Sellgren skrev:Har någon av er bytt skärmar förut ??? låter på er som att det bara ar att svetsa dit och bam! så har man nya fina skärmkanter som ser helt ut som orginal. Men så är det dock inte, det är skitsvårt att få till alla ojämneter m.m som blir när man skär bort den gamla kanten. Lika fint och symetriskt som orginal kanterna blir det alldrig, det kvittar hur proffsig man är.
Men det är erat val, men själv skulle jag aldrig byta ut hela skärmkanter för lite småprickar.
Rost går att bekämpa det handlar helt och hållet på hur nogran man är.
Jag lämnar iaf bort mitt jobb till en i stan som är fruktat duktig med plåt. Rosten tar ju definitivt längre tid på sig att komma tillbaka om man bytar hela kanten, föräldrarnas 480 rostlagades 97-98, den har inte visat minsta tendens till bubblor i skärmarna hittills. Uppenbarligen ordentligt rostskyddat. Till skillnad från min bil som hellackades av föregående ägare och enbart slipades i skärmkanterna, så när jag tog över bilen en vinter efter lack o då var bubblorna redan där. Troligen dåligt rostskyddat, vilket leder mig till nästan del.
Oavsett metod så tycker inte jag det blir riktigt snyggt om man inte lackar hela skärmen efteråt. O en lackning på hela skärmen kostar iaf inte jag på mig ifall den ska komma tillbaks inom snar framtid. Jag vill ha garanterad frisk plåt som grund innan jag lackar om.
Björn #194 skrev:Det är A och O att rostskydda ordentligt efter svetsarbeten i en kaross. Efter svetsning och utbyte av plåt är det mycket sällsynt att man erhåller lika bra rostskydd som när bilen tillverkades där man lagat - det kommer nästan alltid komma tillbaka, OM man inte sett till att syre och fukt kan komma in emellan.

Jag som fick för mig att syre o fukt inte skulle komma in emellan.. Aja, tillbaks till ritbordet..