Problem hos besiktningen med CO och HC

Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Problem hos besiktningen med CO och HC

Inlägg av Niclas Broman »

Precis när man inte har råd med att lägga ut pengar på bilen så kommer besiktningsmannen å jäklas...
:(

Har problem med CO- och HC-halterna som är för höga. Mina värden är som följer (gränsvärdena inom parentes):
CO tomgång 0,6 (0,5)
CO 2500 rpm 0,8 (0,3)
HC 125 (100)

Bilen har orolig tomgång så det var väl väntat (?). Men det hade den förra året med och då gick den igenom...

Det mekaniska kan jag skapligt men sådana saker som förbränning och rening är inte min starka sida. Skulle bli glad om någon ville förklara för mig vad jag ska göra!! Det känns som att det kan bli hur dyrt som helst att lämna in den... :(

Väldigt tacksam för svar!!!!

Niclas
ES -90
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har du tillgång till en voltmeter? Jag brukar börja mäta lamdasonden om man får signal från denna, det är ett bra test på hur motorn/insprutningen jobbar.

Leta upp kabeln till lamdasonden (kommer från framkanten på katten)

Mät i den gummiklädda enkla kontakten. Vid kall motor så lägger styrdonet ut en mätspänning på ca 0,5 volt. Efterhand så brukar späning en öka (lamdasonden blir varm) Efter ca 1-1,5 min ska lamdan kopplas in. Då hoppar späningen mellan 0,1-0,9 volt (insprutningen reglerar)

Tänkabara fel annars

Insprutningen fel grundjusterad
Katten trasig
Fel inställd tomgång
Felaktig tempgivare

mm

Mvh Jonas
060#Jan Enbom
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Byta olja och filter kan göra små underverk. Precis som du så fick jag för höga värden i besktningen och kollade därefter upp lambda och några andra givare utan att hitta något fel.

Fick tips av en kompis att byta olja, vilket jag gjorde och sedan gick den igenom utan problem. Har därefter alltid bytt olja några dagar före besiktningen och har där efter aldrig haft problem med avgasvärdena.
mvh /Janne #60
212 Kjell Carlsson
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 feb 2004 12:44
Ort: Asmundtorp
Kontakt:

Inlägg av 212 Kjell Carlsson »

Är det bara för att få den genom besiktningen, så prova med att slå 1 eller 2 LITER k-sprit. Se till att inte ha förmycket besin i tanken. 10-15 liter. Det är ett sätt att få ner värdena till besiktningen, men felet är inte åtgärdat.
Jag har lyckats få igenom en bil med trasig lambasond på detta vis.
Men som sagt, kom ihåg att felet inte är åtgärdat, endast en nödlösning för att få bilen genom besiktningen.
Kjell
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!

* Mätte spänningen på lambdasonden idag enl Mogges anvisningar. Där var inget som verkade konstigt. Spänningen låg stadigt mellan 0,4-0,5 V och ökade lite när motorn varvades. Hur mkt ska värdena hoppa menar du Mogge? Mina värden gick relativt långsamt upp till ca 0,5 V från det att jag startade bilen (kall motor) och sedan låg värdena, med små variationer, kring 0,5 V.
Besiktningsmannen sa att lambavärdena såg OK ut när jag besiktigade bilen så det verkar som om felet ligger någon annan stans men jag blev lite nyfiken på att Mogge skrev "hoppar mellan 0,1-0,9 V". Kan mina stadiga 0,5 V vara tecken på trubbel?

* Olja och filter kommer bytas i veckan..

* Om allt är OK med lambdan, hur kan jag kontrollera om katten är trasig? Jag har misstankar om att den inte mår prima p g a att den skramlar en del. Det låter som om att en insats har skakat sönder på en ljuddämpare..

* Kan man mäta om tempgivaren är felaktig på något sätt?

* Min ES går lite oroligt på tomgång men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Eftersom jag misstänker både tomgången och katten/lambdan så vet jag inte var jag ska börja mitt felsök. Har inte lust att lägga ut en massa pengar i onödan liksom.. :? Nåon idé från någon?

* Hur grundjusterar man insprutningen?

Ja, många frågor blir det och jag vill passa på att tacka alla på det här forumet för den hjälp ni ger! Helt suveränt!

Jag skulle ju kunna köpa mig ett gäng med k-spritflaskor och klara besiktningen på det viset men det rättar inte till felet ju. Det får bli en sista utväg om allt annat skulle misslyckas. Man vill ju att pärlan ska må bra! :D

Tackar på förhand!!!

Niclas
ES -90

PS. Övriga nedslag på besiktningen klarades av idag! DS. :D
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Kan du mäta motståndet på trempgivaren, gärna vid ungefär 20 grader C.
Det får man så klart upp skatta.
Kolla så stiften i kontakten är OK samt att kablarna inte är avböjda. Detta ser du om du rullar till baka gummitätningen som sitter på kontaktstycket.

Kontrollera även alla jordpunkter, lossa och spänn igen. Det är inte fel med lute "Bosse boldoktorn" kopparpasta :wink:
Eller ännu hällre Volvos lågtemperaturfett, detta är inte lika kladdigt, samt genomskinligt så det ser inte klåpigt ut i motorrummet.
Detta är oxå bra att trycka i alla kontaktstycke man kan hitta. Det är INTE elektriskt ledanade utan skydda bara mot fukt och korrosion.
Använd INTE kopparpasta i kontaktstycke. Men det hoppas jag folk fattar, om inte så kommer man på det när det brinner. (ja jag har sett det på en 740, en del kunder ska inte mecka själv)
Sedan är det bara att fortsätta igentligen, de flesta el fel beror på dåligkontakt någonstans eller komponent fel. Och ryckande tomgång beror oftast på elfel ;)

Du kan även rengöra spjällhuset, detta kommer inte att hjälpa mot avgasvärdena men kan göra underverk för ryckig gång.

Dock lutar det lite åt Katen om det skramlar om den och avgasvärdena tyder på för fet blandning alt. ingen efterförbränning i kat.
Det är dyrast att byta kat så prova lite knep först.
Det ramlar förhoppningvis in fler.

Lycka till
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Nicklas!

Det låter som om du har problemet i din insprutning. Men frågan är, är det fel på lamdasonden eller något annat? Om katten är trasig så skall ju ändå lamdasonden reglera.

Vad jag kan tyda så reagerar inte lamdasonden, spänningen ska riktigt hoppa när lamdan reglerar. Typ 0,2----0,8----0,1----0,4-----0,1----0,7 osv

Det som händer är att lamdan ger signal till insprutets datro, lamda 0,9=fet och minskar då insprutarnas öppningstid. Sen blir det mager o då reglerar den upp osv.

Men att mäta den går inte, bara byta.

Du skulle ju kunna prova justera på din potensiometer om du har sådan (håll koll på hur många varva du vrider åt varje håll)

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hur gjorde du när du mätte lambdan???
Kopplade du loss kabeln eller "pelade" du in mätproben på stiftet när allt var ihopkopplat??
Ger helt fel värde om man har den urkopplad när man mäter.
Eller igentligen ger den rätt värde, men eftersom ECUn inte får lambda signal fetar han upp A/F (luft/bränsleblandning) och då kan Lambda visa ett konstant värde.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!
Jag mätte lambdan med stiftet ihopkopplat med ECUn. När motorn var kall (alldeles efter start) låg spänningen på ca 0,1V och alltmedan motorn gick och blev varm så steg spänningen till ca 0,5 V. Spänningen varierade en ytterst lite mellan 0,47-0,51 V eller något sådant. Total mättid var ca två minuter. Kanske var den tiden för kort?!? Ska ta en längre mätperiod idag på e.m.
Hur snabbt varierar spänningen? Kan det vara så att min gamla voltmeter inte hängde med i variationerna? Kanske behöver jag en ny?

Läste på Europeiska 480klubben något om att man kan testa att rycka ur kontakten till lambdesonden för att se om något händer. Om inget händer kan man utgår från att lambdan är kaputt.. Någon som vet något om det?

Vad menar du Mogge när du skriver: "Men att mäta den går inte, bara byta."

Kan man inte mäta lambdan??

Tack för att ni tar Er tid att hjälpa till!
Det uppskattas verkligen!!


Niclas
ES-90
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Vad mogge menade med att man inte kan mäta lambdan
(skulle skrivit lambdasonden) är att du kan inte mäta upp själva sonden som tex en tempgivare. Det enda man kan gå på är värdet man får från lambdasonden.


Var motorn ordentligt varm när du mätte detta??
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!

Kan vara så att motorn inte hunnit bli tillräckligt varm. Den hade stått i ett par timmar när jag började mäta..

Ska göra ett nytt försök med att mäta den så snart som jag har tid. Återkommer...


Niclas
ES -90
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

...en sak till:

Kan man rycka ur lambdakontakten för att se om man får en reaktion i hur motorn går? Med lambasignalen borta ska väl CEMen tyda det som att lambdan är ur funktion och ge signal om en viss bränsleblandning eller nått sånt.. Är jag på rätt spår??
Om inget händer så kan man väl tolka det som att lambden redan är ur funktion och på så sätt få reda på om den funkar. Någon som vet nått??

Niclas
ES -90
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Tillbaka ännu en gång.. :oops:

Nu har jag konstaterat att lambdasonden fungerar som den ska. Nu var motorn varm och värdena hoppade mellan 0,1V till 0,8V ungefär. Den var faktiskt nere i negativ spänning under ett eller ett par tillfällen men jag vet inte om det är något att bry sig om.. Inget fel på lambdan allstå..

Hur var det med tempgivaren? Är det givaren för insugslufttemperaturen som vi snackar om? Vilket motstånd ska den visa när jag mäter vid 20 grader? Ska motståndet öka/minska vid ökad/minskad temp? Någon som har en lista över värden?

Är mycket tacksam för all hjälp! Det ska ni veta!!

Niclas
ES -90
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det är kylvätske tempgivaren som brukar spöka.
Sitter på toppens framsida vid 1 ans cylinder. Dvs vid svänghjulet,
eftersom det är en Renault motor så räknar man från "fel" håll.
Ska se om jag får fram värdet på jobbet imorgon.
Men du kan alltid kolla så det inte är ärjat vid kontakten eller att kablarna är avböjda/avskavda.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Glömde en sak, alla jag menar ALLA som pular med någon form av ojämn gång eller motorspökerier skall åka till volvo och köpa en tub med kontaktfett. Kallas för lågtemperatur fett. Artikelnummer 11 61 762
ev 59 27 371, kostar en dryg 50lapp för en 30g tub. Låter mycket men är en struntsumma i sammanhanget.
Detta gör underverk mot kontaktfel och håller fukt borta i framtiden. Jag smörjer nästan alltid in alla kontaktstycken jag delar på med detta i bilen, eller motorrummet, spelar ingen roll bara kleta på. Det är inte ledande på så vis att det leder över spänning. Klart att man inte ska ha det i tändsystemet, men det fattar ni förhoppningvis (annars har jag ju skrivit det nu :lol: )

Om man ska skryta lite, och det ska jag ju, så hade vi en 460 som gick riktigt dåligt ibland på mitt förra jobb och de hade bytat en massa grejor som tyvärr inte hjälpte. Och alla sa att det är sånt skit du kör bla bla.
Jag fick in bilen en gång minns ej varför någon månad efter att jag börjat där,men men såg till att få lite tid över och gick igenom alla kontaktstycken i motorrummet och lossad spännde om jordpunkterna. Detta hjälpte lite men inte tillräckligt, så tog jag en chansning på att som sista grej även fetta in kontaktstycket till ECUn, gubbarna hade ju sett vad jag höll på med så det gällde ju att det verkligen funkade.
Där var det duktigt grönt, men lite fett så gick bilen fint.
Gissa om en stolt 20åring lämnade in nycklarna till kundmottagningen sen.
Jag hade oxå en besviken kund när jag gick över till LandRover, men han sa alltid hur bra det blev efter att jag fixat den.
Det är sånna kunder som gör livet lätt när man har en pissig dag.

Jag skulle begära provision på "11 61 762" som jag kallar det ;)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Ja ha då är det dags att fylla på lite till här.

Hittade detta i en bok

Kylvätsketemp_____Fenix 1 (PTC)_____Övriga (NTC)

+/-0 C_____________260 Ohm________5800 Ohm
+ 20 C_____________290 Ohm________2500 Ohm
+ 80 C_____________390 Ohm_________330 Ohm

Nu minns jag inte helt säkert, har som sagt inte kört 480 på över 3 år (är jag så gammal SUCK !!!) men Fenix 1 är väl bara B18E som har?? DVS 1987 års ES.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!

De siffrorna verkar stämma. Såg några värden på 480centersidan och de stämde överens med dina, boostofta. Mätte motståndet på givaren idag och det visade sig vara sig 3,9 kiloOhm (3900) och då är det ca 10 grader ute idag. Så det verkar vara OK. Ska ta och varmköra bilen för att se om värdet sjunker med ökande temp senare idag.

Om det inte är fel på lambdan eller på tempgivaren så ligger det väl närmast till hands; katten. Eller hur?
Har för mig att det finns ett hål i framkant av katten där man kan mäta avgasvärdena innan katten och jämföra med dem efter. Kanske ska lämna in den till nån firma som får göra en jämförelse ändå.. Eller finns det någon som har ytterligare idéer?

Niclas
ES -90
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Låter väl som enbra ide att kolla avgaserna före och efter kat.

Hur är det på en -90, den har inte luftmassemätare, eller?
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

NÄ, inte så vitt jag vet iaf...

Min har inte det! :-)

Niclas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hur går det med mätningarna??
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

hej!
Nu funkar det att svara igen...
Har inte gjort några mätningar än. Killen jag pratade med påstod att det inte gick att ta avgasvärdena genom det lilla hålet framtill på katten men han var nästan helt säker på att mitt problem satt i densamma. Eftersom det skramlar från katten så är det nog den som orsakar felet...
Håller på för fullt att leta efter en bättre begagnad kat. Om någon har en som fungerar och vill sälja den till mig så hör gärna av er!
0702472526

MVH

Niclas
ES -90
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

kolla på bildelsbasen, tror att katen är samma på hela 400serien, så länge det är rätt motor. Kan klart även skilja på årsmodell.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej!
Har hittat en kat på bildelsbasen idag faktiskt. Till hyggligt bra pris med! Spänningen stiger.. ska detta vara lösningen på mina problem?? :D

Återkommer med lösningen...


Niclas
ES -90
Niclas Broman
Inlägg: 73
Blev medlem: 09 sep 2004 19:38
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Hej igen!!

Tänkte bara berätta att jag tog en rövare innan jag åker å köper katten...tänkte att om det bara är den som är trasig så är det ju bara miljön som mår däligt av att jag spar in nån tusenlapp på att vänta med att köpa kat. Bilen mår ju OK ändå..

Så, med 6-7 liter bensin i tanken plus fem (2,5 liter!) flaskor k-sprit åker jag mot besiktningen för att kolla om jag klarar mig...
En viss förbättring blev det men det räkte inte hela vägen tyvärr.. :(
HC:n sjönk från dåliga 125 till OK 85. (100)
CO:n på tomgång var samma som förut 0,6. (0,5)
CO:n vid 2500rpm sjönk något men inte tillräkligt från 0,8 till 0,5. (0,3)

Nu var det så att jag bara åkte ett par km efter det att jag haft i k-spriten men det borde väl inte spela någon roll?? Tycker det är lite skumt att inte CO:n gick ner mer trots så mycket k-sprit i tanken.. Nån som har en idé?

Nåja, blir väl till att byta kat iaf...och hoppas att det inte är något i insprutningssystemet som krånglar...

...to be continued....
Johan Karlsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 apr 2005 11:50
Ort: Göteborg/Trollhättan
Kontakt:

Läckage?

Inlägg av Johan Karlsson »

Hej!

Det är inte så att du varit o pysslat med avgassystemet sedan förra besiktningen. Hade liknande problem förra året och då var det ett pyttelitet läckage mellan sista dämparen och röret. Det räckte tydligen för att siffrorna skulle stiga i skyn. Besiktningskillen sa att jag hade en trasig kat, men de mätte upp den på Volvo och den var OK, men sedan konstaterade vi ett litet pys i kopplingen till sista dämparen. Lite tätning där och sedan var värdena OK. Värt att kolla upp iaf. Lycka till!

/Johan
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster