Problembil
-
Johannes
Problembil
Hej!
Jag har hittat en volvo 480 turbo es till salu alldelles i trakten runt mig, till ett billigt pris dessutom (5000:-, kanske prutbart).
Problemet är att nuvarande ägare beskriver bilen som en problembil. Han har lagt ner ganska mycket på bilen (ny framruta, nya däck, nytt batter, felsökt hos volvo-handlare för över 3000:-, rekonditionerad och konserverad lack osv...). Men han vill inte ha kvar den för den fortsätter tydligen bara att gå sönder.
Är det överhuvudtaget lönt att skaffa en sådan bil, och har någon varit med om något liknande?
Ett exempel på problemen (förutom trasslande elhiss osv.osv.) så sluta tex. hastighetsmätare att funka helt plötsligt osv osv.
Pappa säger att jag inte ska skaffa en problembil, och fortsätter den trassla efter att jag har köpt den så lär jag få höra det resten av livet...
Jag har hittat en volvo 480 turbo es till salu alldelles i trakten runt mig, till ett billigt pris dessutom (5000:-, kanske prutbart).
Problemet är att nuvarande ägare beskriver bilen som en problembil. Han har lagt ner ganska mycket på bilen (ny framruta, nya däck, nytt batter, felsökt hos volvo-handlare för över 3000:-, rekonditionerad och konserverad lack osv...). Men han vill inte ha kvar den för den fortsätter tydligen bara att gå sönder.
Är det överhuvudtaget lönt att skaffa en sådan bil, och har någon varit med om något liknande?
Ett exempel på problemen (förutom trasslande elhiss osv.osv.) så sluta tex. hastighetsmätare att funka helt plötsligt osv osv.
Pappa säger att jag inte ska skaffa en problembil, och fortsätter den trassla efter att jag har köpt den så lär jag få höra det resten av livet...
-
Sellgren
- Kontakt:
För 5000 lär du inte få en 480 t som det inte finns att göra på. Billiga i förhållande till vad man får är 480, men inte så billiga. Ska du köpa en bil som är så gott som problem fri så ska du inte köpa en billig 480.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
-
020, Esko Antikainen
- Kontakt:
Hej!
Du köper inte en ny bil för kr 200 000.
Naturligtvis finns det en hel del att göra på en bil för kr 5000. Detta är ungefär vad det kostar att byta till nya däck.
Jag har haft min ES87 sedan 1987 och snart kört 40 000 mil med den.
Det har inte varit några stora problem, men en del mindre. Om jag lämnat in den på verkstad varje gång hade det nog varit dyrt.
De flesta fel har varit ganska enkla att reparera. Efter reparation har det fungerat helt ok.
Man bör nog ha tillgång till bra verktyg, lite kunnande i elektronik och allmänt bilmekande för att kunna göra alla reparationer själv.
Det viktiga är att åtgärderna vid serviceintervallen blivit utförda. När byttes kamrem och löphjul senast? Ett haveri där och det är nog knappt lönt att reparera.
Det har varit en del problem med lödningar i elektroniken T.ex hastighetsmätaren.
Om du tycker att att du uppfyller ovannämnda kvalifikationer KÖP BILEN!
Annars bör du nog avstå.
Hälsningar Esko
PS kolla på min hemsida http://members.chello.se/eskoa/480 så ser du vad jag gjort. DS
Du köper inte en ny bil för kr 200 000.
Naturligtvis finns det en hel del att göra på en bil för kr 5000. Detta är ungefär vad det kostar att byta till nya däck.
Jag har haft min ES87 sedan 1987 och snart kört 40 000 mil med den.
Det har inte varit några stora problem, men en del mindre. Om jag lämnat in den på verkstad varje gång hade det nog varit dyrt.
De flesta fel har varit ganska enkla att reparera. Efter reparation har det fungerat helt ok.
Man bör nog ha tillgång till bra verktyg, lite kunnande i elektronik och allmänt bilmekande för att kunna göra alla reparationer själv.
Det viktiga är att åtgärderna vid serviceintervallen blivit utförda. När byttes kamrem och löphjul senast? Ett haveri där och det är nog knappt lönt att reparera.
Det har varit en del problem med lödningar i elektroniken T.ex hastighetsmätaren.
Om du tycker att att du uppfyller ovannämnda kvalifikationer KÖP BILEN!
Annars bör du nog avstå.
Hälsningar Esko
PS kolla på min hemsida http://members.chello.se/eskoa/480 så ser du vad jag gjort. DS
-
Johannes
Hej!
Ok.
Det är inte så att jag räknar med att få en kanonbil för 5000:- Jag vill ha en bil där jag får pilla lite själv. Men sen vill man iofs inte att det ska bli för mycket heller, jag ska ju hinna med att bygga ljud i den.
Jag har inte fått tag i han som säljer bilen, men jag fortsätter att leta efter andra... tycker om 480
Ok.
Det är inte så att jag räknar med att få en kanonbil för 5000:- Jag vill ha en bil där jag får pilla lite själv. Men sen vill man iofs inte att det ska bli för mycket heller, jag ska ju hinna med att bygga ljud i den.
Jag har inte fått tag i han som säljer bilen, men jag fortsätter att leta efter andra... tycker om 480
-
Martin
- Kontakt:
-
Gäst
Han skriver att det som funkar är:
motor, vänster fönsterhiss, stolvärme, radio, halvljus o broms o blinkers.
Men det verkar ju mest vara elektronikfel som han har, så egentligen kanske det inte skulle vara så svårt och dyrt om man fixade själv. Han har lämnat in den på verkstad varje gång... o då är det kanske inte så konstigt att man blir less på det, det blir ju rätt dyrt.
Har inte fått tag i honom, så för tillfället lutar det åt en Volvo 440 GL -90 (om jag kan pruta ned priset lite).
Men det blir nog en 480 osså så småningom
motor, vänster fönsterhiss, stolvärme, radio, halvljus o broms o blinkers.
Men det verkar ju mest vara elektronikfel som han har, så egentligen kanske det inte skulle vara så svårt och dyrt om man fixade själv. Han har lämnat in den på verkstad varje gång... o då är det kanske inte så konstigt att man blir less på det, det blir ju rätt dyrt.
Har inte fått tag i honom, så för tillfället lutar det åt en Volvo 440 GL -90 (om jag kan pruta ned priset lite).
Men det blir nog en 480 osså så småningom
-
Gäst
-
Martin
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
-
Martin
- Kontakt:
Volvo här i hbg besitter lika mkt kompetens som innan, samma man som gör det nu som förr. När min far köpte sin 1989 så var det en problembil, han skrev upp alla felen o lämnade in det till Volvo (Bildeve) här i hbg, sen dess har där inte varit ngt elfel på den. Så skulle min volvohandlare inte klara fixa min bil så hade jag aktat mig för den..Mogge skrev:Hej!
Nåja om du är eller har någon händig så ska vi väl kunna lotsa dig genom reparationerna. Volvo besitter inte någon större kompetens längra på 480:n.
Mvh Jonas
-
Mogge
- Kontakt:
-
Gäst
- #334 / Stiffe
- Kontakt:
-
Gäst
Tackar.
Jag tittar föresten på en 460 gl från 91 nu. Den kan ha glapp i en länkarmslagring (om det inte är fixat sedan besiktningen). Hur svårt/dyrt osv. är det att fixa det?
Står så här:
"Länkarmslagring fram vänster undre. Främre glapp"
Syftar de på att det finns ett glapp i länkarmslagringen och ett glapp till nån annanstans eller menare de bara ett glapp?
Jag tittar föresten på en 460 gl från 91 nu. Den kan ha glapp i en länkarmslagring (om det inte är fixat sedan besiktningen). Hur svårt/dyrt osv. är det att fixa det?
Står så här:
"Länkarmslagring fram vänster undre. Främre glapp"
Syftar de på att det finns ett glapp i länkarmslagringen och ett glapp till nån annanstans eller menare de bara ett glapp?
-
boostofta
- Kontakt:
Jag skulle tro att de menar den främre länkarmsbussningen.
Vet ej om de finns lösa, vissa bilar måste man byta hela länkarmen.
i praktiken båda sidor då för att chassiet inte ska uppföra sig tokigt.
Sen tillkommer hjulinställning.
Om det finns lösa bussningar så krävs en press och hylsor eller liknande för att pressa i/ur bussningen. Gjort i ett nafs om man har verktygen.
Vet ej om de finns lösa, vissa bilar måste man byta hela länkarmen.
i praktiken båda sidor då för att chassiet inte ska uppföra sig tokigt.
Sen tillkommer hjulinställning.
Om det finns lösa bussningar så krävs en press och hylsor eller liknande för att pressa i/ur bussningen. Gjort i ett nafs om man har verktygen.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Mogge
- Kontakt:
-
Gäst
-
boostofta
- Kontakt:
brukar de inte skriva yttre om det är spindelleden??
Sen ska man inte lita så mycket på dem när det gäller deras beskrivning av framvagn.
Det är ofta ett gissel att reda ut, det är inte alltid den som gör ombesiktningen fattar vad som skrivits......
Sen ska man inte lita så mycket på dem när det gäller deras beskrivning av framvagn.
Det är ofta ett gissel att reda ut, det är inte alltid den som gör ombesiktningen fattar vad som skrivits......
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Gäst
-
boostofta
- Kontakt:
Spindelleden på 400serien kan glappa utan att man får fram det hur mycket man än sliter med ett spett.
När man sen kommer till Svensk Bil Bekämpning och de drar igång skakmaskinen så syns det tydligt.
När man sen kommer till Svensk Bil Bekämpning och de drar igång skakmaskinen så syns det tydligt.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Sellgren
- Kontakt:
Ja det säger väll sig självt att du inte får igenom bilen genom besiktningen
Men ett glapp kan så småningom bli ett brott och då är det inte roligt att ligga i 100 blås med den bilen
Men ett glapp kan så småningom bli ett brott och då är det inte roligt att ligga i 100 blås med den bilen
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12