Kamaxlar

Skriv svar
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Kamaxlar

Inlägg av boostofta »

Jag har funderat en del kring kamaxlars alla värden och lober och duration och allt sånt. Men blir inte helt klok på det ändå.
Hur som för att lättare sätta sig in i det hela tänkte jag använda mig av de värden som finns att tillgå från 480. Det blir roligare då när man så småningom (förhoppningsvis) kan luska ut vilken kam som skulle passa mig bäst.
Jag vet att det står något i verkstadshandboken (som jag ej har tillgänglig nu) men tror att det bara relaterar till lyft.
Jag har i alla fall lite data som kommer från ett servicemeddelande.

Detta gäller endast turbo dock.från chassinr 540197 är kamaxeln bytad.
Enligt meddelandet passar den nya kammen bara med den nya boxen och vise versa.

___________________________B18FT Gamal______B18FT Ny
Vid teoretiskt ventilspel på_____0,52mm___________0,28mm
öppnar inloppsventil före ödp___5 grader__________14 grader
stänger inloppsventil efter ödp__55 grader_________58 grader

__________________________
Vid teoretiskt ventilspel på_____0,65mm___________0,57mm
öppnar utloppsventil före ödp___43 grader__________55 grader
stänger utloppsventil efter ödp__9 grader___________7 grader


Kan någon förklara varför det är olika ventilspel??? Det borde påverka värdena en hel del
Senast redigerad av 1 boostofta, redigerad totalt 8 gånger.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hallå!

Du har möjligen inte blandat ihop (eller Volvo) värdena på avgas/insug?

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

De nedre värdena är till avgas, sorry, jag har rättat till det nu
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

ingen som har mer värde att fylla på listan??

Eller något att berätta om vad som kan tänkas skilja dessa båda kammar??
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Peter!

Kolla med Dan, har verkar fena på det där!

Mvh Jonas
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

nu när jag riktigt tänker efter så..hade inte nyare turbon lite högre vrid i motorn..?? typ 190nm iställ för 173nm. för vridet påverkas mycket av kamaxeln. 8)
Snart ska den finslipas! :)
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Kolla, det händer ju lite..

Men de senare hade ju även annan styrbox, frågan är vad som händer med nya kammen gammal box??
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

antagligen sämre effekt då skillande mellan boxarna borde vara i mappnigen. säkert så öppnar insprutarna tidigare mm med nya boxen.
Snart ska den finslipas! :)
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag hittade lite till idag


___________________________B18EP/FP B16F och B20F
Vid teoretiskt ventilspel på_____0,50 mm
öppnar inloppsventil före ödp___7 grader
stänger inloppsventil efter udp__50 grader

__________________________
Vid teoretiskt ventilspel på_____0,50 mm
öppnar utloppsventil före udp___51 grader
stänger utloppsventil efter ödp__6 grader

Max lyft är 10,45mm på inlopp och 10,28mm på utlopp

Sen har vi en motor som inte såldes i sverige

___________________________B18 U
Vid teoretiskt ventilspel på_____0,70 mm
öppnar inloppsventil före ödp___3 grader
stänger inloppsventil efter udp__49 grader

__________________________
Vid teoretiskt ventilspel på_____0,70 mm
öppnar utloppsventil före udp___40 grader
stänger utloppsventil efter ödp__5 grader

Max lyft på inlopp är 9,8mm och 9,3mm på utlopp

I meddelande som gäller Turbo motorerna anges allt data mot övre död punkt (ödp) men i detta meddelandet står de både ödp och udp, vilket jag tolkar som undre dödpunkt.
Vad är vettigt???
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
jozac
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2006 13:40
Kontakt:

Inlägg av jozac »

Ett illa genomtänkt inlägg kanske:
Torde inte den andra kamen passa bra tillsammans med MS (som vissa av er tycks förespråka) om man vill ha ut mer effekt. Längre öppettider borgar ju för möjlighet till mer luft/bränsle och kan man abra ändra mappningen så... Gamla boxen och nya kamen borde göra att varken bränsle eller tändning stämmer(?).

Kanske även kan ge samma effekt med lägre laddtryck (för er som tror att man ska överladda lägre flöde - längre tid).

Rätta mig gärna.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster