Turbo-fel?
-
Ej medlem ännu
Turbo-fel?
Hej!
Är nybliven ägare till en 480 Turbo -92, en import från Tyskland.
Har tidigare haft 2 st ES men detta är alltså första turbon.
Bilen går hur fint som helst när man kör lugnt med den, låga hastigheter, turbon uppför sig helt normalt.
Samma sak när man redan har fått upp farten, säg att man ligger i 110 km/h och ökar till t ex 140, turbon jobbar jättefint och mjukt.
DOCK! Turbon fungerar inte alls om man snabbt skall upp i fart, t ex vid en omkörning men tvåans eller treans växel, hela bilen rycker frenetiskt tills man helt enkelt sänker farten och accelererar normalt.
Bilen har gått 16 500 mil och är enligt serviceboken inte servad på länge.
Alltså, vad kan vara fel? Kostnad?
Motorn verkar vara hur fin som helst annars.
Tacksam för svar!
Robert
Är nybliven ägare till en 480 Turbo -92, en import från Tyskland.
Har tidigare haft 2 st ES men detta är alltså första turbon.
Bilen går hur fint som helst när man kör lugnt med den, låga hastigheter, turbon uppför sig helt normalt.
Samma sak när man redan har fått upp farten, säg att man ligger i 110 km/h och ökar till t ex 140, turbon jobbar jättefint och mjukt.
DOCK! Turbon fungerar inte alls om man snabbt skall upp i fart, t ex vid en omkörning men tvåans eller treans växel, hela bilen rycker frenetiskt tills man helt enkelt sänker farten och accelererar normalt.
Bilen har gått 16 500 mil och är enligt serviceboken inte servad på länge.
Alltså, vad kan vara fel? Kostnad?
Motorn verkar vara hur fin som helst annars.
Tacksam för svar!
Robert
- 211#Christer Lindström
Hej
Tråkigt att höra att den inte går som den ska
ett fel som jag direkt kom att tänka på är att den inte får tillräckligt med soppa ett annat kan vara att vg-n inte funkar som den ska men då brukar inte bilen rycka utan bara bli slö, kolla den här länken hur man mäter bränsletillförseln http://480center.com/servlet/user?actio ... icle&id=26 om bilen inte är ordentligt servad på länge ska du göra det, byt olja, filter, stift, tändkablar, luftfilter du kan också öppna fördelardosan och kolla där, det finns en packbox mot kamaxeln som kan bli otät där med följd att det kommer in olja i fördelaren som kletar till det, byt förresten fördelarlock när du ändå håller på, kommer inte på nåt mer just nu men återkom gärna med resultat av sökandet, du vet att det finns många duktiga och hjälpsamma 480-tokar på den här sidan som gärna hjälper till
, förresten om du är 480-tok du också gör slag i saken och bli medlem, jag kan garantera dej att du kommer att bli nöjd.
Lycka till med felsöket och hoppas att det inte blir allt för dyrt, men med lite eget mekande går mycket att lösa
mvh
Chrille
Lycka till med felsöket och hoppas att det inte blir allt för dyrt, men med lite eget mekande går mycket att lösa
mvh
Chrille
-
Ej medlem ännu
Turbo-fel?
Tack för snabbt svar!
Glömde att tillägga att bilen inte heller är förtjust i maxfartstest, vid 160 km/h kommer samma ryckande vilket gör att bilen inte går att köra fortare. Inte för att det behövs eller är tillåtet, men turbon/motorn borde trots det tillåta den hastigheten utan att rycka frenetiskt och orytmiskt?
Jag skall serva den snarast! (Trots tråkiga pengar.....)
Robban
Glömde att tillägga att bilen inte heller är förtjust i maxfartstest, vid 160 km/h kommer samma ryckande vilket gör att bilen inte går att köra fortare. Inte för att det behövs eller är tillåtet, men turbon/motorn borde trots det tillåta den hastigheten utan att rycka frenetiskt och orytmiskt?
Jag skall serva den snarast! (Trots tråkiga pengar.....)
Robban
-
Gäst
-
Martin
- Kontakt:
Har haft precis samma problem, vi gick igenom allt tänkbart, sen fick vi en idé om att byta styrbox och där låg felet. Testa en annan styrbox, tar 2 min att byta och kostar cirka 800 på skroten.. Men fråga så du får låna den o testa innan du betalar för den, för det ligger söndriga på skroten också.
Jag kan nästan sätta pengar på att det är det som är felet, för det har hänt med 2 av våra 480:or. Löstes båda ggr med bytt styrbox.
Jag kan nästan sätta pengar på att det är det som är felet, för det har hänt med 2 av våra 480:or. Löstes båda ggr med bytt styrbox.
-
Ej medlem ännu
Turbo-fel?
Tack för tipsen jag fick!
Tydligen kan det finnas en mängd orsaker till det problem jag hade, lösningen i mitt fall var byte av generatorn.
Nu går bilen som en spinnande katt, turbon jobbar mjukt och fint och bilen accelerar snabbt och helt underbart utan minsta tendens till ryck.
Helt fenomenalt....
Tack ännu en gång!
Robert
Tydligen kan det finnas en mängd orsaker till det problem jag hade, lösningen i mitt fall var byte av generatorn.
Nu går bilen som en spinnande katt, turbon jobbar mjukt och fint och bilen accelerar snabbt och helt underbart utan minsta tendens till ryck.
Helt fenomenalt....
Tack ännu en gång!
Robert
-
Mogge
- Kontakt:
- 211#Christer Lindström
-
Martin
- Kontakt:
-
yo84
- Kontakt:
-
Dan.P
- Kontakt:
Re: Turbo-fel?
Prova med en ny eller begagnad luftmängdmätare.Robert F skrev:Hejsan 480-vänner!
Volvon går fortfarande inte helt OK, något som jag trodde senast.
Volvoverkstaden har nu bytt batteri, tändstift, bytt generator mot en annan (vet dock inte mot vilken), varit på och bytt ett sprucket fördelarlock, men min vackra bil går fortfarande ryckigt.
Har dock inte testat annan styrbox som någon föreslog.
Verkstaden tror nu, mycket gissningar från deras sida, att det kan ha något med luften in, typ luftfiltret, att göra med. Det finns någon grej på eller i samband med luftfiltret som de vill byta.
När detta är gjort och bilen spinner som en katt igen ÄR BILEN TILL SALU!
För den som i vår vill ha en klarröd 480 Turbo -92 som "blev svensk medborgare" i somras, kan hålla korpgluggarna ordentligt öppna och njuta av nytagna foton.
Misstänker att bilen kommer att finnas på "sälj"-sidan i februari!
Min tredje (och sista?) 480 kommer att ersättas.......
Ny luftmängdmätare inhandlas billigast på Mekonomen.
Hade ett liknande fel på min 88T o det var en kombination av både luftmängdmätaren och för dålig kapacitet på bränslepumpen.