Intervalltorkare

Här kan ni lägga in mektips som ni har gjort på era bilar
Skriv svar
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Intervalltorkare

Inlägg av Christer Nilsson »

Om inte din intervall funkar fram och dessutom bilen är en äldre modell kan det vara så enkelt att gasvajern är bytt. Den nya vajern har i många fall inte den sk. "fullgaskontakten" utan den är helt enkelt bortrationaliserad. Då gäller det att dom två sladdarna som satt i den kontakten är ihoptvinnade med varandra. Är dom inte det så går torkarna kontinuerligt i stället för i intervall.

MVH
Christer
ekebjär
Kontakt:

Inlägg av ekebjär »

Var sitter denna kontakten och var kan kablarna man ska tvinna ihop, tänkas vara någonstans.

Martin
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

intervall

Inlägg av Christer Nilsson »

Kontakten sitter på själva gasvajern precis innanför torpedväggen.
Det är egentligen två stift, en mindre och en större, för kabelskor.
Sladdarna sitter ju i närheten där nu bilmekaren har behagat placera dom... Det är en brun och en brunvit. Skala upp dom och sätt på en sockerbit. Då funkar intervallen! Har dom inte kontakt med varandra så får du kontinuerlig torkning istället... Lite tradigt om man som jag inte kör ut med bilen om det fodras mer torkning än på intervall :wink: .

/CN#001
lundmarc
Kontakt:

Re:

Inlägg av lundmarc »

Tack för tipset. Jag får bara in en hastighet på mina vindrutetorkare. Bilen är en -88 men många delar bytta så problemet är förhoppningsvis det du beskriver. Skall kolla upp detta snarast nu när höstregnet regerar över Göteborg.

//Christian
lundmarc
Kontakt:

Re:

Inlägg av lundmarc »

Enligt http://www.volvo-480-europe.org så är det inte en brun och en brunvit kabel som skall anslutas till varandra utan två bruna.

Vid torpedväggen i min 480 så finns där en kontakt med två bruna kablar anslutna. Jag hoppas att de är dessa som skall kopplas samman för att få intervallen att fungera igen.

Hur stor skada kan ske ifall detta inte är rätt kablar? I värsta fall att en säkring går hoppas jag, precis som när man mekar med elen i huset/lägenheten? Jag återkommer med resultat så fort jag kopplat ihop sladdarna.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

I'm on it idag jag me :) Ska byta ut torkarbladen och fixa intervallen som är helt ur funktion hos mig me. Förhoppningsvis så är detta lösningen. Jag hör av mig.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag nu så har jag bytt ut torkarbladen, men inte fan kunde jag hitta några kablar att binda ihop. Jag tror nog att jag missförstått vad "torpedväggen" är. Någon som kan förklara?
480ES -87
Pellefant
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

MartinP skrev:Jag nu så har jag bytt ut torkarbladen, men inte fan kunde jag hitta några kablar att binda ihop. Jag tror nog att jag missförstått vad "torpedväggen" är. Någon som kan förklara?
Det är "väggen" mellan motorrummet och interiören på bilen.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Precis som jag tänkte. Jag antar att denna kabel som jag letar efter sitter på motorhuvens sida av torpedväggen. Jag har letat längst upp, strax under torkarna, men har inte lyckats hitta något. Letar jag på fel plats?
480ES -87
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Du ska följa gasvajern från gaspedalen, precis där vajern försvinner in i väggen mot motorutrymmet där sitter sladdarna. Bara koppla samman och prova. :)

mvh jimmi
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jasså..:) Tackar.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Precis som lundmarc så hittar jag också bara en kontakt med två BRUNA kablar anslutna. Om jag förstått det rätt så ska jag alltså klippa bort kontakten och tvinna ihop kablarna? Korrekt? Tänkte att det är bättre att dubbelkolla med er än att byta ut säkringar.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fixat :D Gällde bara att hitta de rätta kablarna.
480ES -87
Skriv svar