Tickande ljud när bilen belastas där bak?

Skriv svar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Tickande ljud när bilen belastas där bak?

Inlägg av MartinP »

Tjena allihopa!

Som rubriken lyder så hör jag ett väldigt irriterande ljud kommande från det högra bakre hjulet när bilen belastas bak och samtidigt körs. Det lustiga är att det måste sitta någon på högra sidan och helst även på den vänstra. Är man endast två som sitter framme så hör man det aldrig. Är det bara någon som sitter på den vänstra sidan så upphör det då och då och låter framför allt svagare. Ljudet låter som en tickande bomb ungefär fast mer åt ett knackande håll och upphör ej, det är alltså inte någon fråga om gupp eller ojämnheter i marken som utlöser det.
Vad kan det vara som orsakar det och hur löser jag det? Skulle uppskatta hjälp för att bli kvitt ljudet.

Tack på förhand!

Martin

PS: Glömde bort att säga att ljudets upprepning ökar i takt med att man ökar farten. Det låter med andra ord fortare om man åker snabbare.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Bakhjulslager eller anliggande bromsbelägg låter det som.

Prova lyft upp och rotera, känn efter glapp (jämför hö/vä)

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag har inte aldrig gjort något liknande så jag skulle uppskatta om du beskrev tillvägagångssättet något mer utförligt. Allt jag hittat i Haynes 480 boken är att man ska ta o skaka kraftigt på hjulet, både i sidled och vertikalt.
Låt säga att jag känner av glapp, hur löser jag då detta?
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Kolla att hjulmuttrarna är ordentligt dragna och att infästningshålen inte är skadade. Har du kört med detta länge så är garanterat infästningshålen för hjulmuttrarna skadade med glapp som följd. Då är det enbart att byta till en ny fälg.
Kolla samtidigt att fästet för bromswirern vid svängarmen är på plats.
Jag råkade ut för att plastklämman lossnade och handbromswirern tog i hjulet i vissa lägen. Blev tvungen att byta wirern för ytterhöljet var skadat och inträngande fukt gjorde att wirern rostade fast med defekt handbromsfunktion som följd. Detta fel bör ej ge ett metallsikt ljud ifrån sig.
På en ES87 kan det finnas två typer av lager. Ett som är integrerat med bromsskivan och en annan typ som har ett fristående nav med lager.

Gör så här:
1.Med fungerande parkeringbroms åtdragen och glapp, hjulmuttar med fästhål defekta.
2. Om inget glapp i moment 1. Lossa parkeringsbromsen. Om du då finner ett glapp så är det troligen hjullagret.

Esko :wink:
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, ska ta o kolla hjulmuttrarna med en gång. Hör av mig så fort jag vet något. Tack för svaret.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det visade sig att skruvarna på just det hjulet var något mindre åtskruvade i jämförelse med de andra. Jag drog åt alla skruvar på alla hjul så hårt jag kunde och drog därefter ut på en provtur. Resultat? Hm..kan inte riktigt sätta fingret på det då jag inte vet om det hjälpte nått. Jag bad farsan sätta sig därbak och skutta något för att se om det skulle utlösa ljudet och plötsligt hörde jag det, bara att det nu vara mycket svagare. Vad betyder det här?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Tickar det eller knarrar det?

Fram med domkraften och upp med hjulet, snurra och jämför med det vänstra.

Ett annat sätt är att ta bort ex stötdämparen, kärngningshämmarstaget för att utesluta dessa.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tickar, definitivt. I takt med hastigheten, som sagt. Åker man i 110 så låter det riktigt snabbt och övergår nästan till ett konstant ljud.

Redan när jag köpte bilen så blev jag tillsagd att byta dämparna där bak för att de låter, men det är ett ljud som hörs när man utsätter de för dämpning dvs. hinder och inte vid vanlig körning. Det ljudet jag pratar om här är något som hörs hela tiden om alla faktorer uppfylls. Det här hänt att jag hört det när jag kört ensam någon gång, men i alla andra fall så händer det när någon sitter där bak.
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Det är definitivt inte ett stötdämparfel. Ett sånt fel är inte varvberoende.
För att eliminera defekt fälg:
Byt plats på bakhjulen. Om felet flyttar sig till andra hjulet så är fälgen skadad.
Esko
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm, tack för tipset esko. Ska ta och prova det så fort som möjligt.
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Löste problemet igår. Orsaken var bromsvajern som satt löst och klängde mot hjulen när de roterade. Man såg att gummi isoleringen hade slitits bort och vajern hade börjat synas på en del punkter. Hade det fortsatt så hade jag snart inte haft någon parkeringsbroms. Lyckligtvis är det nu förebyggt och oljudet är borta.
480ES -87
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster