Hög co2 halt
Hög co2 halt
Hej!
Fick 2:a på besiktningen, hög co halt...co låg på 0,6 co2500 0,6 jag har precis varit och inhandlat tempsensor och lufttempsensorn, (b18fp motor = ingen trimppot til co).
hittade dessutom en taskig slangklämma till EVAP, i övrigt har jag kollat med startgas och systemet är tätt.
Så... är det något annat som är vanligt fel när co halten är hög? lambda var ok (1.02) hc låg på 65 så katalysatorn borde ju vara ok.
Tack på förhand.
Mvh Mikael Tunberg
Fick 2:a på besiktningen, hög co halt...co låg på 0,6 co2500 0,6 jag har precis varit och inhandlat tempsensor och lufttempsensorn, (b18fp motor = ingen trimppot til co).
hittade dessutom en taskig slangklämma till EVAP, i övrigt har jag kollat med startgas och systemet är tätt.
Så... är det något annat som är vanligt fel när co halten är hög? lambda var ok (1.02) hc låg på 65 så katalysatorn borde ju vara ok.
Tack på förhand.
Mvh Mikael Tunberg
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 28 jan 2004 22:48
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Hej Mikael,
Har du bytt olja från mineral till syntet? Gjorde det själv för några år sedan med höjd CO-halt som följd. Syntetoljan löser upp rester från den gamla mineraloljan och ökar därigenom CO-halten. I detta fall är det bara att göra ett nytt oljebyte. Själv gör jag numer alltid oljebyte samt tändstiftsbyte före besiktning (luftfilter vart annat år) och CO-halten har därefter alltid legat långt under gränsvärdet, vanligtvis "0".
Har du bytt olja från mineral till syntet? Gjorde det själv för några år sedan med höjd CO-halt som följd. Syntetoljan löser upp rester från den gamla mineraloljan och ökar därigenom CO-halten. I detta fall är det bara att göra ett nytt oljebyte. Själv gör jag numer alltid oljebyte samt tändstiftsbyte före besiktning (luftfilter vart annat år) och CO-halten har därefter alltid legat långt under gränsvärdet, vanligtvis "0".
mvh /Janne #60
hög co halt
Jo det stämmer att jag bytt till mineralolja... vet inte vad ägarn innan andvänt så då ska jag ta och byta olja, filter, tändstiften har bara rullat 1200 mil så det känns inte så nödvändigt att byta... eller också lika bra att göra det. tack för tipset.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 18 feb 2004 00:57
- Kontakt:
Hög co halt.
Jag har exakt samma problem. Besiktade bilen förra veckan och hade för hög co halt...
Har också bytt olja . har ingen aning vad förra ägaren hade i ...blir det bättre om jag byter olja igen ? försvinner "resterna" från hans olja då eller ?
Eller e det mängdmätaren som är kass ? eller räcker det med att skruva på luft intag?
Har också bytt olja . har ingen aning vad förra ägaren hade i ...blir det bättre om jag byter olja igen ? försvinner "resterna" från hans olja då eller ?
Eller e det mängdmätaren som är kass ? eller räcker det med att skruva på luft intag?
Micke, du skriver att du bytt till mineralolja och då vet jag inte om ett oljebyte är problemet. Som sagt, vad jag känner till så är det när man byter från mineral- till syntetolja som detta fenomen uppstår att gamla partiklar lösgörs och följer med avgaserna.
CoreyT, om du gör ett till oljebyte (inkl filter) så följer de gamla lösgjorda partiklarna med oljan och motorn bör nu vara "ren". Men, som du säger så finns det naturligtvis andra saker som kan spöka i insprutnings- och tändsystemet. För mig hjälpte det dock med ett oljebyte (då hade jag innan mätt upp varenda givare jag kunde och konstaterat att de höll sig inom gränsvärdena). Har själv bytt luftmängdsmätaren, men det gjorde jag vid ett annat tillfälle då motorn inte gick rent (tillslut startade den inte alls)
CoreyT, om du gör ett till oljebyte (inkl filter) så följer de gamla lösgjorda partiklarna med oljan och motorn bör nu vara "ren". Men, som du säger så finns det naturligtvis andra saker som kan spöka i insprutnings- och tändsystemet. För mig hjälpte det dock med ett oljebyte (då hade jag innan mätt upp varenda givare jag kunde och konstaterat att de höll sig inom gränsvärdena). Har själv bytt luftmängdsmätaren, men det gjorde jag vid ett annat tillfälle då motorn inte gick rent (tillslut startade den inte alls)
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Micke!
En liten fråga, du har väl Co justeringsdon på din bil? En liten dosa med en potensiometer i?
Du kan ju alltid testa att lamdasonden reglerars om den ska=systemets återkoppling fungerar. Leta upp kontakten till Lamdasonden, öppna den ensamma kontakten. Mät i denna (flatstift) koppling.
Vid start ska du ha 0,5 volt som styrdonet lägger ut, sen ökar spänningen sakta till stydonet kopplar in regleringen (sonden varm) Sen ska den stå och slå mellan ca 0,3 till 1,1 volt. =reglering aktiv.
CO justeringen på Potensiometern gör man för att grundställa reglerområdet, så "egentligen" behövs en CO-mätare. På min Turbo hade någon troligen bytt ut LMM och bilen gick som en kratta o rykte svart. Så jag mätte pulslängden på en annan och justerade in på potensiometern på LMM. Nu har jag dock justerat in ordentligt.
Mvh Jonas
En liten fråga, du har väl Co justeringsdon på din bil? En liten dosa med en potensiometer i?
Du kan ju alltid testa att lamdasonden reglerars om den ska=systemets återkoppling fungerar. Leta upp kontakten till Lamdasonden, öppna den ensamma kontakten. Mät i denna (flatstift) koppling.
Vid start ska du ha 0,5 volt som styrdonet lägger ut, sen ökar spänningen sakta till stydonet kopplar in regleringen (sonden varm) Sen ska den stå och slå mellan ca 0,3 till 1,1 volt. =reglering aktiv.
CO justeringen på Potensiometern gör man för att grundställa reglerområdet, så "egentligen" behövs en CO-mätare. På min Turbo hade någon troligen bytt ut LMM och bilen gick som en kratta o rykte svart. Så jag mätte pulslängden på en annan och justerade in på potensiometern på LMM. Nu har jag dock justerat in ordentligt.
Mvh Jonas
hög co halt
Hej igen!
Skrev fel, slarvigt av mig, jag andvänder syntetolja, syndar inte gärna med mineralolja, men jag har ingen aning vad förra ägarna hade i,
bytte olja, filter, tempsensorn (var rejält ärjad)och lufttempsensorn idag, bilen gick betydligt bättre efter det, kändes som om jag fick ett antal hästar till under huven så nytta gjorde det, dessutom ser jag till min glädje att bränsleförbrukningen blev betydligt mindre, låg på 1,3 - 1,4 innan ny fick jag den knappt över 1,0, jag kör nästan bara i gbg stad då jag jobbar och bor där... tänkte åka och besikta bilen imorgon bitti så vi får se då. Jo förresten, min motor har ingen co potentiometer, enligt haynesboken ska man leta efter sprickor i slangar... jo tack ge mig en potentiometer istället.... återkommer med resultat imorgon.
, annars får jag nog testa med en ny LMM tror jag.
tack för tipsen
mvh Micke
Skrev fel, slarvigt av mig, jag andvänder syntetolja, syndar inte gärna med mineralolja, men jag har ingen aning vad förra ägarna hade i,
bytte olja, filter, tempsensorn (var rejält ärjad)och lufttempsensorn idag, bilen gick betydligt bättre efter det, kändes som om jag fick ett antal hästar till under huven så nytta gjorde det, dessutom ser jag till min glädje att bränsleförbrukningen blev betydligt mindre, låg på 1,3 - 1,4 innan ny fick jag den knappt över 1,0, jag kör nästan bara i gbg stad då jag jobbar och bor där... tänkte åka och besikta bilen imorgon bitti så vi får se då. Jo förresten, min motor har ingen co potentiometer, enligt haynesboken ska man leta efter sprickor i slangar... jo tack ge mig en potentiometer istället.... återkommer med resultat imorgon.
, annars får jag nog testa med en ny LMM tror jag.
tack för tipsen
mvh Micke
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
hög co halt
Hej Jonas.
Schemat ljuger om det säger att co pot. finns för både EP och FP, den finns endast på EP, min bil är visserligen en 90:a,kan ju vara ändrat till 91...
Ang erjade tempsensorn så var kontakterna ok men korrosion eller beläggningar på själva givardelen, kanske hade räckt att göra ren den men jag hade ändå en ny så...
Mvh Micke
Ps! bli inte rädda om ni får högt pris på sensorerna, dom kostar ca 250 styck tempsensorn och lufttemsensorn, fick ett 3gg så dyrt pris när jag ringde volvo än när jag hämtade dom. ds!
Schemat ljuger om det säger att co pot. finns för både EP och FP, den finns endast på EP, min bil är visserligen en 90:a,kan ju vara ändrat till 91...
Ang erjade tempsensorn så var kontakterna ok men korrosion eller beläggningar på själva givardelen, kanske hade räckt att göra ren den men jag hade ändå en ny så...
Mvh Micke
Ps! bli inte rädda om ni får högt pris på sensorerna, dom kostar ca 250 styck tempsensorn och lufttemsensorn, fick ett 3gg så dyrt pris när jag ringde volvo än när jag hämtade dom. ds!
hög co halt
Hej Jonas!
Jo visst kan jag ta en bild, och ja rätt, delen inuti motorn var erjad.
Var på besiktningen idag och det gick inge vidare, samma värden, han var visserligen hygglig och lät mig åka utan betalning men inte hjälpte det mig, ska göra en koll på bilen igen i eftermiddag och se om det kan var något annat som jag missat. Finns det någon annan mätpunkt än direkt på lambdasonden, så att man slipper hissa upp bilen, att kolla att den pulserar som du förklarade innan? Kollade på tweak'r'us på mätdata på insprutning, det är ju för turbo men jag kan kanske få en hum om vad som kan spöka.
Jag som kände mig så säker på att det var löst när det var sån märkbar förbättring efter tempgivarbytet....
mvh Micke
Jo visst kan jag ta en bild, och ja rätt, delen inuti motorn var erjad.
Var på besiktningen idag och det gick inge vidare, samma värden, han var visserligen hygglig och lät mig åka utan betalning men inte hjälpte det mig, ska göra en koll på bilen igen i eftermiddag och se om det kan var något annat som jag missat. Finns det någon annan mätpunkt än direkt på lambdasonden, så att man slipper hissa upp bilen, att kolla att den pulserar som du förklarade innan? Kollade på tweak'r'us på mätdata på insprutning, det är ju för turbo men jag kan kanske få en hum om vad som kan spöka.
Jag som kände mig så säker på att det var löst när det var sån märkbar förbättring efter tempgivarbytet....

mvh Micke
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Micke!
Mätpunkten sitter antingen vä fram under huvudbromscylindern eller framme vid kylaren, man drog om kablen från lamdasonden nån gång, troligen på 90 talet. Det går alltså en sladd ut från lamdan och man kan inte mäta direkt på denna, utan vid första kontaktstycket.
Som du såg på kickass sidan så sitter det en enkel kontakt, du borde hitta den från motorrummet. Även om mätdatan är för turbo då gäller den alla lamdasonder!
Tyvärr är jag inte insatt i mätdatan för dessa ickeboschsystem
Men de givare som kan spöka är ju tempgivare, lamdasond och tryckgivaren. Dessa påverkar ju insprutningsmängden. Förvisso så kan det ju vara andra saker oxå
Men testa gärna lamdan, det ger dig ett hum om systemet reglerar.
Mvh Jonas
Mätpunkten sitter antingen vä fram under huvudbromscylindern eller framme vid kylaren, man drog om kablen från lamdasonden nån gång, troligen på 90 talet. Det går alltså en sladd ut från lamdan och man kan inte mäta direkt på denna, utan vid första kontaktstycket.
Som du såg på kickass sidan så sitter det en enkel kontakt, du borde hitta den från motorrummet. Även om mätdatan är för turbo då gäller den alla lamdasonder!
Tyvärr är jag inte insatt i mätdatan för dessa ickeboschsystem


Men testa gärna lamdan, det ger dig ett hum om systemet reglerar.
Mvh Jonas
hög co halt
försökte få med en bild på tempsensorn men jag fattar helt enkelt inte hur jag ska göra
ge mig din adress så mailar jag bilden till dig Jonas
min adress mtunberg@hotmail.com
mvh Micke

ge mig din adress så mailar jag bilden till dig Jonas
min adress mtunberg@hotmail.com
mvh Micke
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
HÖG CO HALT
jo.... har allt tänkt på det, men jag vill ha min pärla att fungera som den ska med....
mvh Micke
mvh Micke
Hög co2 halt
Hej igen!
Jag har fått låna en co mätare
jag tänkte koppla in mig innan katalysatorn för att se hur värdet ligger där.
Vad ska jag ha för värde? Nån som vet...
mvh Micke
Jag har fått låna en co mätare

Vad ska jag ha för värde? Nån som vet...
mvh Micke
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Hög co halt
Att byta olja alldeles före besiktningen kan faktiskt ta igenom bilar som ligger på gränsen,att tanka lite sprit skadar väl inte men man bör ha över 10% för att det ska ge någon effekt.Att riktigt varmköra bilen före besiktningen bör ju också ta ner nivån.Tidigare när det bara var koloxid man kollade om så kunde man slå in ett stift så en cylinder var död,då blev co,n bra men de andra värdena blir ju tyvärr skyhöga,funkade bra på v8,or.Men troligtvis är det vinterkörningen det beror på,saggig olja med en massa oförbrända bensinrester i.Normalt blir ju HC värdena också höga när co,n går upp.Är alla vacumslangar hela så torde nog en normal service hjälpa.Om man har läckage på ex vacumsidan så stiger också koldioxidenCO2halten.och som sagt var luftfiltret.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Co halt
den ska inte alls vara speciellt hög om motorn går just.Min Plastanka har rensad katalysator men har vissa år när den varit nyservad haft godkända koloxidvärden ändå,men dina värden bör ligga rejält under 3 före katen ivarje fall.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Min 89turbo har en rensad katt, o besiktningen för 2år sedan så gick den igenom. Alla avgasvärden låg under gränsvärdena, men förra besiktingen hade jag för hög Co o Hc.
Skyllde på def. lamdagivare o åkte tillbaka en vecka senare med halvtank o fyra flaskor K-sprit. När jag köpte flaskorna hos mekonomen på Lidingö så sa försäljaren "Så det är dags att besiktiga bilen......" hehe inte många som köper K-sprit i April tror jag.
Jag skulle kunna tänka mig att du har ett "hål" i katten eller ett felaktigt lamdavärde till styrenh. def givare eller kablar.
Ett lamdavärde>1=mager blandning o viseversa.
Om spänningen ut från lamdasonden är över 1volt=fetblandning
En annan sak kan ju vara ett oljeläkage in i förbränningsrummen.......ringar, ventiler
Sen så har du ju rätt i att FPn har ingen COpot.
Den har ingen luftmassemätare i den bemärkelsen typ "klump", men en tryckgivare som omvandlar undertrycket i insugningsröret till en spänning som varierar med trycket......Kan vara en felkälla.
Det sitter en givare på röret från luftrenaren som mäter temperaturen på insugningsluften. Tillsammans med tryckgivaren beräknar Fenix3B(styrenh.) massan som dras in i motorn.......En annan felkälla.
Tempgivare.
Fenix3B ställer in motorvarvet efter tempgivaren(lika så LH2.2)
Varm 700-950rpm
Kall 950-1200rpm
Har din tomgång ökat?
Tyvärr så har jag inga mätdata på dessa givare men detta kan ju vara en vägledning.
Skyllde på def. lamdagivare o åkte tillbaka en vecka senare med halvtank o fyra flaskor K-sprit. När jag köpte flaskorna hos mekonomen på Lidingö så sa försäljaren "Så det är dags att besiktiga bilen......" hehe inte många som köper K-sprit i April tror jag.
Jag skulle kunna tänka mig att du har ett "hål" i katten eller ett felaktigt lamdavärde till styrenh. def givare eller kablar.
Ett lamdavärde>1=mager blandning o viseversa.
Om spänningen ut från lamdasonden är över 1volt=fetblandning
En annan sak kan ju vara ett oljeläkage in i förbränningsrummen.......ringar, ventiler
Sen så har du ju rätt i att FPn har ingen COpot.
Den har ingen luftmassemätare i den bemärkelsen typ "klump", men en tryckgivare som omvandlar undertrycket i insugningsröret till en spänning som varierar med trycket......Kan vara en felkälla.
Det sitter en givare på röret från luftrenaren som mäter temperaturen på insugningsluften. Tillsammans med tryckgivaren beräknar Fenix3B(styrenh.) massan som dras in i motorn.......En annan felkälla.
Tempgivare.
Fenix3B ställer in motorvarvet efter tempgivaren(lika så LH2.2)
Varm 700-950rpm
Kall 950-1200rpm
Har din tomgång ökat?
Tyvärr så har jag inga mätdata på dessa givare men detta kan ju vara en vägledning.
hög co halt
Hej igen alla 480 freak!
Jag har inte kollat så mycket på bilen ännu pga att i all sin hast gick vattenpumpen sönder, den har jag precis bytt nu och sen har jag lärt mig hur man nollställer felkoder och läser ur dom, ska försöka att lägga in dessa på tweak när jag tillgång till scanner och lite tid över från bilmecket
,
nåja, bilen hade en del felkoder i minnet och jag tänkte inte alls på att man kanske skulle ha lättat på batterikabeln i ett par minuter efter byte av sensorerna, så nu ska jag bara köra några mil och sen läsa ur ev. felkoder innan jag mäter co halten igen,
då återkommer jag med resultat och diverse lathundar och tips till dom intresserade...
mvh Mikael Tunberg (snart ute på vägarna igen)
Jag har inte kollat så mycket på bilen ännu pga att i all sin hast gick vattenpumpen sönder, den har jag precis bytt nu och sen har jag lärt mig hur man nollställer felkoder och läser ur dom, ska försöka att lägga in dessa på tweak när jag tillgång till scanner och lite tid över från bilmecket

nåja, bilen hade en del felkoder i minnet och jag tänkte inte alls på att man kanske skulle ha lättat på batterikabeln i ett par minuter efter byte av sensorerna, så nu ska jag bara köra några mil och sen läsa ur ev. felkoder innan jag mäter co halten igen,
då återkommer jag med resultat och diverse lathundar och tips till dom intresserade...
mvh Mikael Tunberg (snart ute på vägarna igen)
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- Inlägg: 17452
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Recommended Product Tips
Please try Google before asking about Best Product Guide d08cd26
-
- Inlägg: 17452
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Best Product Tips
Please try Google before asking about Top Rated Product Website d34d08c
-
- Inlägg: 17452
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
High Rated Product Blog
Please try Google before asking about Useful Product Info c9ce18b
-
- Inlägg: 17452
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Useful Product Blog
Please try Google before asking about Updated Product Tips 63b5_59
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster