Kylvattentempen är ca 60 grader
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Kylvattentempen är ca 60 grader
Hej!
Vad brukar ni ha för motortempratur vid jämn fart? Min färddator visar mellan 60-65 grader. Om jag står still länge visar den mer å mer men jag har inte orkat vänta till mer än ca 80 grader.
Oljetempen visar runt 80 grader vid normal körning och ökar om jag kör mer "kreativt" (som en viss Carola en gång sa ) men har nog inte varit över 100 grader
Jag har bensinvärmare på bilen, funkar ej men burken blir varm när man kör, av passerande kylvatten förmodar jag, kan det sänka motortempen? Jag kör relativt korta sträckor i storstadsområdet och medelförbrukningen är bara 7,3.
Värmen i kupén är inte bra men det är väl normalt på 480.
Ska man byta termostat?
Å just d, ES -92:a
Tack // Andreas
Vad brukar ni ha för motortempratur vid jämn fart? Min färddator visar mellan 60-65 grader. Om jag står still länge visar den mer å mer men jag har inte orkat vänta till mer än ca 80 grader.
Oljetempen visar runt 80 grader vid normal körning och ökar om jag kör mer "kreativt" (som en viss Carola en gång sa ) men har nog inte varit över 100 grader
Jag har bensinvärmare på bilen, funkar ej men burken blir varm när man kör, av passerande kylvatten förmodar jag, kan det sänka motortempen? Jag kör relativt korta sträckor i storstadsområdet och medelförbrukningen är bara 7,3.
Värmen i kupén är inte bra men det är väl normalt på 480.
Ska man byta termostat?
Å just d, ES -92:a
Tack // Andreas
-
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
- Ort: Ydre och Stockholm
- Kontakt:
Vid jämn fart brukar min motor ligga mellan 82-86 grader (beroende på utetemp) och oljan 92-96. Kör jag fort ett tag brukar oljan komma upp i strax över 100 grader.
Har ju en turbo iof. kanske inte brukar ha samma temperatur som en Es.
Min värme inne i bilen är helt ok, har aldrig uppfattat den som speciellt dålig.
Har ju en turbo iof. kanske inte brukar ha samma temperatur som en Es.
Min värme inne i bilen är helt ok, har aldrig uppfattat den som speciellt dålig.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
www.hoffmanworks.se
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Både min turbo och min 2.0 liters ligger över 100grader på oljetemperaturen vid långkörning. pendlar mellan skåne o gbg. i 140-150km/h så kommer oljetempen upp i 115-120 grader på båda bilarna, vid körning i ca 90-110 så ligger den strax över 100grader.
Kylvätsketemperaturen ligger på 89-96 grader.
Vid korta turer så är det svårt att få varmt i en 480. Men det låter som om din är onormalt kall. och det är nog inget givarfel eftersom både olje och vattentemp ligger lågt.
Jag tror din termostat har hängt sig i öppet läge så att motorn tar väldigt lång tid på sig att bli varm.
Kylvätsketemperaturen ligger på 89-96 grader.
Vid korta turer så är det svårt att få varmt i en 480. Men det låter som om din är onormalt kall. och det är nog inget givarfel eftersom både olje och vattentemp ligger lågt.
Jag tror din termostat har hängt sig i öppet läge så att motorn tar väldigt lång tid på sig att bli varm.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hej och tack för svaren!
Borde inte bensinförbrukningen vara högre om motorn går kallt?
Misstänker att bensinvärmaren kyler av kylvattnet en aning då den borde vara kopplad så att den inte påverkas av termostaten (annars skulle väl kylaren kyla bort varmvattnet när värmaren gick?). Fast å andra sidan borde inte bensinvärmaren kunna kyla ner hela motorn.
Är det lätt att byta termostat annars?
Mvh / Andreas
Borde inte bensinförbrukningen vara högre om motorn går kallt?
Misstänker att bensinvärmaren kyler av kylvattnet en aning då den borde vara kopplad så att den inte påverkas av termostaten (annars skulle väl kylaren kyla bort varmvattnet när värmaren gick?). Fast å andra sidan borde inte bensinvärmaren kunna kyla ner hela motorn.
Är det lätt att byta termostat annars?
Mvh / Andreas
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Bensin värmaren stryper ju flödet lite, vilket simulerar funktionen av en termostat en aning, alltså borde den bli varmare, det går nog på ett ut.
Bränsle förbrukningen beror främst på körsättet, du kör alltså som en flicka, bra för miljön o din plånbok Tror skiftet från "kallt läge" i datorn ligger mellan 30 och 40 grader så du kommer över den gränsen.
Byta termostat är skitlätt för mig, men jag har varit mekaniker i 7-8 år (huj vad gammal jag blivit) o meckat lika många år innan det.
Jag minns inte hur den sitter på 480, men det är lätt för mig.
Hur är det med dina mekkunskaper, allt e relativt, en del kan ju sånt skumt som hur datorer fungerar istället Eller laga mat......
hrmm, låter jag som en kaxig bitch nu?? inte meningen är på de humöret idag bara
Bränsle förbrukningen beror främst på körsättet, du kör alltså som en flicka, bra för miljön o din plånbok Tror skiftet från "kallt läge" i datorn ligger mellan 30 och 40 grader så du kommer över den gränsen.
Byta termostat är skitlätt för mig, men jag har varit mekaniker i 7-8 år (huj vad gammal jag blivit) o meckat lika många år innan det.
Jag minns inte hur den sitter på 480, men det är lätt för mig.
Hur är det med dina mekkunskaper, allt e relativt, en del kan ju sånt skumt som hur datorer fungerar istället Eller laga mat......
hrmm, låter jag som en kaxig bitch nu?? inte meningen är på de humöret idag bara
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
OK, ja över 40 grader går den snabbt.. Och ja, jag kör som en flicka
Mina mekkunskaper är väl medelgoda dvs. jag stoppas oftast av dåligt väder, dålig mekplats, kassa verktyg, hunger och trötthet, än av kunskaper. Elektriska saker är lite svårare, brukar klara av kontakt, jord och plus å minus och sånt man kan "se". Mystiska boxar med skrämmande kretskort är överkurs
Jag har bytt termostat på min Opel Rekord -71 och det var skitlätt. Tänkte om 480:n hade någon mer invecklad konstruktion eftersom den är mer invecklad
Mvh / Andreas
Mina mekkunskaper är väl medelgoda dvs. jag stoppas oftast av dåligt väder, dålig mekplats, kassa verktyg, hunger och trötthet, än av kunskaper. Elektriska saker är lite svårare, brukar klara av kontakt, jord och plus å minus och sånt man kan "se". Mystiska boxar med skrämmande kretskort är överkurs
Jag har bytt termostat på min Opel Rekord -71 och det var skitlätt. Tänkte om 480:n hade någon mer invecklad konstruktion eftersom den är mer invecklad
Mvh / Andreas
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Nja, enkelt och enkelt...
Det är väl inte så svårt egentligen men det är trångt om platsen!
För att underlätta så plockar man bort batteri och luftrenare och luftmassemätaren. Sitter ju ihop med varandra på sätt och vis. Sedan är det inte fel att ta bort gasspjällhuset, alltså där som gasvajern slutar...
Sedan börjar man skönja var termostathuset sitter. Skruva loss kylarslangen och därefter termostathuset och simsalabim. Sedan är det bara att göra det tvärtom. På min Turbo-87:a läckte det lite från termostathuset. Bytade termostat och packning. Läckte ändå kylarvatten. Plockade av slangen och granskade den. Då var det hål i den oxå . Precis kant i kant med slangklämman... Termostatsatsen kostar ca. 250:-. Slangen som jag oxå fick byta kostade 420:-! Bara för att det finns en avgrening till hjälppumpen på B18FT... Men nu är det tätt !!!
/CN#001
Det är väl inte så svårt egentligen men det är trångt om platsen!
För att underlätta så plockar man bort batteri och luftrenare och luftmassemätaren. Sitter ju ihop med varandra på sätt och vis. Sedan är det inte fel att ta bort gasspjällhuset, alltså där som gasvajern slutar...
Sedan börjar man skönja var termostathuset sitter. Skruva loss kylarslangen och därefter termostathuset och simsalabim. Sedan är det bara att göra det tvärtom. På min Turbo-87:a läckte det lite från termostathuset. Bytade termostat och packning. Läckte ändå kylarvatten. Plockade av slangen och granskade den. Då var det hål i den oxå . Precis kant i kant med slangklämman... Termostatsatsen kostar ca. 250:-. Slangen som jag oxå fick byta kostade 420:-! Bara för att det finns en avgrening till hjälppumpen på B18FT... Men nu är det tätt !!!
/CN#001
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hmm, jazzå! Då vete fasen om man orkar jobba sig med d då:? Vill ju inte riskera att få in skit i motorn då man jobbar med rena sidan av luftintaget. Finns d nått lätt sätt att tappa ur kylarvattnet, typ plugg eller så? Tror man kan lura motorn att gå varmare genom att använd 100% glykol då de inte verkar kyla lika bra som vatten.
Mvh / Andreas
Mvh / Andreas
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Hej!
Om du enbart ska byta termostaten så finns det ingen anledning att tappa ur kylsystemet.
Öppna påfyllningslocket för kylvattenbehållaren och stäng det igen (detta för att undvika övertryck i systemet). Förbered den nya termostaten med applicerad packcking..
När du lossar den gamla termostaten kommer det att rinna ur lite kylvätska.
Sätt dit den nya termostaten så fort du kan.
Efter montering spolar du av läckaget med vattenslang ( nödvändigt. Glykolen "fräter" på lackerade ytor) därefter fyller du på ny kylvätska 50/50 glykolblandning) till rätt nivå.
Brukar aldrig vara något problem.
Esko
Om du enbart ska byta termostaten så finns det ingen anledning att tappa ur kylsystemet.
Öppna påfyllningslocket för kylvattenbehållaren och stäng det igen (detta för att undvika övertryck i systemet). Förbered den nya termostaten med applicerad packcking..
När du lossar den gamla termostaten kommer det att rinna ur lite kylvätska.
Sätt dit den nya termostaten så fort du kan.
Efter montering spolar du av läckaget med vattenslang ( nödvändigt. Glykolen "fräter" på lackerade ytor) därefter fyller du på ny kylvätska 50/50 glykolblandning) till rätt nivå.
Brukar aldrig vara något problem.
Esko
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Bensinvärmare påverkar inte värmen i systemet i övrigt. Nu kör jag ju inte med min bil vintertid längre men dom två vintrar jag gjorde det så hade jag bra värme i den och bensinvärmare är bland det bästa man kan ha när man bor i Piteå...DJ.fisk skrev:Hej och tack för svaren!
Borde inte bensinförbrukningen vara högre om motorn går kallt?
Misstänker att bensinvärmaren kyler av kylvattnet en aning då den borde vara kopplad så att den inte påverkas av termostaten (annars skulle väl kylaren kyla bort varmvattnet när värmaren gick?). Fast å andra sidan borde inte bensinvärmaren kunna kyla ner hela motorn.
Är det lätt att byta termostat annars?
Mvh / Andreas
//Pelle
TurboVolvo även på jobbet.
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hej!
Det jag menade var att byta ut kylvätskans 50/50 blandning mot 100% glykol, istället fö att byta termos.
OK, jag tror inte längre att bensinvärmaren påverkar värmen i motorn.
Det finns två grova slangar mellan motor-kylare och vanligtvis sitter väl termosen vid anslutningen till motorblocket på någon av dem Den övre som kommer ut från toppen på motorns vänstra sida är väl utloppet? Sedan finns den andra (inloppet?) nere under oljefiltret på motorns högra sida.
Oavsett i vilken av dessa slangar termosen sitter förstår jag inte varför man ska behöva plocka bort luftintaget. Som ni ser på bilderna (tagit med telefon) finns det gott om plats ändå. Det kanske är annorlunda på turbon?
Nähä, det gick inte att visa bilder, ni kopiera länken.
Mvh / Andreas
Det jag menade var att byta ut kylvätskans 50/50 blandning mot 100% glykol, istället fö att byta termos.
OK, jag tror inte längre att bensinvärmaren påverkar värmen i motorn.
Det finns två grova slangar mellan motor-kylare och vanligtvis sitter väl termosen vid anslutningen till motorblocket på någon av dem Den övre som kommer ut från toppen på motorns vänstra sida är väl utloppet? Sedan finns den andra (inloppet?) nere under oljefiltret på motorns högra sida.
Oavsett i vilken av dessa slangar termosen sitter förstår jag inte varför man ska behöva plocka bort luftintaget. Som ni ser på bilderna (tagit med telefon) finns det gott om plats ändå. Det kanske är annorlunda på turbon?
Nähä, det gick inte att visa bilder, ni kopiera länken.
Mvh / Andreas
-
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
- Ort: Stockholm, Kista
- Kontakt:
Jora visst går det, men du kan inte använda "[IMG]" när du hänvisar till en länk. Det måste sluta med ett fil namn för att fungera.
Nähä, det gick inte att visa bilder, ni kopiera länken.
Så här alltså:
http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... ure014.jpg
Slår du på en [IMG] klammer på den så kommer det att funka
Ledsen att det blev lite Off topic.
480ES -87
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Det som händer om du använder ren glykol är att det fryser lättare. Ren glykol har högre fryspunkt än 50/50.
Själva värmeavledningen är nog inte mer än ett par grader. Byt termostat nu. Var inte så slö
Köp en rulle silvertejp och sätt ett par bitar för luft slangen när du tar av den så kommer det ej in skit den vägen. glöm inte ta bort det sen innan du startar
Själva värmeavledningen är nog inte mer än ett par grader. Byt termostat nu. Var inte så slö
Köp en rulle silvertejp och sätt ett par bitar för luft slangen när du tar av den så kommer det ej in skit den vägen. glöm inte ta bort det sen innan du startar
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 12 apr 2006 14:09
- Ort: Härryda-Göteborg
- Kontakt:
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
OK, jag lovar Skumt att ren glykol tål mindre minus än 50/50 men jag tror er. 50% destilerat vatten och 50% glykol va bäst sa Bosse bildoktorn. Sedan finns det ogiftigt propylenglykol också, med mindre värmeavledningsförmåga.wannabe skrev:Du ska absolut inte köra på ren glykol för då spränger du frostpluggarna när det bli minus grader glykol ska alltid blandas med vatten och byt termostat det är skitenkelt
Tack / Andreas
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
och så finns det waterwetter om man vill ha bättre värmeavledning. tror de e red line som tillverkar det. finns säkert fler o e nog inget för oss.
De var du som snacka om plocka bort insugnings slangen
På en turbo får man ta bort den för o byta termostat, eller de underlättar. Inget svårt jobb i alla fall.
krya på dig
De var du som snacka om plocka bort insugnings slangen
På en turbo får man ta bort den för o byta termostat, eller de underlättar. Inget svårt jobb i alla fall.
krya på dig
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Sisådärja, ny har jag bytt termostat Jobbet var lätt, bara att lossa slangklämman och tre bultar. Slangen var rätt upplöst och termostathuset var nästan genomärjat. Tätade alla tätningsytor med Gul Hermetite när jag monterade tillbaka det. Stack iväg å köpte glykol och såg färdigblandad och koncentrerad, tog två flaskor av den koncentrerade och betalade och slängde kvittot. När jag kom hem igen såg jag att jag hade köpt den där jäla röda folkaglykolen som inte får blandas med annan glykol. Fick fylla på med vatten istället.
Och varmt blev det, -väl varmt. Vid 94 grader började jag ana oråd och stannade bilen och kände att det inte kom någon värme från kupéfläkten heller. Misstänkte ånglås. När jag stod still med motorn på tomgång så gick tempen ner igen och jag körde en km till och stannade, skruvade av kylarlocket och då bubblade det till i burken, stannade dessutom motorn och då bubblade mer luft upp och vattner rann ner. Körde ett par km till närmaste mack och köpte koncentrerad propylenglykol (vanlig etylenglykol har tydligen OKQ8 slutat med). När jag skruvade av locket var där tryck och lite vatten rann över och sedan sjönk nivån till inget var kvar i burken. Fyllde upp till max med glykol.
När jag sedan körde stabiliserade sig vattentempen på 90 grader, (30 grader mer än innan) och jälar vilken effekt det hade på kupevärmen Oljetempen har gått från ca 80 till ca 100 grader nu.
Det skumma är bara att när jag kollade nivån idag så fanns det inget i burken och jag har hela tiden kollat efter läckage iom att slangen och huset var ganska angripna, men jag har inte funnit något läckage. Fyllde på med mer glykol men det räckte inte upp till min-nivån riktigt.
Fråga 1: Är det normalt att behöva fylla på flera gånger efter att en del av vattnet runnit ut som det gör vid termosbyte?
Fråga 2: Om det nu visar sig läcka lite, är det dumt att hälla i kylartätning då?
Mvh / Andreas
Och varmt blev det, -väl varmt. Vid 94 grader började jag ana oråd och stannade bilen och kände att det inte kom någon värme från kupéfläkten heller. Misstänkte ånglås. När jag stod still med motorn på tomgång så gick tempen ner igen och jag körde en km till och stannade, skruvade av kylarlocket och då bubblade det till i burken, stannade dessutom motorn och då bubblade mer luft upp och vattner rann ner. Körde ett par km till närmaste mack och köpte koncentrerad propylenglykol (vanlig etylenglykol har tydligen OKQ8 slutat med). När jag skruvade av locket var där tryck och lite vatten rann över och sedan sjönk nivån till inget var kvar i burken. Fyllde upp till max med glykol.
När jag sedan körde stabiliserade sig vattentempen på 90 grader, (30 grader mer än innan) och jälar vilken effekt det hade på kupevärmen Oljetempen har gått från ca 80 till ca 100 grader nu.
Det skumma är bara att när jag kollade nivån idag så fanns det inget i burken och jag har hela tiden kollat efter läckage iom att slangen och huset var ganska angripna, men jag har inte funnit något läckage. Fyllde på med mer glykol men det räckte inte upp till min-nivån riktigt.
Fråga 1: Är det normalt att behöva fylla på flera gånger efter att en del av vattnet runnit ut som det gör vid termosbyte?
Fråga 2: Om det nu visar sig läcka lite, är det dumt att hälla i kylartätning då?
Mvh / Andreas
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Lite svårt att veta, men en tumregel e att så mycket som du har tappat ut ska i igen
Men det brukar vara svårt att få ur luft ur vissa motorer, och du får inte ut någon luft förrän termostaten har öppnat. sedan ska de cirkulera ett tag innan all luft är ute.
ställ bilen på något bra underlag. kör den varm o lägg en papp eller träskiva under om du inte har cement golv. så kommer du att se om det läcker. är det bara lite droppar så syns de kanske inte. men då märks det heller inte i behållaren.
Ev har du läckage i värmeelementet, det märker du genom att det kan lukte glykol i bilen, och att det blir fuktigt under golvamattorna fram.
kylartätning e inte så bra, det täpper till kanalerna och kan skapa framtida probelm.
Men det brukar vara svårt att få ur luft ur vissa motorer, och du får inte ut någon luft förrän termostaten har öppnat. sedan ska de cirkulera ett tag innan all luft är ute.
ställ bilen på något bra underlag. kör den varm o lägg en papp eller träskiva under om du inte har cement golv. så kommer du att se om det läcker. är det bara lite droppar så syns de kanske inte. men då märks det heller inte i behållaren.
Ev har du läckage i värmeelementet, det märker du genom att det kan lukte glykol i bilen, och att det blir fuktigt under golvamattorna fram.
kylartätning e inte så bra, det täpper till kanalerna och kan skapa framtida probelm.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hej,
Jag har inte behövt fylla på glykol på ett par veckor nu så det verkar som om den inte läcker, bara att det tog lång tid för luften att komma ut ur garderoben Använde ej kylartätning.
Förresten ett tips; Hemköp hade billigare glykol än biltema, bara 25 kr för en liter och då är det ändå Kemetyl
Mvh / Andreas
Jag har inte behövt fylla på glykol på ett par veckor nu så det verkar som om den inte läcker, bara att det tog lång tid för luften att komma ut ur garderoben Använde ej kylartätning.
Förresten ett tips; Hemköp hade billigare glykol än biltema, bara 25 kr för en liter och då är det ändå Kemetyl
Mvh / Andreas
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
- DJ.fisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
boostofta skrev:Det som händer om du använder ren glykol är att det fryser lättare. Ren glykol har högre fryspunkt än 50/50.
Själva värmeavledningen är nog inte mer än ett par grader. Byt termostat nu. Var inte så slö
Köp en rulle silvertejp och sätt ett par bitar för luft slangen när du tar av den så kommer det ej in skit den vägen. glöm inte ta bort det sen innan du startar
60 % glykol verkar tåla mest kyla
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Awesome Product Tips
Please try Google before asking about Updated Product Site d34d08c
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
High Rated Product Guide
Please try Google before asking about Best Product Tips 8cd263b
-
- Inlägg: 5098
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Rated Product Blog
Please try Google before asking about Top Product Site 9ce18b3
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst