändningen.
ligger det på ca 0,9bar när den klipper så är det för högt laddtryck som ger felet. En annan sak du kan se är att om du segar upp den i varv och laddtrycket inte ökar så mycket och du får bilen att varva över 4000varv. Då bevisar även detta att felet igger på laddtrycksidan.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
tok
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
Kontakt:

Inlägg av tok »

åker jag på 3 a så går det att få upp över 4000 varv, så vad gör jag?
slang som e paj?
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dock fick du höra ett roligt motorljud iaf. :wink: :D

Känns det som om det är för mkt laddtryck så det är anledningen till att det klipper? Matar den på bra tills rycket kommer?

Om inte hade jag testat att byta styrbox utan o blinka. Sitter under panelen i mitten, tas från höger sida. Har du mer än en 480 turbo eller har ngn i närheten som har en som du kan låna så tar det 1 minut att byta o sen provkör bara för att se om det är här felet ligger. Finns o köpa på skroten, men då ska du provköra den så att inte den också rycker, för det finns många kassa på skroten också.
tok
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2005 18:58
Kontakt:

Inlägg av tok »

jupp låter som värsta rally bilen :D
drar på fint tills den klipper.

här i skogen finns det ingen som har en 480 turbo inom 13 mils avstånd :cry:

så det får bli skroten, kanske. kan det inte va att turbo tjuvluft någonstans`?
bilen han stått i mitt garage i ca 1 mån tid, kanske en slang som har torkat?

/henrik
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

tok skrev:jupp låter som värsta rally bilen :D
drar på fint tills den klipper.

här i skogen finns det ingen som har en 480 turbo inom 13 mils avstånd :cry:

så det får bli skroten, kanske. kan det inte va att turbo tjuvluft någonstans`?
bilen han stått i mitt garage i ca 1 mån tid, kanske en slang som har torkat?

/henrik
1 månad är inte så mkt.. Men skulle du säga att den går bättre än vanligt tills den klipper? Testat o skruva ner wastegaten som boostofta föreslagit? Vad säger original laddtrycksmätare när du gasar? Jag har en turbo med kass styrbox, den klipper rätt så tidigt inne på gula fältet, men man kan sega upp den.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

ingen mus som gnaggt på en slang??
Att de skulle torka på en månad verkar inte rätt.
MÄT MÄT MÄT 8)

Fok är så himmla glada för att bara byta prylar hela tiden :twisted:

Gör en seriös felsökning, priset för ev inköp av verktyg kommer i de flesta fall att betala sig mot alla extra delar :wink:
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

boostofta skrev:Fok är så himmla glada för att bara byta prylar hela tiden :twisted:
Tar åt mig där. :D Men är det en kass styrbox (har stött på en hel del sånna), så finns det inte många alternativ mer än att byta. Kan säga att det i gamla dar har testats väldigt mycket innan vi kom fram till att det var just detta. O eftersom det är så lätt bytat så föreslår jag att man gör det, uteslutningsmetoden.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jo du har väl rätt i att det oftast inte finns så många sett att konstatera fel i ett styrdon med den dåtida hmm, diagnoutrustningen.
Problemet är om ex kablage ligger emot och kortsluter, är det fallet så kommer man att döda den nya boxen oxå. Inte särskilt vanligt men det händer.

Sen ska man ha tillgång till en styrenhet oxå.

Ett mycket vanligt fel idagens bilar är dålig jord eller strömförsörjning till styrenheter. Dessa är så kännsliga att mindre variationer i spänningen skapar de mest osannolika felkodskombinationer.
Problemet här är att få mekanikerna att verkligen mäta. De tror inte på ett så enkelt fel och byter styrdon och när inte det hjälper (ibland krävs 2 byten....) så förstår/accepterar de att man måste mäta för att hitta felet.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
FrankJScott
Inlägg: 9848
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Website 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 9848
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Info 8b3d34d
FrankJScott
Inlägg: 9848
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Guide d34d08c
FrankJScott
Inlägg: 9848
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Site d3b1c9c
FrankJScott
Inlägg: 9848
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top TajirSlot Site

Inlägg av FrankJScott »

In reply to the man asking about slot terbaik, judi terbaik, slot asia gacor, ini gaming slot login, situs gacor rtp, situs terbaik gacor, asia gacor, slot pragmatic adalah, next gacor, slot pola rtp, I highly suggest this updated TajirSlot advice or terbaik slot, situs slot gacor terbaik, daftar agen slot terpercaya, situs slot jdb, pengalaman bermain slot online, kami slot, resmi judi, rahasia bermain slot, rahasia slot gacor, super gacor, on top of this my explanation on TAJIR4D details as well as judi olin, slot terbaik se asia, slot rahasia, gacor online, slot online slot, slot indonesia, slot gacor jam ini, daftar slot888, slot gacor, situs slot terbaru dan gacor, on top of this useful TAJIR4D url which is also great. Also, have a look at this at bing about TajirSlot tips as well as judi permainan, situs terbaik judi slot, asia slot gacor, pola gacor slot, agen slot terbaik dan terpercaya, slot resmi indonesia, slot gacor terpercaya indonesia, slot gacor promo, rahasia slot, judi slot terbaik dan terpercaya, alongside all this her response for TajirSlot url with ini gaming slot, daftar permainan slot gacor, situs slot censur, bagi slot, situs pragmatic slot, situs pragmatic gacor, nama situs slot terbaik, casino terbaik, bukti slot, slot gacor adalah, for good measure. Check more @ Cool 7RAJATOGEL Website 71d3b1c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst